Verschillende uitvoeringen K8 blok
Moderator: Moderators
Er zit inderdaad verschil in de manier van lopen tussen de OBD-1 en OBD-2 varianten. Zal ongetwijfeld iets met uitstoot eisen te maken hebben. Mijn 91-er was ook feller dan mijn 98-er.
Die ontstekingen is mij ook een raadsel. Ik weet in elk geval dat mijn 98-er een k834 ontsteking heeft. Deze is als test ook een keer op een oude mx3 gegaan (ik geloof een 93-er), waarvan de k834 ontsteking mogelijk defect was. Deze ontsteking is dus op zowel OBD-1 als OBD-2 geleverd.
Ik weet niet wat er aan je oude ontsteking mankeert, maar in veel gevallen is een ontsteking weer werkend te krijgen met een zogenaamde HEI module. Deze 'vervangt' een deel van de electronica en kost heel wat minder dan een nieuwe ontsteking.
Offtopic: wees voorzichtig met bestellen bij de Probe Store. Daar gaat nogal eens wat mis, is mijn ervaring. Bestellingen incompleet, veel mailen, weken later eindelijk je spullen krijgen. Het is uiteindelijk bij mij wel goed gekomen (op een bougie en twee busjes motorreiniger na), maar je knijpt hem toch wel even als er voor een paar honderd Euro aan onderdelen 'kwijt is geraakt bij de transporteur'. De tweede keer dat me dit overkwam heb ik Paypal het geld laten terughalen, waarna alsnog het tweede pakket verzonden is.
Ik heb dit soort verhalen ook al van andere clubleden gehoord, dus ik ben bang dat het geen incidenten zijn geweest bij me.
Die ontstekingen is mij ook een raadsel. Ik weet in elk geval dat mijn 98-er een k834 ontsteking heeft. Deze is als test ook een keer op een oude mx3 gegaan (ik geloof een 93-er), waarvan de k834 ontsteking mogelijk defect was. Deze ontsteking is dus op zowel OBD-1 als OBD-2 geleverd.
Ik weet niet wat er aan je oude ontsteking mankeert, maar in veel gevallen is een ontsteking weer werkend te krijgen met een zogenaamde HEI module. Deze 'vervangt' een deel van de electronica en kost heel wat minder dan een nieuwe ontsteking.
Offtopic: wees voorzichtig met bestellen bij de Probe Store. Daar gaat nogal eens wat mis, is mijn ervaring. Bestellingen incompleet, veel mailen, weken later eindelijk je spullen krijgen. Het is uiteindelijk bij mij wel goed gekomen (op een bougie en twee busjes motorreiniger na), maar je knijpt hem toch wel even als er voor een paar honderd Euro aan onderdelen 'kwijt is geraakt bij de transporteur'. De tweede keer dat me dit overkwam heb ik Paypal het geld laten terughalen, waarna alsnog het tweede pakket verzonden is.
Ik heb dit soort verhalen ook al van andere clubleden gehoord, dus ik ben bang dat het geen incidenten zijn geweest bij me.
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
Ik heb inderdaad ook bij een HEI mod. na zitten denken, wat er kapot is aan mijn ontsteking is dat mijn toerenteller er mee op houd als hij warm is, en hij begint nu klein beetje te stotteren onder in toeren, whitefinish had mij er laatst op gewezen dat als de toerenteller er mee op houd ik het moet vinden bij de ontsteking en dat hij er wel eens mee op kan gaan houden, nog bedankt daar voor . (heb vandaag een telefoontje gehad dat de ontsteking uit Duitsland binnen is)
verklaart dit misschien waarom hij stuk sneller is?! Heb er namelijk ook wel eens bij na zitten denken om de chip te laten uitlezen om te kijken of hij is gechipt ja/nee, wil sowieso binnenkort even contact opnemen met de vorige eigenaar, aangezien het hele blok recentelijk uit elkaar is geweest wil ik toch graag de geschiedenis weten !
JForce schreef:Curve is anders idd. Max koppel al bij 3500, dus veel eerder vermogen.
verklaart dit misschien waarom hij stuk sneller is?! Heb er namelijk ook wel eens bij na zitten denken om de chip te laten uitlezen om te kijken of hij is gechipt ja/nee, wil sowieso binnenkort even contact opnemen met de vorige eigenaar, aangezien het hele blok recentelijk uit elkaar is geweest wil ik toch graag de geschiedenis weten !
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Waarom het ene blok sneller is dan het andere kan aan veel dingen liggen.
Voornamelijk hoe er in het verleden mee om is gegaan qua onderhoud. Netjes warmgereden, op tijd olie wisselen etc
Buiten dat is het belangrijk dat je goede sensoren hebt, lamda sensoren, timing goed op tijd staat, goede bougies / bougiekabels etc.
