hoge toeren bij koude motor

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Crosser89
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:42
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1996

hoge toeren bij koude motor

Bericht door Crosser89 »

Hallo mede mx rijders

Ik ben sinds kort in het bezet van een mx3 1.8 v6 uit 96. Helaas moeten er nog wat kleine dingen verholpen worden want de auto is een beetje verwaarloosd geweest. Ben dus ook nieuw hier op het forum. Ik ben ondertusse 25 jaar oud en kom uit heerlen (limburg) Ik weet zelf redelijk wat van auto's en heb dus ookal een aantal snelle auto's gehad waaronder bmw 320i en corsa gsi.

Nu heb ik na aanschaf van deze auto meteen de versnellingsbak aangepakt. Hier een compleet nieuwe koppelingset ingezet met nieuw toplager. Helaas was dat niet het enigste wat moet gebeuren. Ik zit zelf met een probleem die ik zelf niet opgelost krijg.

Bij een koude start start de motor net iets onder de 2000 toeren. Hier blijft hij in hanger totdat die behoorlijk op temperatuur is. Daarna blijft die hangen rond de 1000 toeren. De auto had meer dan 6 maanden stilgestaan dus ik heb meteen injectie reiniger in de tank gegooid. Maar het probleem verminderd zich niet. Als ik stationair stuur of de lampen aan zet dan merk ik verschil in de toeren?

Ik zit nu zelf aan het gasklephuis te denken maar wil niet zomaar in de wilde westen alles vervangen. Misschien dat een van jullie mij hierin kan helpen.?

Ook merk ik dat het erg lang duurd voordat de auto op temperatuur is. Ook word hij niet zo warm dan ik zou willen. De wijzer komt ongeveer 1/3 omhoog. Na mijn weten hoort die ongeveer halverwegen te staan. Maar dit zou wel aan de termostaat liggen.

Als deze problemen opgelost zijn geef ik de auto een grote service beurt , olie en filter , lchtfilter , bougies, distrubutie en waterpomp enz enz.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door WhiteFinish »

Welkom bij de club !!

Mooi dat de mx3 je bevalt.

Het niet opwarmen kan inderdaad komen door een kapotte thermostaat.
De hoge toeren valt mee. Wat ik aan zou raden is je gasklephuis schoonmaken, vaak zijn die nogal vervuild door de olie.

Verder kan je in het how-to veel handige tips vinden, onder andere over het afstellen van je gasklephuis sensor en stationair toerental. (begin hier pas mee nadat je het gewoon zo gereinigd hebt).
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door matthyssie »

Mijn MX-3 V6 draaide koud zelfs meer dan 2000 rpm. Warm was dit ongeveer 700. De temperatuurmeter stond echter al na een 5-10 minuten rijden in het midden. Ik zou je thermostaat eens gaan vervangen.
Crosser89
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:42
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1996

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door Crosser89 »

Wat verklaard dan dat de toeren veranderen als ik stuur of de lampen aan zet?
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door sjaakk91 »

Stuurbekrachtingspomp die dan ook wat doet. Lampen aanzetten hoeveel verschil krijg je dan?
Afbeelding
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door matthyssie »

Crosser89 schreef:Wat verklaard dan dat de toeren veranderen als ik stuur of de lampen aan zet?

Als je stuurt, vraagt de stuurbekrachtigingspomp kracht van de krukas. Dus meer weerstand op de motor = lager toerental.

Als je je lampen aanzet, wordt er meer gevraagd van je dynamo. Deze gaat dan ook meer weerstand geven waardoor je toerental zakt.

Het toerental van mijn MX-3 schommelde al iets als je bij stationair toerental op de rem trapte (= vacuüm uit het inlaatspruitstuk vragen. Hierdoor minder lucht de cilinders in)
Crosser89
New member
New member
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 okt 2014, 20:42
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1996

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door Crosser89 »

Het verschilt z,n 100 tot 200 toeren bij licht of verlichting.

warme motor draait die 1000 toeren stationair
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door sjaakk91 »

1000tpm is wel wat hoog. Dat van mij is dacht ik rond de 6-700 tpm. Maar zoveel verschil, met lampen aanzetten, in toeren is niet normaal.
Afbeelding
matthyssie
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 164
Lid geworden op: 21 apr 2013, 20:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Fryslân

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door matthyssie »

Indd, het zou max 50 rpm mogen schelen.
CBB
New member
New member
Berichten: 41
Lid geworden op: 20 jul 2013, 14:02
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Den Helder

Re: hoge toeren bij koude motor

Bericht door CBB »

Mijne liep eerst ook aardig wat te schommelen bij koude start 1000~1500. Heb later luchtfilter vervangen en loopt nu 500 toeren als ik hem start en stabiel. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie