Piepende remmen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
StefanV6
Pilot
Pilot
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:04
Locatie: Heerhugowaard

Piepende remmen

Bericht door StefanV6 »

Ik heb vorig jaar nieuwe brakemaxx schijven icm sport remblokken laten monteren.
Toen zijn ook mijn klauwen gereviseerd (glijpennen vervangen).
Nu piepen ze echt overdreven.
Als ik de bocht om ga naar recht en ik rem niet hoor je het al.
Ik snap dat ze kunnen piepen als ik rem maar bij alleen sturen vind ik een btje vaag.
Ben bij de mazda dealer geweest en hij zei '' een btje kopervet op je schijven dan heb je kans dat het overgaat''
Heb ik gedaan en het was idd weg, twee dagen.....
Wat zou het kunnen zijn?
Ga volgende week een schuin kantje aan mijn blokken maken, denk dat dat ook wel helpt.
Alleen hoe kunnen ze piepen bij alleen sturen? alles zit goed vast?!?
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

wel misschien zitten de blokken te strak tegen je schijf aan zet hem een op de krik en draai het wiel eens rond een beetje mag je dan horen dat de blokken tegen de schijf aan lopen maar meer ook niet
kun je de remklauw nog heen en weer bewegen

zit er die veer in boven op de blokken ?


gr zilverbird
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

Kopervet op je schijven ?????
wat een dwaas joh........... sorry hoor maar dat slaat echt nergens op buiten het feit om dat het nog is levensgevaarlijk is ook.
Tuurlijk is je geluidje dan weg alles is vet......

Maar wat idd kan zijn dat je blokken niet goed zitten, met remmen moet eerst de onderkant tegen de schijf en dan de bovenkant.
Daarom zitten achter de blokken van die soort uitvulplaatjes.
Ik heb ook de brakemax set maar die konden maar op 1 manier erop dus die zijn fabriek uit al een beetje schuin.

Heb je je zuigers nog gechecked met vervangen ?
Kijken of je ze allemaal in kon drukken en er geen 1 vast zat ?
En anders is even dat nu opnieuw checken.
Misschien moet je even remolie verversen omdat er een zuigertje ligt vast geroest zit na verloop van tijd ontmengt de olie zich namelijk en komt er vocht bij die dus voor roestvorming kan zorgen.
Waardoor het blokje aan gaat lopen op je schijf

Daarom dat soort dingetjes om de paar jaar ff doen.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Kijk goed of er geen braampjes aan je nieuwe blokken zitten, wat ik bedoel braampjes op de punten waarop hij glijd, waar je ook wat kopervet op doet. Kijk ook of de gaten(waarin de voorste blokken op zitten) ruim genoeg zijn.

Ik heb begin dit jaar complete revisie gedaan, en de nieuwe blokken voor en achter liepen ook wat stroef, mede door de coating wat erop zit. En nee, het zijn geen rommelblokkies, greenstuff voor en ferrodo achter op national gepreforeerde schijven, gereviseerde remklauwen en nieuwe dot 4 vloeistof. Uit voorzorg heb ik de punten bijgewerkt met een dremel en goed ik de kopervet gezet. Het gaat maar om micromillimeter werk, maar wel in belang van......"glijd ie goed of niet"

Oja, welk vet is gebruikt op de glijpennen? Gewoon vet gaat zuigen als een gek, waardoor ze te vast gaan zitten. Gebruik hiervoor altijd bremzenfett(weet zo de naam niet meer) zit in een blauwe tube en is verkrijgbaar bij de meeste automaterialenzaken. Of gebruik het vet wat is meegeleverd bij de revisiesetjes.
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

Kopervet moet ook op de achterkant van je remblokken en niet op de kant die je remschijf raakt..dit is wat het piepen voorkomt!! en dan alleen op de raakvlakken van je blokken en de klauw
je schijven zelf moeten zo vetvrij mogelijk zijn inderdaad.. ;)

