Auto stottert vanuit het niets.

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

V.Jabroer
New member
New member

Auto stottert vanuit het niets.

Bericht door V.Jabroer »

Ik zit sinds vorige week met een probleem en kom er zelf niet meer uit. Mijn trouwe mx3'tje begon vorige week opeens met het stotteren cq misfiren op een paar cilinders. Stationair loopt hij perfect maar zodra je gas geeft krijg je dit:(filmpje)

http://www.youtube.com/watch?v=9EQyS4z_H9A

het is een KLZE met bijbehorende computer

Ik heb al vervangen sinds vorige week:
* Rotor + verdelerkap
* Bougiekabels
* Bougie's
* Gasklep met sensoren
* Computer gewisseld
* Luchtmassa meter

De ontsteking staat netjes op 10 graden. En er staan geen fouten in de computer. De distributie staat nog netjes op tijd.

Zie ik iets helemaal over het hoofd?? Hopelijk kan iemand mij helpen

Vincent
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014

Bericht door xedos »

Klinkt als valse lucht. Denk aan inlaatspruitstukpakkingen Of een verstopte katalysator zou ook nog kunnen. Zo te horen doen er meerdere cilinders niet mee.
*Technical service Mazda mx-3.*
V.Jabroer
New member
New member

Bericht door V.Jabroer »

Ben ik in de startpost vergeten te zetten, ik heb op aanraden van Jeroen(tje) het originele spruitstuk nog geprobeerd. Maar dit hielp niks en gaf precies hetzelfde resultaat. Ik heb hiervoor wel zelf pakkingen gemaakt toen omdat die van de klze andere vorm inlaatgaten heeft. De slang naar de luchtweger/massameter die is ook nog in takt.

Er zit een kat vervanger onder.
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

In eerste instantie dacht ik aan je ontsteking / bougiekabels,

Maar ik neig nadat ik het motorruimte stukje heb gezien meer naar een vacuumlek.

Ook klinkt het alsof je een foutmelding hebt aangezien je fan blijft draaien. (of gaat die wel uit buiten dit stukje video?)

Het wisselen van en K8 en KL spruitstuk maakt niks uit voor stotterproblemen. Gewoon weer KL terugzetten.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
V.Jabroer
New member
New member

Bericht door V.Jabroer »

Ik dacht zelf idd ook aan valse lucht. Ik heb rond het hele spruitstuk gespoten met remmenreiniger maar dit geeft geen stijging in toeren. De vacuumpotjes achterop het spruitstuk heb ik ook getest met een vacuum pompje maar deze zijn niet lek.

Ik heb de computer uitgelezen met de knippercode manier die ik hier op het forum heb gevonden. Er staat 1 fout in en dit is van de klopsensor maar die zit niet op deze motor. Hij heeft zeer goed gereden terwijl deze fout er al in zat dus dat zal het niet zijn.

De fan blijft idd meedraaien, deze gaat aan zodra je de motor start.
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Contacteer:

Je kan ook een vacuummeter aansluiten op een van je vacuumslangen. Dan zie je of er een lek zit.

Je knocksensor is niet goed, dat wil zeggen dat je ecu in noodtoestand gaat springen en je timing gaat veranderen. De ecu wilt namelijk de knock voorkomen.

Dit lijkt me ook samen te hangen met je fan; de fan gaat namelijk continue draaien als je ecu in noodstand staat.

Ga je knocksensor eerst eens vervangen; reset je ecu en kijk of het probleem er dan nog is.
Als je ecu zo ligt te klooien met de timing zou ik niet teveel met de auto rijden.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
V.Jabroer
New member
New member

Bericht door V.Jabroer »

De auto staat nu om deze reden ook stil en doe alles lekker met de brommer.

Het rare is dat er geen knock sensor in dit blok zit. (zit normaal toch tussen de koppen in?)

hoe reset je de ecu naderhand eigenlijk? accupool los?
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Contacteer:

Er zit een knocksensor tussen de 2 cilinderbanken onder je inlaatspruitstuk en onder een dun metalen plaatje.

Vaak is het de stekker die niet helemaal meer goed is dus loop dat eerst na.

ECU resetten is accupool los en rem (als ik me niet vergis) 2min intrappen.
jeff88
Co-Pilot
Co-Pilot

Bericht door jeff88 »

ecu reset was toch zekering eruit en 30 sec de rem intrappen? of is dat met deze ecu anders?
V.Jabroer
New member
New member

Bericht door V.Jabroer »

In mijn onderblok tussen de cilinderbanken zit een plug gedraaid ipv een knocksensor. Hiervoor kan ik neem ik aan een knocksensor pakken van een andere mazda v6? Er zit er namelijk ook geen een in de orginele 1.8 v6.
Plaats reactie