Als dit allemaal heel goed functioneert is een auto vaak sneller, ten minste, hij haalt meestal de fabrieksopgave qua vermogen.
Voornamelijk hoe er in het verleden mee om is gegaan qua onderhoud. Netjes warmgereden, op tijd olie wisselen etc
Buiten dat is het belangrijk dat je goede sensoren hebt, lamda sensoren, timing goed op tijd staat, goede bougies / bougiekabels etc.
Als dit allemaal heel goed functioneert is een auto vaak sneller, ten minste, hij haalt meestal de fabrieksopgave qua vermogen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
WhiteFinish schreef:Waarom het ene blok sneller is dan het andere kan aan veel dingen liggen.
Voornamelijk hoe er in het verleden mee om is gegaan qua onderhoud. Netjes warmgereden, op tijd olie wisselen etc
Buiten dat is het belangrijk dat je goede sensoren hebt, lamda sensoren, timing goed op tijd staat, goede bougies / bougiekabels etc.
Als dit allemaal heel goed functioneert is een auto vaak sneller, ten minste, hij haalt meestal de fabrieksopgave qua vermogen.
Ja idd, + dat er al een vermogen verschil is en dit blok misschien beter onderhouden kan merkbaar pk schelen.
- Jeffmx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 310
- Lid geworden op: 13 mar 2011, 00:58
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1994
- Locatie: W-city
JForce schreef:Ja idd, + dat er al een vermogen verschil is en dit blok misschien beter onderhouden kan merkbaar pk schelen.
Dat is dan in ieder geval duidelijk.
Maar nog wel 1 punt bij mij gaan de beide VRIS open rond de 2000-2500 toeren zag ik vandaag toevallig toen ik wou kijken waarom het blok veel olie verbruikt, maar volgens mij is dit niet echt normaal dat dan de VRIS er al in komt?!
En trouwens klein beetje offtopic maar wou voor dit kleine vraagje geen nieuw onderwerp starten, kan het zijn dat het overdruk ventiel van de carterontluchting (hier onder de foto's), kapot is dat hij daarom olie verbruikt, verder is namelijk alles goed (denk aan alle delen waar olie kan lekken), maar als ik dit ventiel in de handen heb en ik ga schudden dan hoor ik van alles rammelen, dus heb dit ventiel nieuw besteld, althans het leek mij logisch dat hij daarom SOMS bij gas los laten/gas geven/constant gas een vlinke dot blauwe rook uit de uitlaat gooit.
Het VRIS systeem kent drie stappen. Normaal, stand 1 en stand 2. Stand 2 komt er rond de 4000 rpm in, dus stand 1 bij 2000 a 2500 rpm lijkt me niet vreemd.
Ik weet niet wat de ervaring van andere mensen hier is, maar als hij bij gas los een blauwe pluim geeft, kan dat duiden op lekken klepseals. Doordat de gasklep dan dicht gaat en de zuigers nog snel bewegen, krijg je grote onderdruk, waardoor er olie lans de klep klepseals lekt. Hoeveel olie verbruikt hij ongeveer? Litertje per 3000 a 4000 km, bij wisselend snelweg en bebouwde kom? Dat hebben mijn beide mx-3's ook (gehad), net als mijn mx-5 met 1.8 BP motor. Volgens de dealer wordt het pas problematisch bij een liter per 1000 km.
Ik weet niet wat de ervaring van andere mensen hier is, maar als hij bij gas los een blauwe pluim geeft, kan dat duiden op lekken klepseals. Doordat de gasklep dan dicht gaat en de zuigers nog snel bewegen, krijg je grote onderdruk, waardoor er olie lans de klep klepseals lekt. Hoeveel olie verbruikt hij ongeveer? Litertje per 3000 a 4000 km, bij wisselend snelweg en bebouwde kom? Dat hebben mijn beide mx-3's ook (gehad), net als mijn mx-5 met 1.8 BP motor. Volgens de dealer wordt het pas problematisch bij een liter per 1000 km.
Beide Vris gaan open bij 2000-2500 zegt ie, dat is niet goed.
Maar dat heeft verder niks te maken met je olieverbruik.
En de carterontluchting moet rammelen dat is de kogel die open/dichtgaat.
Er komt olie in de ontbrandingskamer, dus dan is idd klepseals of de zuigerringen.
Compressietest laten doen> goed: dan waarschijnlijk klepseals.
Die kan je soms (laten) vervangen zonder de koppen eraf te halen, weet niet of bij mx ook kan.
Maar dat heeft verder niks te maken met je olieverbruik.
En de carterontluchting moet rammelen dat is de kogel die open/dichtgaat.
Er komt olie in de ontbrandingskamer, dus dan is idd klepseals of de zuigerringen.
Compressietest laten doen> goed: dan waarschijnlijk klepseals.
Die kan je soms (laten) vervangen zonder de koppen eraf te halen, weet niet of bij mx ook kan.