Carter lek; advies & APK

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jenstokvis89
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 dec 2011, 14:05
Locatie: Friesland

Carter lek; advies & APK

Bericht door jenstokvis89 »

Hallo allemaal,

Sinds kort begint de carter van mijn 1.8 uit 93 te lekken aan de linkervoorzijde. Ik heb de carter proberen los te halen maar helaas, door de vloeibare pakking die er al tussenzat, zit de carter enorm vast en ik kan er niet tussenkomen met mijn gereedschappen om hem los te wrikken. (uiteraard heb ik een deel van de uitlaat los gehad voordat ik de carter los probeerde te maken)

Ik heb alle boutjes van de carter losgedraaid en 3 van deze zijn stuk gedraaid. Maar in principe houden deze de onderste carterpan niet meer vast.

Heeft iemand ervaring hiermee of tips over hoe ik dit het beste kan aanpakken? Of zal ik gewoon de plaatselijke garage bellen of zij hem los kunnen krijgen?

En weet iemand ook of het verplicht is dat ALLE boutjes rondom de carter aanwezig moeten zijn of is het niet zo'n probleem dat er 3 stuk zijn en ik daarom deze wel kan opvullen met vloeibare pakking? (het lekt niet bij deze 3 doorgedraaide boutjes).

Ik ben op de hoogte van de boetes die de gemeente kan geven voor olievlekken.


Bij voorbaat dank.

Sander
Gebruikersavatar
SkippyMX3
Moderator
Moderator
Berichten: 967
Lid geworden op: 11 jun 2011, 14:14
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Leersum

Re: Carter lek; advies & APK

Bericht door SkippyMX3 »

Hmm wat weet jij van die boetes?? Ik denk dat de vlek die mijn auto ooit gecreeerd heeft inmiddels wel op google earth te zien is.

Meestal als je alle boutjes er uit hebt ist nog wel n beetje wrikwerk maar t is wek te doen. Wel ff alle olie aftappen voordat t er overheen komt.
Als t niet kan zoals t moet, dan moet t maar zoals t kan!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
lenny-v
Moderator
Moderator
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Dordrecht

Re: Carter lek; advies & APK

Bericht door lenny-v »

Sommige zitten inderdaad vreselijk vast, ik heb ooit met een nieuw stanleymesje stukje bij beetje losgesneden, als hij eenmaal stukje los is komt de rest ook wel met wat beleid. Als de 3 boutjes naast elkaar zitten zou ik wel oppassen dat hij niet gaat lekken, voor de apk maakt het niet uit zolang de motor maar geen extreme olielekkage heeft ( en dan alsnog is het een reparatie adviespunt en mag hij er niet op afgekeurd worden)
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Carter lek; advies & APK

Bericht door WhiteFinish »

Je moet inderdaad gewoon alle boutjes loshalen en dan langzaam wegsnijden / trekken.

Ben voorzichtig met een schroevendraaier aangezien het een aluminium blok is.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
jenstokvis89
New member
New member
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 dec 2011, 14:05
Locatie: Friesland

Re: Carter lek; advies & APK

Bericht door jenstokvis89 »

Oké bedankt allemaal voor de tips en informatie. Ik zal proberen het spul van iedere kant los te snijden, het wrikken vanaf 1 kant wil iniedergeval niet omdat de andere kanten muur-en-de-muur vast zitten. Ik wil ook niet perongeluk een stukje rand ombuigen van de carter :mrgreen:

@SkippyMX3 De verkoper van een autozaak vertelde het mij toen ik pakking bij hem kocht, dat de gemeente flinke boetes kan geven voor olievlekken. Maar ik zou niet weten wie van de gemeente daar op gaat letten, tenzij de buren graag klikken zoals in dit verhaaltje: http://www.destentor.nl/regio/steenwijkerland/steenwijker-laat-olie-weken-op-straat-lekken-1.3543088
Plaats reactie