aankooptips van mx 3 1.6 1997

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ome henk
New member
New member
Type Mazda: Anders

aankooptips van mx 3 1.6 1997

Bericht door ome henk »

hallo allen

ben gretig op zoek naar een nette orginele mx3 1.6 van 1996/97/98...<met nieuw type dashbord>
liefst rood/zwart/blauw
waar moet ik speciaal op letten bij een aankoop ,buiten het normale ondehoud om..

ben vooral bang voor roestpunten.....veel voorkomende gebreken,evt leuke site s

hoor graag de reactie s

mvg ome henk uit friesland :)
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Contacteer:

Re: aankooptips van mx 3 1.6 1997

Bericht door MX3V6_DH »

Hallo Henk,

Welkom op ons forum en leuk dat je naar een MX-3 op zoek bent. Voor algemene aankooptips kun je het beste dit topic even doorlezen: http://www.mazdamx-3.nl/mazdamx-3-forum/viewtopic.php?f=12&t=693.

MX-3 specifieke roestpunten in mijn ervaring zijn:

- binnenkant van de voorschermen, direct achter de voorwielen. Hier komen de afwaterkanaaltjes van de voorruit op uit en er blijft vaak allerlei vochtige troep in liggen. Als dat niet weggehaald is, dan is er een kans dat de MX-3 daar aan het roesten is. Je kunt dit zien door de deuren helemaal open te zetten, dan kijk je er zo in.
- de buitenste randen van de achterste wielkasten, zeg maar het stukje 'omgevouwen' koetswerk. Het kan zijn dat hier kleine roestbobbeltjes onder de lak zijn ontstaan.
- onder de motorkap, de zwarte 'balk' die boven de radiator zit. Deze gaat eigenlijk bij elke MX-3 roesten.

Ik hoop dat je een geschikte MX-3 vindt.
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
ome henk
New member
New member
Type Mazda: Anders

Bericht door ome henk »

hallo

bedankt eerst, ga er op letten

valt er ook wat aan de bodemzijde <onderkant>/drempels waar de mx....5...... wel last van heeft weet ik toevallig aan te merken ivm met bekende plekken of valt dat mee....bij de mx 3

de balk bij de radiateur ,is dat te verhelpen/bij werken of moet dat vervangen worden,hoe doen jullie dat?
mvg ome henk
Rooiepeen
Pilot
Pilot
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992

Bericht door Rooiepeen »

Gekeken naar de Mx-3 van mij en de Mx-5 van me meisie is de Mx-3 lang niet zo rot als de Mx-5
Dorpels van de Mx-5 is echt drama. Ik sluit het natuurlijk niet uit, maar uit ervaring zeg ik dat de Mx-3 betere dorpels heeft als een Mx-5.
MazdaMx-3 Kartkampioen 2012/2013
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Contacteer:

Bericht door MX3V6_DH »

ome henk schreef:hallo
valt er ook wat aan de bodemzijde <onderkant>/drempels waar de mx....5...... wel last van heeft weet ik toevallig aan te merken ivm met bekende plekken of valt dat mee....bij de mx 3

Dat wisselt van MX-3 tot MX-3. Van het weekend heb ik nog een 92-er gezien waarvan de dorpels helemaal gaaf waren, maar het weekend daarvoor zag ik een 97-er waar ze bij begonnen te roesten.

ome henk schreef:de balk bij de radiateur ,is dat te verhelpen/bij werken of moet dat vervangen worden,hoe doen jullie dat?

Dat is voor zover ik weet niet echt te verhelpen. Je kunt hem het beste ontroesten en conserveren. Als je nog op tijd bent, voorkom je zo dat de roest overslaat van die balk naar het chassis.
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
ronni.v.
New member
New member
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1993

Bericht door ronni.v. »

Rooiepeen schreef:Gekeken naar de Mx-3 van mij en de Mx-5 van me meisie is de Mx-3 lang niet zo rot als de Mx-5
Dorpels van de Mx-5 is echt drama. Ik sluit het natuurlijk niet uit, maar uit ervaring zeg ik dat de Mx-3 betere dorpels heeft als een Mx-5.

Dat is meestal het gevolg van verstopte afwatering van het dakje in de dorpel hoeken.
Of wat ook wel voorkomt te brede velgen en banden zodat de schermrand af en toe wordt geraakt en gaat roesten .
De mx-3 is qua body erg goed.
Belangrijkste is op de remleiding over de achteras te letten en de 'bochtjes'' net voor de as.Dat is nogal eens het afkeur punt bij de mx3 rn 323's uit die jaren.
Verder weinig roest problemen , maar altijd kijken het hangt altijd af van hoe ermee is omgegaan.
Verder zijn de deurrubbers een beetje snel beschadigd en dus een puntje om op te letten , maar die kan je altijd gewoon nieuw kopen natuurlijk.
Ik heb zelf pas een 93 er gekjocht en vroeger een v6 uit 93 gehad.
waen/.zijn beide nette niet versleutelde auto's met spoiler en verlagingen etc en die zijn dan meestal ook goed.
Ik zou vooral de hobby-isten auto meiden met andere bumpers en lampen etc ,dat zijn vaak auto''s waar onderhoud ook zelf wordt gedaan en dat is altijd spannend. ;)
Beekluiis
Co-Pilot
Co-Pilot
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1993

Bericht door Beekluiis »

Iedereen vergeet ook de roestpunten wat niet te zien is, bijvoorbeeld de vulpijp en het carrosorie om je achterschokdemper heen. Dit word namelijk nooit goed getectyleerd en vaak vergeten.. ( was bij mij dus het probleem ) inmiddels allemaal verholpen na VEEL kosten eraan :roll:
Plaats reactie