Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

henn12
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2014, 02:13
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992

Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door henn12 »

Hallo leden,



Ik heb mijn droomauto gevonden op het net een Amerikaanse uitvoering 1.6 sohc mx-3 van 1992 (december) met automatische gordels (kijk daar steel je de show mee) . Op de foto's zag hij er mooi uit. De handelaar vroeg er 1150 voor met nieuwe apk.

Toen ik naar de mijlenstand vroeg zei hij iets van 132000 wat ongeveer uitkwam op zo'n 170000. Ik besloot eens te gaan kijken. Ik wist niet wat ik moest zien. De auto was mooi opgepoetst maar met lichte krasjes en deukjes van openslaande deuren op de achterste zij deel. (snap ik is een auto uit 1992)

Tevens toen ik de deur open deed zag ik een gat in de bestuurdersstoel en de kilometer teller was in kms geen mijlen.(MPH) Een Amerikaanse uitvoering heeft naast de kms aanduiding ook miles aanduiding. Deze had alleen kilometers wat verraad dat dit niet de originele km teller is.

Er stond 170000 kms op.(hoop niet dat dit mijlen zijn, dat ze alleen de teller display hebben vervangen)
Eenmaal in de auto zag ik dat de mx3 wel elektrische ramen had maar toen ik de koppelingspedaal intrapte voelde deze heel raar. De koppeling voelde heel erg zacht met amper tegendruk. Tevens zat de schakelpook ook erg losjes en miste de auto een linker spiegel en de achter hoedenplank was overleden hij viel uit elkaar. ( heb meteen gekeken bij het reserve wiel en de auto had geen roest en was niet betrokken geweest bij een ongeluk) verder heeft de auto mooie grote Dotz sportvelgen en een sportuitlaat.

Nu is mijn vraag hoort het zo dat de koppeling zacht is en schakelpook losjes?? ( ik heb een 1995 nieuwe type amerikaanse mx-3 gehad, maar kan me niet meer herinneren of dat zo hoort) Tevens zat er in mijn oude mx-3 de midden motor namelijk een DOHC 1.6 16v. En dit is de lichtste motor een 1.6 sohc.

Toen ik de auto had gezien ging ik weg om na te denken. Ik deed een bod van 700 euro dat is redelijk maar dan wel met nieuwe apk. De handelaar zei dat ik hem voor 750 met nieuwe apk mocht meenemen. (btw de auto heeft al zeker 8 jaar geen apk gehad en is in 1999 ingevoerd vanuit usa) de auto kan mogelijk wat mankeren door het lange stilstaan maar bij de apk worden verschillende delen nagekeken dus dat is niet mijn probleem.

Ik ben een student en wil deze auto erbij om te rijden en te fixen (cosmetisch) want de mx-3 is mijn lust en mijn leven. De mx-3 is heel makkelijk te maken maar ik weet niet of dat zo hoort. Als ik de advertentie moest lezen staat dat de auto nieuwe koppeling heeft gekregen maar liegt de verkoper???

Iemand???
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door lenny-v »

Klinkt alsog de koppeling niet vervangen is en dat er met de KM stand gerommeld is. De schakelpook heeft na ene hoop jaar wel meer speling dan toen hij nieuw was maar het is verre van soeproeren :mrgreen:
Als ik de auto zou kopen had ik hem laten staan ;) maar het is natuurlijk wat jij zelf wilt want ik heb de auto niet gezien 8) .

Klopt dat de eerste type een SOHC motor heeft, de facelift ( na 1994) heeft een DOHC motor.
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
henn12
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2014, 02:13
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door henn12 »

ff
Laatst gewijzigd door henn12 op 15 feb 2014, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
henn12
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2014, 02:13
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door henn12 »

Heb paar foto's bijgevoegd, Ik twijfel enorm. Ik zal geen 2e zoals deze vinden. Een usa versie van 1992/1993 met de SOHC motor (probeer dat maar te vinden op marktplaats haha) Banden zijn wel nieuw rondom..

