Voor de zoveelste keer: RANGEN
Moderator: Moderators
-
- Co-Pilot
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 03 dec 2010, 17:52
- Locatie: Sambeek
Voor de zoveelste keer: RANGEN
hallo, ik heb net het forum afgezocht op rangen. het is me alleen niet duidelijk wat het met de luchthoeveelheid naar de ECU veranderd.
met chippen wordt de brandstof hoeveelheid veranderd
met rangen wordt de......... veranderd?
en is ene 'verwijk' de enige die dit kan doen? en wat kost dit(heb gelezen 80 euro?
met chippen wordt de brandstof hoeveelheid veranderd
met rangen wordt de......... veranderd?
en is ene 'verwijk' de enige die dit kan doen? en wat kost dit(heb gelezen 80 euro?
- Dennis_MX3
- Co-Pilot
- Berichten: 413
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
- Locatie: Enschede
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Als jij dingen aan je motor veranderd zoals luchtinlaat of brandstofinspuiting moet je eigenlijk je computer opnieuw instellen.
Door te rangen zorg je dat de computer weer de juiste instellingen krijgt.
Tenminste, dat verwacht ik ......misschien nog even iemand bevestigen?
Door te rangen zorg je dat de computer weer de juiste instellingen krijgt.
Tenminste, dat verwacht ik ......misschien nog even iemand bevestigen?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
WhiteFinish schreef:Als jij dingen aan je motor veranderd zoals luchtinlaat of brandstofinspuiting moet je eigenlijk je computer opnieuw instellen.
Door te rangen zorg je dat de computer weer de juiste instellingen krijgt.
Tenminste, dat verwacht ik ......misschien nog even iemand bevestigen?
Klopt, als je je intake veranderd word de ecu afgesteld zodat de motor ook meer lucht aanzuigt..
Bij mij is ook nog naar de timing v/d ontsteking gekeken..
Qua vermogen is het niet spectaculair, mij werd verteld dat ik 8pk erbij zou hebben, maar heb m nooit op de rollenbank gehad om te kunnen bevestigen.
Toerenverloop word wel beter, trekt m wat lekkerder door de toeren zonder dipjes.
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Als jij dingen aan je motor veranderd dan hoef je niks te doen aan je ecu .
Onze ecu zijn zo gemaakt dat ze zich zelf kunnen aanpassen . (Tot een bepaald moment)
Een cai geeft bijna tot niks aan extra vermogen .
Ook is de winst aan lucht stroom minimaal en het extra kleine beetje meer/koude lucht wordt dan ook aangepast door de ecu om meer brandstof te geven .
Aan de timing vris en fuelmaps is wel wat te doen .
De ecu kan zich zelf aanpassen als de motor niet lekker loopt .
Hier hebben wij dan ook de knock sensor voor .
Als de ecu een knock ziet dan zet hij de timing iets anders.
Na deel is dat de ecu ingesteld is op een bepaalde max timing om in een save zone te zitten .
Echter kan je de fuel en timing maps iets aan passen zodat je meer vermogen krijgt .
Je gaat dus in een iets gevaarlijke setup rijden .
Maar nog wel zeker veilig .
Bij het rangen kijken hun vaak niet naar de stock timing maps en persen de laatste pk's eruit .
Vaak vergeten ze ook de vris tijden .
Als jij de fuel en timing maps aanpast dan kan het voor komen dat de vris tijden niet goed meer staan . (Heb het zelf ook)
Maar als die niet goed gedaan wordt dan is risico groot dat je blok na de klote gaat .
Dus als je na iemand toe gaat ga dan wel naar iemand die weet wat hij doet .
Bij een cai hoef je eigenlijk niks te veranderen .
Maar ga je voor de rvs headers en meer mods dan is een afpr vaak al voldoende om je a/f ratio weer goed te krijgen .
Onze ecu zijn zo gemaakt dat ze zich zelf kunnen aanpassen . (Tot een bepaald moment)
Een cai geeft bijna tot niks aan extra vermogen .
