Mx-3 crossauto VRIS vraag

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zuupmeister
New member
New member
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 feb 2010, 18:47

Mx-3 crossauto VRIS vraag

Bericht door Zuupmeister »

Hallo ik ben bezig met een MX-3 crossauto te maken.
Maar nu had ik nog een vraag over de vris kleppen. kan ik de kleppen gewoon los zetten (met een tyrap ofzo) zodat er nog meer lucht de motor in kan en dus nog meer power heb of hebben die kleppen nog een ander doel?? wie kan mij dat uitleggen???
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

vris kleppen zorgen ervoor dat bij een bepaald toerental de luchtinlaat traject korter word en dus meer vermogen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Vris zorgt ervoor dat je toerenverloop beter is.

Omdat je bij lage toeren minder druk hebt wil je ook minder lucht in je motor hebben.
Bij hoge toeren juist het tegenovergestelde.

Als je dit allebij kunt realizeren betekent het dat je trekkracht geen dipjes heeft. (Je zou het een beetje kunnen vergelijken met Turbo Lag; op het moment dat je een bepaald aantal toeren hebt spoelt de turbo op, daarvoor heb je niks)

Tenzij je Turbo/Supercharger gaat rijden zou ik gewoon je vris laten zitten.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

Ik heb mijn VRIS kleppen wel een andere timing gegeven (standalone ecu), ze gaan bij mij een stuk eerder open. Dit resulteert in een geleidelijkere opbouw van je vermogen, je hebt je vermogen eerder beschikbaar maar je mist de duw in je rug bij de 4000 en 5000 toeren (vris 1 en 2).
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Zuupmeister
New member
New member
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 feb 2010, 18:47

Bericht door Zuupmeister »

Ok maar is het niet zo dat als ze al open staan het blok aan 1 toer door trekt?? op een cross speelt emissie geen rol dus. het gaat puur om de snelheid :) of zijn er nog andere handigheidjes voor meer trekkracht?
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

2,5 liter uit een mx-6 ;)
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Nee, want hoe groter je luchtinlaat hoe later je de meeste pk's bereikt.

Kan je wederom naar turbo's kijken, een kleine turbo spoelt snel op en heeft onderin druk.
Grote vliegtuigturbo's maken veel pk's maar pas bij hoge toeren.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Zuupmeister
New member
New member
Berichten: 45
Lid geworden op: 23 feb 2010, 18:47

Bericht door Zuupmeister »

bramx3 schreef:2,5 liter uit een mx-6 ;)


Haha jah dat is ook een optie! dat heeft een kameraad van mij gedaan. en dan voor de cross dat gaat geweldig! maar komt daardoor ook een klasse hoger. standaard klasses zijn maar tot 2 liter. als dit motorblok zou sneuvelen dan komt er ook een 2,5 liter in. :) maar eerst met deze gaan crossen! volgende week de rolbeugel er in maken
Plaats reactie