Nokkelend geluid kop

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Nokkelend geluid kop

Bericht door LeonPG »

Onlangs heb ik mijn oude MX3 V6 (op LPG G3!) na ruim 2,5 jaar zonder, weer terug gekocht.
Helaas zit er een nokkelend geluid in het blok. Het lijkt alleen in de voorste kop te zitten, over de hele breedte, maar het sterkst aan de distributiezijde.
Het is niet het bekende hoge getik van een klepstoter, het lijkt meer op het geluid van die rammelende schotelveren. Ik heb echter een 98-er, dus het lijkt me niet logisch dat dat het probleem is.
Een tweetal olieflushes (1x met Wynn's en 1x met ATF) hielpen niet, na de ATF behandeling is het zelfs wat erger geworden. Je hoort het alleen bij een koude motor, het is echt maar enkele minuten.
Gisteren heb ik er na het 'reinigen' met ATF olie, verse 5W40 ingegooid (Torsynth van Kroon). Koude oilie in een half warm blok, zeg maar. Toen hoorde ik het nokkelen niet, alleen wel een beetje het geluid van 'spetterende vloeifstof' bij het carter. Ik weet het, vage omschrijving, maar ik kan het even niet beter bedenken ;-)

Ben bang dat ik het blokje maar los moet halen van de week... :-(

Iemand een idee wat het kan zijn of dit zelf al eens meegemaakt?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Nokkelend geluid kop

Bericht door WhiteFinish »

Als het je voorste kop is kan je heel makkelijk kijken naar die schotelveer.

Het enige is de kleppendeksel eraf halen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Re: Nokkelend geluid kop

Bericht door LeonPG »

Het probleem is inmiddels opgelost, met hulp van clublid Jaap.
Het was de hydraulische spanner van de distributie. Wat er precies defect aan was hebben we niet meer bekeken. Hij leek in elk geval nog aardig goed te zijn, was niet makkelijk in te drukken of zo.
Het viel op dat de distributieriem wel erg slap stond. Hij was echter niet van tijd gegaan.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Re: Nokkelend geluid kop

Bericht door martinenijenhuis »

De spanner loopt in de tijd der jaren een beetje leeg, waardoor de spanner niet meer genoeg druk kan geven.

Ik heb hier al eens een filmpje van op de site gezet, daarin kun je zien en horen waar het probleem zit ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Plaats reactie