Accu

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RazorMX-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 jul 2004, 19:34
Locatie: Huissen

Accu

Bericht door RazorMX-3 »

Ik heb al een poosje problemen met mijn accu. In de winter had ik altijd last dat ie na 2-3 dagen niet meer starte. In eerste instantie dacht ik dat het lekstroom was, maard at was opeens weg dus ik dacht dat het lekstroom verhaal niet klopte, want anders had ik er gewoon last van moeten blijven houden. Tot gisteren. Ik wilde starten maar hij deed helemaal niks meer. Ik heb toen de accu doorgemeten, en er zat toen nog 9.66 volt in. Ff met de startkabels gestart, en ff gereden. Daarna zat er gewoon weer 12.5 volt in. Dus ik wil vanochtend, ongeveer 12 uur later weer starten, en ja hoor weer niks. Dus ik weer de accu doormeten, en toen zat er nog maar 0,4volt in!!!!!!!!!! Weet iemand of dit inderdaad toch nog door lekstroom kan komen? Of is de accu kapot (is ongeveer 10 maanden oud).
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Denk dat ie kapot is.
Normaal kan je een kracht van een accu meten bv 12,5 volt = 100%

12,3 volt = 80 %....Je merkt zelf dat het erg laag is van jou
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

hoe stom het ook klinkt..

controleer even je lampje in de kofferbak..

ik heb ooit eens gehad met een vorige auto dat op de een of andere manier het lampje bleef branden ( terwijl de klep wel dicht was)

toen had ik precies hetzelfde probleem, haal ff je hoedeplank eruit, en doe de klep dan dicht..

just to be sure...
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

De accu kan je zowiezo weg gooien waarschijnlijk...
Wanneer er nog maar een spanning van 0,4 volt staat is de accu echt kapot...

Zelfs een lege accu geeft namelijk minimaal 10 volt aan...

Maar ik zou inderdad eens gaan checken waar hij zijn stroom verliest...
Hang eens een multi meter tussen je carroserie en de min pool van de accu (na het verwijderen van de kabel uiteraard)

Zet dan de auto eens helemaal uit en meet eens of er dan nog stroom loopt..
Gebruikersavatar
marcel v6
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3733
Lid geworden op: 14 feb 2005, 15:50
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Omg.Noord Holland
Contacteer:

Bericht door marcel v6 »

turbulence heeft gelijk dat lampje in je kofferbak heeft ook is mijn accu leeg gezogen lampje bleef gewoon branden ook als ik me kofferbak dicht had
aggressor
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2040
Lid geworden op: 26 jan 2005, 12:50
Locatie: leiden

Bericht door aggressor »

maar net wat marcel zegt: o,4 volt is te laag gewoon dan is hij echt naar de klote :cry: je accu mag niet onder de 10 volt komen,en als je wagen aan staat boven de 13 of 14 volgens mij.
RazorMX-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 jul 2004, 19:34
Locatie: Huissen

Bericht door RazorMX-3 »

Nou heb de accu toch nog weer aan de praat gekregen. En ik heb ff met de multimeter doorgemeten tussen - pool en carrosserie, en daar kwam een 0.1 amp uit. Ik heb gehoord dat 0.1 amp goed is en dat dit niet veel uitmaakt. Weet iemand of dit klopt???
Heb de accu nu losgekoppeld en dan gaan we morgen maar ff kijken of ie leeg loopt of niet. Anders maar ff een nieuwe halen.
Gebruikersavatar
Marcel_mx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3291
Lid geworden op: 18 jul 2003, 15:14
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Bericht door Marcel_mx3 »

Neem aan dat je wel de kabel van de min pool los hebt gehaald he..?
0,1 Amp lijkt mij inderdaad niet zo'n probleem, als die meet waarde klopt zou je dus geen lekstromen hebben...

Dat zou dan toch inhouden dat je accu echt z'n beste tijd heeft gehad..
Sterker nog, ik snap niet dat je er nog spanning uit weet te krijgen na die spannings dip van 0,4Volt.. :?
RazorMX-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 jul 2004, 19:34
Locatie: Huissen

Bericht door RazorMX-3 »

Kabel van minpool heb ik los gehaald ja, en dan tussen min pool en carrosserie gemeten. Maar et is denk ik toch ook de accu, omdat ik em afgelopen nacht helemaal los heb gekoppeld en toch was er weer stroom uit. Het was maar een heel klein beetje, maar dit mag niet. ik ga dus vanmiddag maar even een nieuwe accu halen. En na die 0.4 volt viel het mij toch nog mee dat ik em aan de praat kreeg. Er zit bij mij een 60 amp accu in, en een diesel met een 74 amp accu heeft er 5 minuten aan moeten hangen met startkabels voordat ie weer startte. Dus ja ik was daar zelf ook heel verbaasd over.
Plaats reactie