airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dlowoner
New member
New member
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992

airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door dlowoner »

ik ben zo langzamerhand wat voorbereidingen aan het treffen voor een mx3 streetlegal te maken voor de legale straatrace... nou weet ik dat een airco pk's kost simpelweg om het feit dat die pomp al aangedreven moet worden.. (zal iets van 5pk kosten wat ik gelezen heb op internet) volgens mij zal het nog extra pk's kosten als je hem dan ook nog eens aanzet maar goed..

ik weet ook dat de motor krachtiger is als de motor koude lucht aan kan zuigen aangezien er meer zuurstof zit in kouwe lucht.

nou het volgende.. stel dat ik de airco rechtstreeks aan zou sluiten op de ingang van de luchtfilterbak (met daarin natuurlijk een powerfilter) zou ik dan genoeg pk's terug kunnen winnen of kan ik beter de hele airco demonteren incl de pomp.. en er een kortere multieriem op zetten???

ik denk dit laatste namelijk maar was wel eens benieuwd of dat ook echt zo is.
graag hoor ik van mensen die dit zeker weten
Gebruikersavatar
Donchaid
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 okt 2014, 23:29
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1993
Locatie: Zoetermeer

Re: airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door Donchaid »

Het laatste wat je wilt is geen droge lucht want vocht in de lucht houd de zuurstof vast die je juist nodig hebt en op die manier haal dus niet de +/_ 5 pk die je probeert terug te winnen buiten dat je zal de airco op standje noordpool moeten laten draaien wat meer belasting voor de motor kost en dat resulteert in minder snel op toeren komen dus voor de race niet wat je wil oftewel racen en airco gaan niet samen of je moet meedoen aan dakar ofzo dan kan je niet zonder wat misschien een optie is is een intercooler met een mist systeem en je intake isoleren en ook je spruitstuk omwinden minder temperatuur onder de kap en zo koud mogelijke lucht
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door lenny-v »

Het is zoiezo onmogelijk om de airco op je luchtinlaat aan te sluiten. Het airco systeem is een gesloten circuit en het koudemiddel gaat van gasvormig naar een vloeistof en weer terug naar gas.
De kou die uit je roosters komt is juist zo koud omdat bij het overgaan van vloeistof naar gas veel warmte nodig is, wat de kachelradiateur ( verdamper ) uit de buitenlucht onttrekt. Dus eigenlijk maakt de airco geen koude lucht maar haalt alle warmte uit de lucht die door de verdamper gaat.

Als de airco uit staat kost hij geen extra vermogen. Er zit een vrijloop op de poelie waardoor hij "loos" draait als hij uit staat ;)

Als je er een racer van maakt zoveel mogelijk gewicht eruit en dus ook de airco zou ik zeggen :mrgreen:
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
dlowoner
New member
New member
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992

Re: airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door dlowoner »

hmmm ok... ja ik dacht het ook wel alleen kon de logica niet bepalen. dan word het er helemaal afhalen dus mocht het er op zitten.
en met die vrijloop weet ik het nog net zo niet.. ben wel van mening dat hij lichter zal lopen maar wat ol op internet gelezen heb is dat je die poelie hoe dan ook aan moet draaien en dat kost al pk's... ook zou zonder dynamo rijden ook pk winst zijn alleen die heb je gewoon wel nodig.
over dat intercooler systeem dat werkt in mijn geval niet, tenminste.. die KLDE blokken zijn volgens mij zonder turbo toch???
want in Drachten mag je dus wel met turbo rijden... of met Nitro... maar je mag ze niet beiden hebben, en als de KLDE blokken gewoon turbo vrij zijn kies ik dan toch voor Nitro.
en ik hoef het je vast niet uit te leggen waarom maar als je geen turbo hebt dan is intercooler ook nutteloos.

oja.. sowieso zal ik de powerfilter in een bak maken die is geisoleerd en dat de lucht dan rechtstreekt van voor de auto wegkomt en niet in contact kan komen met de warmte onder de motor.

iig bedankt voor jullie reacties,
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door matthyssie »

Ik zou m'n airco er niet uitslopen. Ik zou graag 5 pk inleveren op een warme trackday om m'n hoofd wat koel te houden. Is het niet warm, zet je hem gewoon uit. Die paar kg zou ik de moeite niet waard vinden.
dlowoner
New member
New member
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992

Re: airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door dlowoner »

matthyssie schreef:Ik zou m'n airco er niet uitslopen. Ik zou graag 5 pk inleveren op een warme trackday om m'n hoofd wat koel te houden. Is het niet warm, zet je hem gewoon uit. Die paar kg zou ik de moeite niet waard vinden.



hmmm ja.. tis lastig.. ik weet dat echte straatraces denken van: elke kilo van de auto af is toch weer 1 kilo

kijk ik vind the fast and the furious echt top films.. en natuurlijk met vet mooie straatrace auto's
maar in de praktijk werkt het 1 het ander tegen..
want voor puur het straatracen wil je zo licht mogelijk zijn.. dus neon onder de auto is extra gewicht dus overbodig..
terwijl je als showauto juist alles doet om er mooi uit te zien (airco staat hier dus buiten)

en wat je zegt geef ik je ook wel gelijk in hoor.. want als ik in de rij sta te wachten (met 30graden buiten) tot ik aan de beurt ben met me (verplichte overall) aan dan zou een airco geen overbodige luxe zijn idd... dat zou echt ideaal zijn zo vlak voor de start..
dit is iets waar ik zelf ook wel over na gedacht heb
maar 5pk minder is toch best veel als ik al blij ben dat ik 5pk extra krijg door bijv. een powerfilter erop te zetten..
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door lenny-v »

Van een openair filter krijg je geen pk winst ook al hangt ie in de koude lucht. Je gasresponse zal wel verbeteren.
Mijn cold air intake hangt in de koude lucht maar mijn pk winst komt uit mn aangepaste uitlaat en hij pakt beter op door het filter ;)
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door matthyssie »

De weerstand die de motor ondervindt als je de airco uitschakelt is verwaarloosbaar. Het zal meer weerstand geven om de lampen aan te zetten.
dlowoner
New member
New member
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992

Re: airco kost pk... of kan het mssn pk winstgevend zijn?

Bericht door dlowoner »

ok ok... dan praat me kamaraad onzin dus met de powerfilter.. maargoed.. nog steeds geen overbodige luxe dus
en goed.. als er airco op de mx3 zit die ik aanschaf dan zal ik het lekker laten hangen.
bedankt voor de reacties
Plaats reactie