Stotteren motor!

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joe-MX3-V6
New member
New member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2009, 22:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Stotteren motor!

Bericht door Joe-MX3-V6 »

Beste mede mx'ers!

Ik heb sinds vrijdag mijn MX3 gekregen en heb een klein probleem! Als ik gas geef en duw het pedaal ver in dan lijkt het net of de auto verzuipt en begint hij te stotteren en stoten. Als ik het pedaal dan helemaal loslaat begint ie te schokken en loopt daarna prachtig stationair. Als ik dan heel voorzichtig gas geef is alles normaal en dan bouwt ie ook heerlijk op!

Mijn MX heeft hier niet altijd last van, er zijn ook momenten dat ie gewoon heerlijk optrekt en met volle gas bij 2500 toeren gewoon heerlijk doorklimt. Het komt er dus op neer dat ik heel voorzichtig met 2 tenen gas moet geven om de auto lekker te laten rijden.

Mijn vraag is, wat zou dit kunnen zijn? Mijn eerste gedachte was de bougies en /of ontsteking. Maar ik weet niet of dit terecht is omdat ie soms wel goed loopt en ook stationair heerlijk lang blijft lopen.

Gegevens:
Motor olie: goed op pijl
Start gewoon in een x netjes
151 000 km gelopen, heeft van November t/m afgelopen vrijdag stil gestaan. Sinds vrijdag 400 km gereden.
1.8 v6
Alle vloeistoffen in orde.
Geen meldingen op het dashboard
Mx3 is thuis:D Sjezus wat een fijne wagen.
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Mischien een vervuilde injector, moet je eens wat injector cleaner in je tank gooien..
Kunnen ook slechte bougies zijn, bougiekabels, ontsteking, verdelerkap, vervuild luchtfilter/benzinefilter.
Beter is als ie zolang heeft stil gestaan, niet meteen volle gas te rijden, maar langzaam opbouwen ;)
Ik denk als je ff de search gebruikt, je veel topics tegenkomt met voldoende uitleg hoe en wat ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Re: Stotteren motor!

Bericht door Pointy »

Joe-MX3-V6 schreef:Beste mede mx'ers!

Ik heb sinds vrijdag mijn MX3 gekregen en heb een klein probleem! Als ik gas geef en duw het pedaal ver in dan lijkt het net of de auto verzuipt en begint hij te stotteren en stoten. Als ik het pedaal dan helemaal loslaat begint ie te schokken en loopt daarna prachtig stationair. Als ik dan heel voorzichtig gas geef is alles normaal en dan bouwt ie ook heerlijk op!

Mijn MX heeft hier niet altijd last van, er zijn ook momenten dat ie gewoon heerlijk optrekt en met volle gas bij 2500 toeren gewoon heerlijk doorklimt. Het komt er dus op neer dat ik heel voorzichtig met 2 tenen gas moet geven om de auto lekker te laten rijden.

Mijn vraag is, wat zou dit kunnen zijn? Mijn eerste gedachte was de bougies en /of ontsteking. Maar ik weet niet of dit terecht is omdat ie soms wel goed loopt en ook stationair heerlijk lang blijft lopen.

Gegevens:
Motor olie: goed op pijl
Start gewoon in een x netjes
151 000 km gelopen, heeft van November t/m afgelopen vrijdag stil gestaan. Sinds vrijdag 400 km gereden.
1.8 v6
Alle vloeistoffen in orde.
Geen meldingen op het dashboard


Je moet sowieso met 2 tenen gas geven bij een MX, anders hobbel je alle kanten op..dit is de eerste auto (die ik meemaak) die zo fel op het gas reageert.. 50-60 rijden is bij mij met m'n voet op het gas rusten..geen kracht zetten, niks..

Zit er een specifiek dipje in het gas? Dus bij een vast toerental? Of is het standaard in de lage toeren, of alleen in de hoge?
Joe-MX3-V6
New member
New member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2009, 22:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Joe-MX3-V6 »

De dip komt niet bij een specifiek toerental voor! Eigenlijk tot 4500 toeren komt het voor, daarna kan volgas wel waarbij bij 5000 en nog wta de VRIS voor de 2e x er flink in kickt!

