Tikkende klepstoter?
Moderator: Moderators
- lenny-v
- Moderator
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Dordrecht
Tikkende klepstoter?
Ik starte gister m'n klze en hoorde en tikkend geluid, is sindsdien niet meer weggegaan. Alleen hoorbaar bij stationair draaien en niet heel luid hoorbaar. Blok draait verder perfect en verbruikt niks, oliepijl netjes op "F" . Ik denk zelf aan een hydrolische klepstoter die niet genoeg olie krijgt.
Er zit 10w40 olie in en heeft ie nu zo'n 4000km mee gedraaid, vorige eigenaar gebruikte 5w40 vertelde hij toen. Iemand ideetje hoe ik dat getik wegkrijg?
Heb afgelopen 2 weken alleen 1-2 km naar werk heen en weer gereden en in het afgelopen weekend pas echt een flink stuk gereden en ook behoorlijk doorgestampt ( na warmrijden ofc , ik ben heel zuinig op dit ding )
Mvg,
Lennart
Er zit 10w40 olie in en heeft ie nu zo'n 4000km mee gedraaid, vorige eigenaar gebruikte 5w40 vertelde hij toen. Iemand ideetje hoe ik dat getik wegkrijg?
Heb afgelopen 2 weken alleen 1-2 km naar werk heen en weer gereden en in het afgelopen weekend pas echt een flink stuk gereden en ook behoorlijk doorgestampt ( na warmrijden ofc , ik ben heel zuinig op dit ding )
Mvg,
Lennart
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!
-
- Co-Pilot
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:54
Hier een klein verhaaltje over olie, misschien wel interessant om te weten :P
Aangezien je een tikkend geluid hebt waarschijnlijk alleen bij koude motor, dan betekent dat dat je olie te dik is, omdat de olie dan niet snel genoeg boven is.
10W40 was vroeger 10W en 40 W. en dat geldt ook natuurlijk voor 5W40 etc etc.
Vroeger moest je altijd seizoensgebonden olie verwisselen.
Omdat in de winter de olie wat dikker is en in de zomer dunner is.
Dus moest je toen de olie als het warm werd(zomer) vervangen naar 40W en in de winter naar de 10W tegenwoordig zijn ze zover dat ze dat gecombineerd hebben.
Orgineel voor deze motorens is 5W30... dit is een dunnere olie dan 10W40.. wat dus betekent dat deze wat sneller op de smeerplaatsen is dan de 10w40.Wat dus kan helpen bij tikkend geluid omdat deze punten dan eerder/sneller gesmeerd worden.
Aangezien je een tikkend geluid hebt waarschijnlijk alleen bij koude motor, dan betekent dat dat je olie te dik is, omdat de olie dan niet snel genoeg boven is.
10W40 was vroeger 10W en 40 W. en dat geldt ook natuurlijk voor 5W40 etc etc.
Vroeger moest je altijd seizoensgebonden olie verwisselen.
Omdat in de winter de olie wat dikker is en in de zomer dunner is.
Dus moest je toen de olie als het warm werd(zomer) vervangen naar 40W en in de winter naar de 10W tegenwoordig zijn ze zover dat ze dat gecombineerd hebben.
Orgineel voor deze motorens is 5W30... dit is een dunnere olie dan 10W40.. wat dus betekent dat deze wat sneller op de smeerplaatsen is dan de 10w40.Wat dus kan helpen bij tikkend geluid omdat deze punten dan eerder/sneller gesmeerd worden.
Me a like Mx-3
- V6peter
- Super-Pilot
- Berichten: 1551
- Lid geworden op: 13 nov 2005, 18:07
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Heeft niks met klepstoters te maken.
Zijn waarschijnlijk de schotelveren.
Een kwaaltje bij de K-serie van voor 1996 (uit m'n hoofd).
Kan helemaal geen kwaad,er zit een heel klein beetje speling op de schotelveren maar die is weg wanneer het blok warm is.
Mazda heeft na een aantal jaar een ander setje schotelveren en moeren op de markt gebracht.Je kan ze vervangen als je het getik zat bent,maar volgens Mazda kan het helemaal geen kwaad.
Zijn waarschijnlijk de schotelveren.
Een kwaaltje bij de K-serie van voor 1996 (uit m'n hoofd).
Kan helemaal geen kwaad,er zit een heel klein beetje speling op de schotelveren maar die is weg wanneer het blok warm is.
Mazda heeft na een aantal jaar een ander setje schotelveren en moeren op de markt gebracht.Je kan ze vervangen als je het getik zat bent,maar volgens Mazda kan het helemaal geen kwaad.
- lenny-v
- Moderator
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 20:50
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Dordrecht
Origineel is 10w40 voor mx-3 , tenminste volgens het werkplaatshandboek hehe, nou maakt eht geen reet uit als je er iets anders in doet volgens mij. Die oude blokken draaien zelfs op 0w60..( rx-8 olie) hehe. Maarja, als ie warm is hoor je het inderdaad niet meer ik zet de radio wel wat harder
Kampioen Mx-3 Kartcompetitie 2014-2015!