Trillen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Kijk eens of niet een van je remklauwen / blokken wat aanloopt.
Misschien zit een klauw scheef gemonteerd.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

RichMX-3 schreef:weet niet waar je vandaan komt, maar anders is dit misschien wat voor je ?

http://www.dhzsweetlake.nl/


ja naar zoiets heb ik al eens gekeken maar die zijn hier in het noorden weinig of niet.

@whitefinish
hoe kan die scheef zitten dan? :blink:

wielen draaien soepel rond nu, voor revisie moest ik met beide handen het wiel ronddraaien, nu kan het met 1 vinger. Ik hoor wel een lichte schaving op 25% van de schijf.

Hoe sneller ik ga hoe heviger het trillen. 0-100 niet voelbaar, 100-120 lichte trilling. 120-140 matige trilling. 140-160 hevige trilling.

verder ben ik niet gegaan.

half jaar geleden kon ik 180 zonder enige trilling. nooit sneller gegaan.

Op internet staat eigelijk alleen maar 90% kan dat het balanceert moet worden maar dat heb ik dus al gedaan.

In de winter had ik ook last van klappende shokbrekers, zou mooi zijn als dat het is, want ik heb al een setje koni's liggen.
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Remklauw kan moeilijk scheef zitten, tenzij je een grote l*l bent die met 2 linkerhanden een remklauw scheef erop krijgt.....

Dat je voor 25% schuring hebt, kunnen 2 ofwel 3 dingen zijn.....
Vuil op de naaf
kromme naaf
kromme remschijf

en ja, loszittende remblokken kan ook nog, maar dan zou je 100% schaving moeten hebben.

Tijdens een testritje een keer op de duitse autobaan had ik 230-235km/u(afwijken van zo'n 10 a 20 denk ik) op de teller staan, en niks geen trillingen, en dit met kapotte schokdempers en orginele veren, dus ik denk niet dat het aan de vering kan liggen. Als je 100% zeker bent dat je wielen goed gebalanceerd zijn, zou het aan de naaf/remschijf moeten liggen. Of wat ook nog misschien kan, is een slecht uitgelijnde auto, waardoor deze iets gaat stuiteren vanwegen ongelijkmatige grip.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

de naaf is sowieso vuil.

Uitlijning kan het zijn, want de auto is volgens onderhoud al 10 jaar niet uitgelijnd. Maar dit ging toch al gebeuren na het onderzetten van mijn verlagings set.
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Je weet maar nooit, sommige mensen krijgen het voor elkaar om remklauwen er scheef op te zetten.

Een goede tip van pascal. Doe je wielen eens balanceren.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

dat is dus net gebeurd.

Het kan toch goed iets met de rem te maken hebben, ik merk soms bij matig-hard remmen dat de auto heel kort naar links trekt, maar wel vrij hard. Ook trillen de remmen, maar lang niet bij elke rembeweging.

En afgelopen week reed ik met een maat in me auto, die zat dus op de bijrijders kant. Wonderbaarlijk genoeg geen trilling bij 160 km/h.

vage shit allemaal :?
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Als ie naar links trekt bij remmen, moet je de rechterkant ff goed nakijken. Desnoods klauw eraf, remschijf eraf en alles goed nakijken.
Gebruikersavatar
JForce
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:06
Locatie: Friesland

Bericht door JForce »

ja alles moet er maar even af. heb nu bijna vakantie, dan gaan we wel ff op bokjes zetten en alles even grondig checken, incl draagarmen, lagers voor, vering.
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

als dus 1 kant de zuiger vast zit remt ie aan de andere kant harder :roll:

Trillen met remmen gebeurd als je schijven (een beetje) krom zijn.
Als ze koud zijn voel je het niet, hoe warmer ze worden hoe meer het staal uitzet en hoe meer jij de slag (dus de trilling) in je stuur voelt.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

JForce schreef:ja alles moet er maar even af. heb nu bijna vakantie, dan gaan we wel ff op bokjes zetten en alles even grondig checken, incl draagarmen, lagers voor, vering.


........ en fuseekogel, en stuurkogel. Wie weet heb je daarin flinke speling.
Ik weet, die kleine dingetjes zijn niet makkelijk. Net zoals bij m'n audio nu, denk je dat alles gedempt hebt, komen er weer andere bijgeluidjes tijdens flinke bassen. Maar die heb ik zojuist ook weer gevonden, maar zit wel weer werk in, om dat weer op te lossen......
Plaats reactie