Temperatuur probleem

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Dikkekobus schreef:
WhiteFinish schreef:Hij wordt dus helemaal niet warm?? Zelfs niet nadat je 20min gereden hebt?

Dan lijkt het erop dat je radiateur verstopt zit.

Je toeren schommelen zo omdat er een sensor zit in je gasklephuis die de temperatuur van je koelvloeistof meet. Als de namelijk erg koud is gaat je auto iets hoger stationair lopen om zo je motor eerder op bedrijfstemperatuur te krijgen. Echter als die verkeerde informatie doorkrijgt springt deze dus op en neer.


temperatuur sensor zit niet in je gasklephuis, maar tussen de koppen in aan de distributie zeide (3 stuks), sensor in je gasklephuis is voor de stand.

Ik vind het ook erg dapper dat je zegt dat schommelend toerental daar weg komt. Ik heb namelijk zelf ondervonden dat mijn klopsensor stuk was en dat mijn toerental ook schommelde. kan dus meerdere oorzaken hebben.

1 ding is wel correct als maar inzeide van je radiateur warm word zit ie idd verstopt.

en als je termosthaat stuk is blijft deze meestal open staan (hoeft niet altijd)

suc6


Klopt ook, zit niet in je gasklephuis. Maar in je gasklephuis zit wel een iac sensor, deze meet een bepaalde waarde aan de hand van je koelvloeistof.

Dat je klopsensor OOK hier een probleem van kan zijn klopt ook.
Het wil niet per definitie zeggen dat als je auto dit probleem heeft dat het dan direct 1 ding is.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

WhiteFinish schreef:
Dikkekobus schreef:
WhiteFinish schreef:Hij wordt dus helemaal niet warm?? Zelfs niet nadat je 20min gereden hebt?

Dan lijkt het erop dat je radiateur verstopt zit.

Je toeren schommelen zo omdat er een sensor zit in je gasklephuis die de temperatuur van je koelvloeistof meet. Als de namelijk erg koud is gaat je auto iets hoger stationair lopen om zo je motor eerder op bedrijfstemperatuur te krijgen. Echter als die verkeerde informatie doorkrijgt springt deze dus op en neer.


temperatuur sensor zit niet in je gasklephuis, maar tussen de koppen in aan de distributie zeide (3 stuks), sensor in je gasklephuis is voor de stand.

Ik vind het ook erg dapper dat je zegt dat schommelend toerental daar weg komt. Ik heb namelijk zelf ondervonden dat mijn klopsensor stuk was en dat mijn toerental ook schommelde. kan dus meerdere oorzaken hebben.

1 ding is wel correct als maar inzeide van je radiateur warm word zit ie idd verstopt.

en als je termosthaat stuk is blijft deze meestal open staan (hoeft niet altijd)

suc6


Klopt ook, zit niet in je gasklephuis. Maar in je gasklephuis zit wel een iac sensor, deze meet een bepaalde waarde aan de hand van je koelvloeistof.

Dat je klopsensor OOK hier een probleem van kan zijn klopt ook.
Het wil niet per definitie zeggen dat als je auto dit probleem heeft dat het dan direct 1 ding is.


IAC = Idle Air Control heeft niks te maken met je koelvloeistof. Hierdoor kan wel je toerental schommelen als ie stuk is.
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Dikkekobus schreef:
WhiteFinish schreef:
Dikkekobus schreef:
WhiteFinish schreef:Hij wordt dus helemaal niet warm?? Zelfs niet nadat je 20min gereden hebt?

Dan lijkt het erop dat je radiateur verstopt zit.

Je toeren schommelen zo omdat er een sensor zit in je gasklephuis die de temperatuur van je koelvloeistof meet. Als de namelijk erg koud is gaat je auto iets hoger stationair lopen om zo je motor eerder op bedrijfstemperatuur te krijgen. Echter als die verkeerde informatie doorkrijgt springt deze dus op en neer.


temperatuur sensor zit niet in je gasklephuis, maar tussen de koppen in aan de distributie zeide (3 stuks), sensor in je gasklephuis is voor de stand.

Ik vind het ook erg dapper dat je zegt dat schommelend toerental daar weg komt. Ik heb namelijk zelf ondervonden dat mijn klopsensor stuk was en dat mijn toerental ook schommelde. kan dus meerdere oorzaken hebben.

1 ding is wel correct als maar inzeide van je radiateur warm word zit ie idd verstopt.

en als je termosthaat stuk is blijft deze meestal open staan (hoeft niet altijd)

suc6


Klopt ook, zit niet in je gasklephuis. Maar in je gasklephuis zit wel een iac sensor, deze meet een bepaalde waarde aan de hand van je koelvloeistof.

Dat je klopsensor OOK hier een probleem van kan zijn klopt ook.
Het wil niet per definitie zeggen dat als je auto dit probleem heeft dat het dan direct 1 ding is.


IAC = Idle Air Control heeft niks te maken met je koelvloeistof. Hierdoor kan wel je toerental schommelen als ie stuk is.


Ik geloof dat er op de iac een slang zit voor de koelvloeistof door het gasklephuis, die meteen achter het gasklephuis weer eruit komt, deze is van invloed op het toerental.. Daarom word bij het installeren van de thermal spacers ook niet aangeraden die te overbruggen, dit i.v.m slecht stationair en schommelende toeren...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Ja klopt wel, want ik ben die slang wel tegen gekomen.

En hij schommelt ook alleen in de toeren als de temp. wijzer op een kwart staat daar onder/boven niet!

Maar dinsdag word er een nieuwe thermostaat ingezet bij de mazda dealer, ze ontluchten de boel dan ook gelijk en vullen de koelvloeistof natuurlijk bij.

En dan maar hopen dat, dat het is.
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Dennis_MX3 schreef:Ja klopt wel, want ik ben die slang wel tegen gekomen.

En hij schommelt ook alleen in de toeren als de temp. wijzer op een kwart staat daar onder/boven niet!

Maar dinsdag word er een nieuwe thermostaat ingezet bij de mazda dealer, ze ontluchten de boel dan ook gelijk en vullen de koelvloeistof natuurlijk bij.

En dan maar hopen dat, dat het is.


ik kan je nu al wel vertellen dat je thermostaat niet te maken heeft met je schommelend toerental. zit echt in een sensor. SUC-6 :bier:
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Laat m meteen even uitlezen bij de mazda dealer..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennis_MX3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 413
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:53
Locatie: Enschede

Bericht door Dennis_MX3 »

Vandaag gebleken dat de waterpomp zo lek als een mandje is.
nooit een plas of wat gezien onder de auto mja.

De hete koelvloeistof heeft de distributieriem aangetast en dat moet allemaal vervangen worden.

Een kostenplaatje dat ik nu niet kan betalen aangezien ik student ben, mijn contract in februari afloopt van mijn bijbaan en ik binnenkort ook nog op stage moet voor een half jaar.

Het lijkt me daarom het beste de auto/onderdelen te verkopen, en te sparen voor mijn eigen huisje.

Ik wil natuurlijk het ouderlijke huis ook wel een x verlaten.

Dus mochten jullie nog wat nodig hebben, ik heb een topic in het Te Koop gedeelte van het forum!
Plaats reactie