Het is niet echt een dip, hij verzuipt gwn en loopt soms zelfs terug (zowel in toeren als snelheid)
Mx3 is thuis:D Sjezus wat een fijne wagen.
Gebruikersavatar
zilverbird
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 mei 2004, 18:25
Locatie: limburg

Bericht door zilverbird »

Hallo

Wel ik weet niet van welk jaar hij is maar ik zou even de onsteking op tijd zetten kijk je bougie`s eens na of deze op 9 mm of 10 mm staan de ene loopt beter op 9 mm en de andere beter op 10 of 11mm
en ps de vris komt bij 4000 toeren in bij mij...


en kijk je lucht filter eens na en dan de gasklep huis als dit vuil is met olie anders zuiver maken
olie filter vernieuwen wegens het lang stil staan

maar je woont niet ver weg van mij kan wel eens mee kijken als je wil twee zien meer dan een he :mrgreen:

p.s. haal de accu eens los en trap dan voor ongeveer een min de rem in dan maak je de ecu leeg kan zijn omdat hij zolang heeft stil gestaan dat hij een beetje van slag is ...



groeten zilverbird
Gebruikersavatar
Pointy
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 325
Lid geworden op: 05 feb 2010, 23:54

Bericht door Pointy »

zilverbird schreef:Hallo

Wel ik weet niet van welk jaar hij is maar ik zou even de onsteking op tijd zetten kijk je bougie`s eens na of deze op 9 mm of 10 mm staan de ene loopt beter op 9 mm en de andere beter op 10 of 11mm
en ps de vris komt bij 4000 toeren in bij mij...
groeten zilverbird


bij mij trapt de VRIS bij 4,500..

maar..9 - 11 mm?? bedoel je daarmee niet de afstelling van je voorontsteking?? want voordat de vertraging intreed moet je inderdaad 9-11 graden voorontsteking hebben..

Sowieso is 9 mm niet een beetje veel voor een bougie? :shock:

Die dip tot dat aantal toeren zou trouwens best de afstelling van je ontsteking kunnen zijn..als je hoger in de toeren zit loopt de voorontsteking verder terug richting de 0 graden..
wat ook kan (ervaring) is dat je bobine/ontstekingsmodule niet jofel is..
een half jaar stilstaan met een slechte o-ring tussen je verdeelkap en ontstekingsmodule zou best vocht/corrosie kunnen betekenen..
meet voor de zekerheid even je ontsteking door..mits je over een multimeter beschikt natuurlijk
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

zal wel 0,9 mm - 1,1 mm zijn ;)
Afbeelding
PascalMX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 310
Lid geworden op: 12 mar 2006, 22:15
Locatie: Musselkanaal

Bericht door PascalMX3 »

Tja, net wat pointy zegt, na een half jaar stil staan, zou ik ook de onderdelen die kunnen uitdrogen en corroderen ff nakijken.

Kijk eerst je verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies na. Voeg eens wat injectorreiniger aan je brandstof, dat kan nooit geen kwaad. En na lang stilstaan, bij warme motor ff flink doorrijden kan ook wel wat helpen.
Joe-MX3-V6
New member
New member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2009, 22:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Joe-MX3-V6 »

Het is verholpen:D :bier: :bouncered:

Ik wil Frank (Zilverbird) heeeeeeeel veel bedanken voor zijn hulp en kennis! Loopt prima nu en het genieten kan nu pas echt beginnen.

Checklist, misschien heeft iemand er iets aan:
-Bougies & kabels
-Verdelerkap, vonkcorrosie weghalen en beetje bijschuren
-Gasklephuis schoon maken
-Koelvloeistof of in dit geval water controleren en bijvullen.

Groetjes,
Joe
Mx3 is thuis:D Sjezus wat een fijne wagen.
Plaats reactie