Thermostaat kapot of niet?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

jaimiemx3
New member
New member
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2012, 20:02
Locatie: Borne

thermostaat

Bericht door jaimiemx3 »

Hallo medemxrijders , ik heb dit stukje eens doorgelezen en ik hebt vermoeden dat mijn thermostaat ook kapot is de auto word ook steeds te warm , ook blijft de kachel koude lucht blazen waar zit deze thermostaat ? Ik zal morgen een nieuwe bestellen en kijken of het verholpen is .

mvg Jaimie
Gebruikersavatar
mazdamc
New member
New member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 feb 2012, 23:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992
Locatie: Haulerwijk
Contacteer:

Re: Thermostaat kapot of niet?

Bericht door mazdamc »

Inderdaad, waar zit die thermostaat precies.
Ik wil ook controleren of de mijne nog wel functioneerd.
Heb geen problemen (meer) met te warme motor oid,
maar wel met een niet hete kachel.
Wou dus ook graag controleren (mbv kokend water) of ie nog deugd.

Gr MC
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: Thermostaat kapot of niet?

Bericht door WhiteFinish »

Het is wel een heel oud topic, maargoed maakt niet uit.

Wat je kan doen is je auto starten en laten lopen.
Na een paar minuten zou 1 slang vanuit de radiateur warm moeten worden/zijn. De andere slang moet dan nog koud zijn.

Als je thermostaat open gaat, zal na een aantal minuten (of gewoon stuk goed rijden) beide slangen warm moeten zijn.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
mazdamc
New member
New member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 feb 2012, 23:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992
Locatie: Haulerwijk
Contacteer:

Re: Thermostaat kapot of niet?

Bericht door mazdamc »

WhiteFinish schreef:Het is wel een heel oud topic, maargoed maakt niet uit.

Wat je kan doen is je auto starten en laten lopen.
Na een paar minuten zou 1 slang vanuit de radiateur warm moeten worden/zijn. De andere slang moet dan nog koud zijn.
Als je thermostaat open gaat, zal na een aantal minuten (of gewoon stuk goed rijden) beide slangen warm moeten zijn.


Haha, ja excuus, kan wel weer een nieuwe starten maar kijk eerst altijd even of er niet al zoiets staat.. mensen die zoeken op google en hier komen hebben dan ook alleen maar meer baat erbij.

Ontopic..

ik keek vanmiddag even onder de motorkap.
Ik neem aan dat dit de thermostaat is?
Afbeelding

Ik zal morgen aan de radiateur buizen voelen.
Wanneer ik die thermostaat eruit draai, komt er dan ook koelvloeistof uit?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Beekluiis
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 feb 2012, 12:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1993

Re: Thermostaat kapot of niet?

Bericht door Beekluiis »

Dat is je thermo sensor ;) en in die behuizing zit je thermostaat ja en er komt koelvloeistof uit aangezien dat door je thermostaat loopt . 1 boutje en 1 moertje los draaien, dan kan je die behuizing los halen. Let wel op met het los halen van het dat stekkertje die op je thermo sensor zit, Deze willen nog wel snel afbreken na verloop van jaren als je het stekkertje los wil halen en concludeert dus op een nieuwe sensor ( 25euro) en de thermostaat kost gemiddeld 20/30 euro. Mits je thermostaat nog heel is zou je je koelsysteem goed door kunnen spoelen ;)
Gebruikersavatar
mazdamc
New member
New member
Berichten: 46
Lid geworden op: 12 feb 2012, 23:20
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1992
Locatie: Haulerwijk
Contacteer:

Re: Thermostaat kapot of niet?

Bericht door mazdamc »

Beekluiis schreef:Dat is je thermo sensor ;) en in die behuizing zit je thermostaat ja en er komt koelvloeistof uit aangezien dat door je thermostaat loopt . 1 boutje en 1 moertje los draaien, dan kan je die behuizing los halen. Let wel op met het los halen van het dat stekkertje die op je thermo sensor zit, Deze willen nog wel snel afbreken na verloop van jaren als je het stekkertje los wil halen en concludeert dus op een nieuwe sensor ( 25euro) en de thermostaat kost gemiddeld 20/30 euro. Mits je thermostaat nog heel is zou je je koelsysteem goed door kunnen spoelen ;)


Okee, ik heb nu eerst dus genoeg punten waar ik naar kan kijken.
Indien alles goed is, en t nog niet over is, meld ik t wel weer :bouncered:
Afbeelding
dlowoner
New member
New member
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992

Re: Thermostaat kapot of niet?

Bericht door dlowoner »

Beekluiis schreef:Dat is je thermo sensor ;) en in die behuizing zit je thermostaat ja en er komt koelvloeistof uit aangezien dat door je thermostaat loopt . 1 boutje en 1 moertje los draaien, dan kan je die behuizing los halen. Let wel op met het los halen van het dat stekkertje die op je thermo sensor zit, Deze willen nog wel snel afbreken na verloop van jaren als je het stekkertje los wil halen en concludeert dus op een nieuwe sensor ( 25euro) en de thermostaat kost gemiddeld 20/30 euro. Mits je thermostaat nog heel is zou je je koelsysteem goed door kunnen spoelen ;)



waar zit de thermostaat nou precies dan? welke behuizing bedoel je?? het lijkt me sterk maar je bedoelt toch niet de verdelerkap..
bij mijn mx3 slaat de vin namelijk niet aan en blijft de motor behoorlijk warm.. dus ik was opzoek na de thermostaat maar die zocht ik op de radiateur en kon em nergens zo gauw vinden.
Plaats reactie