kachelradiateur nakijken v6

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

kachelradiateur nakijken v6

Bericht door jeff88 »

Aangezien ik geen zin heb weer kou te lijden aankomende winter wou ik kijken of mn kachelradiateur wel goed werkt. Dus of die niet half verstopt zit ( wat ik denk). Maar nu kan ik maar 1 van de 2 leidingen vinden bij mn V6. Een loopt links langs het blok maar waar zit de andere? Heb poosje zitten kijken maar kan niks vinden. En als ik hem dan gevonden heb en ze zijn allebei even warm//heet dan zou de radiateur goed moeten zijn toch?
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

heb ze gevonden door middel van werkplaatshandboek

tnx yellow ;)
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Hebben we dan een aparte kachelradiateur??

Waar zit deze dan?
Ik meende dat dit via de thermostaat geregeld werd.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

ja volgens mij gaat dit ook via de thermostaat want daar loopt de retour vandaan en dan door de regelunit in het dashboard naar de aanvoer die vanaf de radiateur komt. Tenminste als ik het goed heb zit het zo. Maar dan zou het probleem dus best in de thermostaat kunnen zitten die maar half open gaat o.i.d.
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

de mx-3 uit 1992 heeft wel degelijk een kachel radiateur. Bij de rode van heeft die verstopt gezetten. Een van de vorige eigenaren had van die anti lek troep er in gegooit waar door die kachelradiateur uit eindelijk een keer verstopt is gaan zitten. Ik heb de ingaande leiding en retour leiding van de thermostaathuis los gehaald. Met een luchtspuit heb ik hem uit eindelijk door kunnen spuiten. Tip de slang waar je de luchtspuit niet inzet, richt die naar beneden of van je weg, want je komt helemaal onder te zitten. En dat is zeer zeker niet fijn.

De kachelradiateur zit achter de middenconsole. Als je het dashboardkastje weg haalt. Daarna die plastieke buis voor de lucht. Dan kan je als het goed is je radiateur zien.
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 sep 2010, 19:30
Locatie: nunspeet

Bericht door jeff88 »

Als je hem loskoppelt van het thermostaat huis dan loopt de koelvloeistof er toch ook uit? En ik heb wel eens gelezen dat je het beter niet met lucht door kan blazen, waarom is dat dan?
Gebruikersavatar
sjaakk91
Pilot
Pilot
Berichten: 908
Lid geworden op: 14 aug 2010, 18:28
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: Baarn

Bericht door sjaakk91 »

Yep, koelvloeistof loopt er aan bijde kanten uit. Dus je moet zowieso onltuchten en koelvloeistof bijvullen.

Ik zou niet weten waarom niet. Misschien omdat je er lucht in blaast, dat dat dan gezegt wordt. Als je je koelvloeistof bijvult moet je de kachel op zijn warmst zetten en de aanjager uit. Dan wordt de kachelradiateur ook gelijk door gespoelt en ontlucht.

Je kan dan ook gelijk je koelvloeistof vervangen. Het is een kleine moeite dan.

De onderste slang van de radiator los halen en er afhalen. Die slang kan vast zitten. Met het los wrikken moet je wel voorzichtig blijven want de aansluiting van de slang op de radiateur is van plastiek en die wil je niet kapot hebben. Dat kost je namelijk een nieuwe radiateur.

Bijde doppen er af linker kant bij vullen totdat rechts vol zit. Dop op de rechter zetten. Motor laten warm draaien en links bij blijven vullen totdat het nnet niet helemaal vol zit. Je kan dan namelijk nog wat in de slangen knijpen om te helen met ontluchten. als je dat gedaan hebt zal je merken dat er niet veel meer bij kan. Op een gegeven moment zal het over stromen. Zet de dop er op, en laat het druk opbouwen zodat de rest lucht er ook uit kan komen. De motor zal vanzelf op bedrijfs temperatuur komen. Je kan de motor uitzetten of gewoon aanlaten. Pak een doek en leg dat over de linker koelvloeistof dop. Draai voorzichtig de dop er af. Er kan koelvloeistof uit komen, draai hem dan weer dicht want hij is dan vol. Dit is heel erg heet dus pas er mee op. Zoniet draai voorzichtig open en vul hem bij. Net zo lang totdat er niets meer bij moet.

Als iemand een opmerking heeft of een bijvulling dan hoor ik het graag. Ik weet namelijk niet zeker of ik alles genoemt heb, of dat ik het gewoon totaal verkeerd zeg.

Tot zover hoop ik dat je er wat aan hebt.
Plaats reactie