Sowieso, maak je niet teveel zorgen over minibraampjes, dat slijt wel na een paar keer remmen. Dat soort spul moet altijd een beetje op elkaar inlopen..
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Pointy schreef:Kopervet moet ook op de achterkant van je remblokken en niet op de kant die je remschijf raakt..dit is wat het piepen voorkomt!! en dan alleen op de raakvlakken van je blokken en de klauw
je schijven zelf moeten zo vetvrij mogelijk zijn inderdaad.. ;)

Sowieso, maak je niet teveel zorgen over minibraampjes, dat slijt wel na een paar keer remmen. Dat soort spul moet altijd een beetje op elkaar inlopen..


De gaten in de greenstuf blokken, waar de pennen door komen waren iets te nauw, en dat kwam door de dikke groene verflaag. Voordat dat ingesleten is mag ik zeker wel 1000 keer remmen, vandaar dat ik direct met de dremel heb opgeruimd, want die veertjes die ze terugduwen hebben niet zoveel kracht, dus er hoeft maar weinig weerstand zijn, en je blokken slijten een beetje.

stefan;
Die veertjes zorgen er voor dat de blokken van de schijf blijven, als die er niet goed op zitten of helemaal niet zitten ze los, en kunnen ze bij het sturen gaan piepen, dus check die veertjes ook eens.
Gebruikersavatar
StefanV6
Pilot
Pilot
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:04
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door StefanV6 »

Bedankt voor alle tips.
Ik heb schuine kantjes geslepen, en kopervet op de achterkant gedaan.
De veertjes zitten goed en ik heb idd ook van die vulplaatjes...
ze piepen nogsteeds....
Nieuwe blokjes kopen is een btje zonde, ze zijn zo goed als nieuw.
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Als je zeker bent dat de remblokken en glijpennen goed kunnen "glijden" en je remblokken en schijven zijn nog vrij nieuw, dan moet het de zuiger zijn die vast zit.

Bij welke wiel piept hij?
Gebruikersavatar
StefanV6
Pilot
Pilot
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 sep 2007, 20:04
Locatie: Heerhugowaard

Bericht door StefanV6 »

PascalMX3 schreef:Als je zeker bent dat de remblokken en glijpennen goed kunnen "glijden" en je remblokken en schijven zijn nog vrij nieuw, dan moet het de zuiger zijn die vast zit.

Bij welke wiel piept hij?


links voor
MentaleJelleMx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:54

Bericht door MentaleJelleMx-3 »

PascalMX3 schreef:Kijk goed of er geen braampjes aan je nieuwe blokken zitten, wat ik bedoel braampjes op de punten waarop hij glijd, waar je ook wat kopervet op doet. Kijk ook of de gaten(waarin de voorste blokken op zitten) ruim genoeg zijn.

Ik heb begin dit jaar complete revisie gedaan, en de nieuwe blokken voor en achter liepen ook wat stroef, mede door de coating wat erop zit. En nee, het zijn geen rommelblokkies, greenstuff voor en ferrodo achter op national gepreforeerde schijven, gereviseerde remklauwen en nieuwe dot 4 vloeistof. Uit voorzorg heb ik de punten bijgewerkt met een dremel en goed ik de kopervet gezet. Het gaat maar om micromillimeter werk, maar wel in belang van......"glijd ie goed of niet"

Oja, welk vet is gebruikt op de glijpennen? Gewoon vet gaat zuigen als een gek, waardoor ze te vast gaan zitten. Gebruik hiervoor altijd bremzenfett(weet zo de naam niet meer) zit in een blauwe tube en is verkrijgbaar bij de meeste automaterialenzaken. Of gebruik het vet wat is meegeleverd bij de revisiesetjes.


Bremzylinder-Paste Fur Hydraulische Bremsen van ATE :D
Me a like Mx-3
Plaats reactie