Ik heb op internet gelezen dat een zachte koppelingspedaal betekend dat er 2 dingen mee kunnen zijn: 1 Nieuwe koppeling of dat de koppeling cylinder lek / overleden is.
Gebruikersavatar
Be_Easy
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door Be_Easy »

Hoppa een Amerikaan! mijn aandacht heb je XD

Bij de mijne is de tellerbak wel gewoon in mijlen, ik vermoed dus sowieso gerommel met de km stand.

Verder heb ik het kenteken even door de RDW site gehaald en valt me op dat de laaste APK van 2005 is.
Deze auto zou dan al wel HEEL lang stil staan.

Een amerikaan hebben is uiteraard super leuk ( al heb je geen kleine platen zo te zien ) Maar ik zou er nog eens goed over denken, vanwege de apk gegevens dan.

Gr
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Gebruikersavatar
Be_Easy
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door Be_Easy »

Ow en die nieuwe apk die je krijgt moet je niet teveel verwachten, ik heb me hier toen der tijd ook door laten bedonderen.
Ze melden hem gewoon af in de hoop dat ze geen steekproef krijgen.

Hoppa weer een auto verkocht, op naar de volgende.
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
henn12
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2014, 02:13
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door henn12 »

Hehe wat leuk iemand anders die ook usa versie leuk en mooi vind. In het algemeen willen mx-3 rijders een Europese model geen Amerikaan, Waarom niet?? model 1992 tot 1993 hebben automatische gordels, covette achterlicht+ zijlichten (auto lijkt in het donker op een mean machine) plus extra's zoals airco dakraam etc.

Europese modellen zijn in mijn opzicht minder. De opties zijn bijna nihil en achterlichtverlichting is gewoon niet mooi (sorry hoor) Geef mij maar corvette achterlichten.

Heb he wat fottos van jou usa mx-3, ik zie dat het wel een v6 is en zo te zien aan je kleur is het eentje uit 1992 tot 1994.



Ik ga de auto misschien wel kopen, licht opknapwerk thats it. Wat koppeling betreft heb een handige vader die de koppeling zelf had vervangen van mijn oude usa 1995 mx-3 dus dat is ook geen probleem.

Deze auto blijft in mijn hoofd spoken aangezien er amper Amerikaanse uitvoeringen te koop staan...

Als er iemand een amerikaanse mx-3 te koop heeft liefst van bouwjaar 1992 tot 1993 (automatische gordels hoor ik het graag!!!) V6 of V4 maakt mij niet uit. De v6 kost maar 8 euro meer op mijn verzekering en zuipt even veel als de v4
Gebruikersavatar
Be_Easy
Pilot
Pilot
Berichten: 503
Lid geworden op: 03 feb 2010, 11:44
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door Be_Easy »

Er moet ergens nog een profiel zijn hier op het forum van mijn mx.

Soort van helaas is er nu niks meer over van het usa behalve dan de kleine platen.

Andere weg in geslagen met de auto maar het is inderdaad zeker een extra reden om er verliefd op te worden!

Als je hem koopt succes ermee iig!

Gr
Mazda Mx-3 2.5L KLDE '92

Horsepower is how hard you hit the wall --Torque is how far you take the wall with you
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door SkippyMX3 »

Er staat eventueel nog een v6 usa op autoscout. Zelfde kleur. Mocht deze 1.6 je niks lijken kun je die eventueel bekijken
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
henn12
New member
New member
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jan 2014, 02:13
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992

Re: Twijfel bij aanschaf mx3 1.6 sohc USA modell

Bericht door henn12 »

Bedankt voor je info. Ik zag hem ook daarnet ook op marktplaats. Zelfde kleur alleen v6 en met spoilers. Enige nadeel wel 152000 mijlen wat neerkomt op zo'n 232000 kms omgerekend. Voor 999 euro. En hij heeft geen sport velgen zoals de 1.6.

Het verschil aan kosten is dat tussen de v4 en v6 mij ongeveer 20 euro verschil aan zit

Maar een v6 zuipt lees ik van alle kanten. Hoeveel haal jij met een volle tank met je v6?
Plaats reactie