Ook is de winst aan lucht stroom minimaal en het extra kleine beetje meer/koude lucht wordt dan ook aangepast door de ecu om meer brandstof te geven .
Aan de timing vris en fuelmaps is wel wat te doen .
De ecu kan zich zelf aanpassen als de motor niet lekker loopt .
Hier hebben wij dan ook de knock sensor voor .
Als de ecu een knock ziet dan zet hij de timing iets anders.
Na deel is dat de ecu ingesteld is op een bepaalde max timing om in een save zone te zitten .
Echter kan je de fuel en timing maps iets aan passen zodat je meer vermogen krijgt .
Je gaat dus in een iets gevaarlijke setup rijden .
Maar nog wel zeker veilig .
Bij het rangen kijken hun vaak niet naar de stock timing maps en persen de laatste pk's eruit .
Vaak vergeten ze ook de vris tijden .
Als jij de fuel en timing maps aanpast dan kan het voor komen dat de vris tijden niet goed meer staan . (Heb het zelf ook)
Maar als die niet goed gedaan wordt dan is risico groot dat je blok na de klote gaat .
Dus als je na iemand toe gaat ga dan wel naar iemand die weet wat hij doet .
Bij een cai hoef je eigenlijk niks te veranderen .
Maar ga je voor de rvs headers en meer mods dan is een afpr vaak al voldoende om je a/f ratio weer goed te krijgen .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
Mazdarati MX-6 schreef:Als jij dingen aan je motor veranderd dan hoef je niks te doen aan je ecu .
Onze ecu zijn zo gemaakt dat ze zich zelf kunnen aanpassen . (Tot een bepaald moment)
Een cai geeft bijna tot niks aan extra vermogen .
Ook is de winst aan lucht stroom minimaal en het extra kleine beetje meer/koude lucht wordt dan ook aangepast door de ecu om meer brandstof te geven .
Aan de timing vris en fuelmaps is wel wat te doen .
De ecu kan zich zelf aanpassen als de motor niet lekker loopt .
Hier hebben wij dan ook de knock sensor voor .
Als de ecu een knock ziet dan zet hij de timing iets anders.
Na deel is dat de ecu ingesteld is op een bepaalde max timing om in een save zone te zitten .
Echter kan je de fuel en timing maps iets aan passen zodat je meer vermogen krijgt .
Je gaat dus in een iets gevaarlijke setup rijden .
Maar nog wel zeker veilig .
Bij het rangen kijken hun vaak niet naar de stock timing maps en persen de laatste pk's eruit .
Vaak vergeten ze ook de vris tijden .
Als jij de fuel en timing maps aanpast dan kan het voor komen dat de vris tijden niet goed meer staan . (Heb het zelf ook)
Maar als die niet goed gedaan wordt dan is risico groot dat je blok na de klote gaat .
Dus als je na iemand toe gaat ga dan wel naar iemand die weet wat hij doet .
Bij een cai hoef je eigenlijk niks te veranderen .
Maar ga je voor de rvs headers en meer mods dan is een afpr vaak al voldoende om je a/f ratio weer goed te krijgen .
Precies, de ecu gaat maar tot een bepaalde waarde qua lucht inlaat, vaak geeft een openlucht filter meer lucht dan dat de ecu aan waardes aankan, deze word dan aangepast.
Ik heb ooit een keer een uitzending gezien van Autowereld over knn filters, hierin lieten ze zien dat een openfilter incl het aanpassen van de ecu een toename aan vermogen kán opleveren..(dyno-run voor en na).
Na het rangen moet je 3weken rijden met de nieuwe instellingen en daarna moet je terug om te kijken of alles goed afgesteld staat..
Bij verwijk word ook gekeken naar de timing etc..
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Mazdarati MX-6 schreef:De ecu's kunnen +- 10% aan meer vermogen aanpassen .
