xedos automaat vreemd gedrag van 1e naar 2e OPGELOST

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
arjank
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2009, 18:51

xedos automaat vreemd gedrag van 1e naar 2e OPGELOST

Bericht door arjank »

Mijn xedos automaat geeft heel af en toe een schok al hij van de 1e naar de 2e versnelling schakelt. Ik heb geïnformeerd bij een automatenspecialist en zegt meteen dat dit niets met de bak zelf te maken heeft.
Ik heb wel al een tijdje de foutmelding met de cam/crankshaftsensor die in de ontsteking zit. Als de foutmelding er continue is (Hold in dashboard brand) dan is er niks aan de hand. Het enige wat er dan is is dat de auto er iets langer over doet om te starten. ALs de foutmelding er niet is dan start de auto meteen met het omdraaien van de sleutel. Schakelen gaat helemaal soepel. Maar als met schakelen van de 1 naar de 2 die schok komt dan komt meteen die foutmelding weer. ZOu deze schok dan toch veroorzaakt worden door de camshaft sensor? Of, kan het ook door de TPS komen. Ik merk namelijk ook dat het gaspedaal in het onderste deel beetje traag of niet linear verloopt en dat als ik voor het stoplicht sta met de rem ingedrukt dat de motor redelijk in toerental omlaag gaat tot op het punt waarbij deze kan afslaan.
Anyone?
Laatst gewijzigd door arjank op 11 apr 2010, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

kut schakelen bij een automaat heeft meestal te maken met vuile/oude olie of een verstopt/vervuild oliefilter van de bak (als je de hebt teminste)

suc-6
arjank
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2009, 18:51

Bericht door arjank »

De olie ziet er prima uit, niet bruin (rozig) en geen stank.
Ik denk niet dat het daar aan ligt, hij heeft het ook maar heel af en toe. Gisteren en vandaag bijv. helemaal niet. Schakelt soepel.
Wat ik al vertelde, dit euvel gaat gebeurd bijv nooit als de foutmelding continue uin het dashboard verschijnt. Daarom vermoed ik dat de "computer" door een of andere storing in de war wordt geschopt. De automatische transmissie gebruikt de meetgevens van de gasklep sensor en waarschijnlijk ook nog die van de cam/crankshaft sensor(indirect).
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

hmm zou idd kunnen, je koppelomvormer is nog wel oke?
arjank
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2009, 18:51

Bericht door arjank »

Hoe zou je kunnen weten/testen of de koppelomvormer zelf nog ok is?
Is niet makkelijk te achterhalen.
Het probleem is ook alleen van de 1 naar de 2, als het de koppelomvormer is dan zal hij dat toch ook wel in andere versnellingen hebben.
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

omdat in de eerste naar de 2de vesnelling meer kracht op de omvormer komt te staan dan bv 2de naar de 3de
arjank
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2009, 18:51

Bericht door arjank »

Daar maak je inderdaad een punt, klopt.
Als ik hem "handmatig" schakel en dan al op een laag toerental overschakel komt dit helemaal niet voor.
Ik zal eens testen als ik op een hoog toerental overschakel wat ie dan doet, op het punt waar de motor het meeste koppel heeft (5000 toeren is wel erg veel :) )
Met kickdown gaat het beijv altijd prima, en dan komt er toch ook wel wat kracht op die koppelomvormer.
arjank
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2009, 18:51

Bericht door arjank »

Vandaag nog eens contact opgenomen met een andere automatische transmissie specialist. Deze man was wel bekend met de xedos6 automaat :) Ik heb hem alles uitgelegd, hij acht de kans zeer klein dat het iets met de transmissie is en de koppelomvormer sluit hij helemaal uit. Hij vertelde ook dat als de motor zelf niet helemaal goed loopt ivm sensor problemen dat dat in sommige gevallen uitwerking heeft op de automatische transmissie. Omdat de NE1 camshaft position sensor als foutmelding bij zowel de engine als ATX codes staat is het wel duidelijk dat dit signaal ook nodig is voor de besturing van de automaat.
Ik ga nu dus een nieuwe verdeler kopen, in duitsland is ie het goedkoopst, 229 euro, splinter nieuw :mrgreen:
arjank
New member
New member
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 sep 2009, 18:51

Bericht door arjank »

Problemen zijn opgelost.
Ik heb de ontsteking vervangen waardoor dus de kleppenpositiesensor weer functioneerd. Het probleem met die schok vn de 1e naar de 2e versnelling is sindsdien niet meer opgetreden.
Wat nog wel gebeurde was dat in drive/stop(rem indrukken) de motor gaat schudden en afslaat. In de neutraal was er niks aan de hand.
De oorzaak heb ik ook gevonden, valse lucht :)
Ik heb de harmonica slang tussen de VAF-sensor en de gasklep met alu-tape ingewikkeld (er zat al tape om toen ik de auto gekocht had :? ).
De motor draait beter dan ooit, heheh.
Stationair draait ie weer als een zonnetje en met drive/stop geen problemen meer. Ook met laag toerental trekt ie beter dan ooit.
Mooi :mrgreen:
Plaats reactie