installeren Koni schokdempers met Eibach veren

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MX3V6_DH
Moderator
Moderator
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 jul 2006, 20:30
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maarssen
Contacteer:

installeren Koni schokdempers met Eibach veren

Bericht door MX3V6_DH »

Howto: installeren Koni schokdempers met Eibach veren

Deze howto beschrijft hoe je je standaard schokdempers kunt vervangen door Koni schokdempers. Dit is niet een kwestie van simpelweg de oude dempers omwisselen voor nieuwe omdat je Koni dempers in het onderste deel van je originele schokdemper moet monteren. Het clublid dat deze FAQ heeft gemaakt, Lenny-v, heeft ervoor gekozen om meteen Eibach verlagingsveren te installeren. Dit is niet verplicht; je kunt ook je originele veren overzetten.

De schokdempers en veren kun je bij Stroeve motorsport bestellen:

http://www.stroevemotorsport.nl/Schokdempers/Mazda/MX3/ (voor en achter dempers)

http://www.stroevemotorsport.nl/Verlagingsveren/156542/E5521-140--Mazda-MX3-Eibach-Verlagingsveren/ (verlagingsveren)

Lenny-v:

We zijn allereerst natuurlijk begonnen met het demonteren van de wielen en de veerpoten om te kunnen beginnen met het ombouw 'project'.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst hebben we aandachtig de handleiding doorgelezen en alles even visueel voor ons gehaald om te kijken wat we precies moesten doen, voordat we het boeltje open gingen zagen/slijpen/boren. Na dat gedaan te hebben zijn we begonnen met het uit elkaar halen van de originele schokdemper, uiteraard eerst de veer eraf.
Afbeelding

Daarna hebben we aan de onderkant van de demper (precies in het midden) een gaatje geboord, zodat de olie van de demper eruit kon lopen zonder het over onszelf en het plafond te krijgen.
Afbeelding

Toen moest de bovenkant van de demper rondom (recht) doorgezaagd worden, zodat we de demper zelf eruit konden halen (leuk om ook is te zien).Daardoor heb je dus een originele schokdemper over, alleen hol van binnen, maar nog wel met de originele onderste veerschotel eraan vast.
Afbeelding

Doordat de originele schokdemper nu hol was, kon de Koni demper erin geplaatst worden. Deze kon er bijna helemaal ingeschoven worden, en werd 'recht' gehouden door 2 uitstekende puntjes op de Koni schokdemper, deze klemde de Koni demper in de huls vast zodat de demper kaarsrecht zat.
Afbeelding

Toen was het tijd om de demper vast te zetten, dit werd gedaan door een bout aan de onderkant. Hiervoor moesten we dus een groter gat boren aan de onderkant van de lege originele huls, zodat de bijgeleverde bout + onderlegring in het schroefdraad onderin de Koni demper gedraaid kon worden, hierdoor kon de Koni demper dus nergens heen. Zowel van bewegingen omhoog en naar beneden als van links naar rechts zijn niet meer mogelijk!
Afbeelding

Na deze handeling hebben we de opengezaagde/geboorde/geslepen delen goed behandeld met tectyl zodat roest geen kans zou hebben!
Afbeelding

Daarna hebben we weer de veer erop geplaatst en de complete veerpoot weer in elkaar gezet. Met dit als resultaat:
Afbeelding

Dit was 1 veerpoot, de overige 3 moet je op dezelfde manier behandelen. Daarna weer onder de auto zetten en -aangezien de auto verlaagd is- meteen opnieuw uit laten lijnen. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat je wegligging niet goed is en je banden scheef afslijten.
Afbeelding
Hard rijden is genieten van het potentieel van je auto.
Plaats reactie