Ga je verder dan krijg je een te arm mengsel omdat de stock fpr te laag staat en dat is op te vangen met een afpr .
maar die 10% krijg je niet van een luchtfilter...
Open filters kunnen tot 40% meer lucht doorlaten weet niet of de ecu dat kan regelen, daarom word er geranged..
Maar goed, jij hebt er meer ervaring in dan mij, dus als ik compleet fout zit zeg je het maar
Enige wat ik kan zeggen is datgene wat mij toen der tijd verteld is..
En het nadeel met rangen is dat er geen hard bewijs is wat het nu daadwerkelijk doet en opleverd, alleen persoonlijke ervaringen..
Grtz
-
- Pilot
- Berichten: 608
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 18:01
- Type Mazda: Anders
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Utrecht
Die 40 % komt nooit in de motor .
De cai kan het wel door laten maar zal dat nooit doen omdat je motor niet meer aanzuigt .
Met een cai krijg de motor makkelijker zijn lucht en als de cai goed gemonteerd is koudere lucht .
Maar die extra lucht kan een stock ecu makkelijk aanpassen door mee brandstof te geven .
Rangen moet je pas doen als je echt grote aanpassingen doet .
Maar als we dat soort dingen dan doen kan je beter voor een stand alone gaan .
Er is wel vermogen te halen bij rangen alleen moet je geen 15 pk verwachten .
En je hebt geen ongelijk hoor .
Je hoeft alleen niet je ecu aan te passen als je dat soort mods doet .
Een afpr is vaak al genoeg .
De cai kan het wel door laten maar zal dat nooit doen omdat je motor niet meer aanzuigt .
Met een cai krijg de motor makkelijker zijn lucht en als de cai goed gemonteerd is koudere lucht .
Maar die extra lucht kan een stock ecu makkelijk aanpassen door mee brandstof te geven .
Rangen moet je pas doen als je echt grote aanpassingen doet .
Maar als we dat soort dingen dan doen kan je beter voor een stand alone gaan .
Er is wel vermogen te halen bij rangen alleen moet je geen 15 pk verwachten .
En je hebt geen ongelijk hoor .
Je hoeft alleen niet je ecu aan te passen als je dat soort mods doet .
Een afpr is vaak al genoeg .
Nissan Skyline R33 GTS-t
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
RB25DET 300pk
Chip's K8 KLDE en KLZE
Mazdarati MX-6 schreef:Die 40 % komt nooit in de motor .
De cai kan het wel door laten maar zal dat nooit doen omdat je motor niet meer aanzuigt .
Met een cai krijg de motor makkelijker zijn lucht en als de cai goed gemonteerd is koudere lucht .
Maar die extra lucht kan een stock ecu makkelijk aanpassen door mee brandstof te geven .
Rangen moet je pas doen als je echt grote aanpassingen doet .
Maar als we dat soort dingen dan doen kan je beter voor een stand alone gaan .
Er is wel vermogen te halen bij rangen alleen moet je geen 15 pk verwachten .
En je hebt geen ongelijk hoor .
Je hoeft alleen niet je ecu aan te passen als je dat soort mods doet .
Een afpr is vaak al genoeg .
Ah ok goed om te weten... maar je zegt "de cai kan het doorlaten maar zal dat nooit doen omdat je motor niet meer aanzuigt".. Daarvoor is het rangen toch? zodat de motor juist wel meer aanzuigt ? Teminste, dat is wat ik te horen heb gekregen...
En ja 15pk van rangen dat kan je nooit krijgen, je zal mischien wel iets winnen en zal wat lekkerder door de toeren gaan.. Er zijn meerdere die de ecu hebben laten rangen en er positief over zijn, maar ook dit zijn persoonlijke ervaringen en niet aangetoond..
Toen der tijd heb ik op mx3.com gekeken en hun raden daar aan om te rangen als je je intake, ontsteking, fuel en exhaust hebt aangepast, anders blijf je steeds bezig...