schokbrekers achter vervangen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Sharky123
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 okt 2009, 19:08
Contacteer:

schokbrekers achter vervangen

Bericht door Sharky123 »

Hee mensen!

nu sinds een weekje eigenaar van een mx3 V6 K8 uit '95. Vanwege het budget heb ik de auto inclusief een aantal mankementjes moeten kopen.. Een mankementje is dat ik het idee heb dat de schokbreker links achter volledig geblokkeerd (of juist lam/lek) is. Tijdens het rijden lijkt de mx wel een kart aan de achterkant qua vering..

Nu heb ik totaal geen ervaring met de techniek van deze auto. Zouden jullie mij kunnen vertellen of het veel werk is om de schokbreker te checken en desnoods te vervangen, en waar ik dan zeker op moet letten??

tnx!
MX-3 V6 '95
Gebruikersavatar
Yence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1085
Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Yence »

tip: als je ze gaat vervangen, zorg dat zowel het linker als het rechter wiel van de grond staat, anders maak je het jezelf heel moeilijk.
Vantevoren de bouten/moeren goed inspuiten met wd40. Verder is het een kwestie van alles losdraaien, vervangen en weer vastdraaien. Veel werk? Ligt eraan hoe makkelijk alles los komt...
Het beste is overigens om zowel links als rechts te vervangen, dus niet alleeb degene die stuk is.
Sharky123
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 okt 2009, 19:08
Contacteer:

Bericht door Sharky123 »

Okee,

probleem is geidentificeerd. Geen koekie. De auto is kennelijk ietwat verlaagd, er zitten kortere sterkere veren op.

Links achter is de demper met kop en al door de veerschotel heen, die was namelijk letterlijk helemaal weg geroest (foto volgt snel). Rij nu dus al twee weken met de kans dat mijn linker achterwiel er onder vandaan floept (deze zat dus alleen op de onderste twee scharnierende punten vast). Oei!

Rechts achter zit nog wel vast, maar ook hiervan is de veerschotel goed aangetast en verbogen. Oei! Auto staat nu dus ff stil..

Nu het volgende:
1. ik heb bij de aanschaf nieuwe apk gekregen. Dit is naar mijn weten een apk punt. En een hele gevaarlijke.. Is met het blote oog te constateren als je langs de ophanging achter omhoog kijkt. Ga de keurder eens opzoeken om te kijken hoe dit kan gebeuren.
2. Iemand enig idee waar ik nieuwe bovenste veerschotels achter vandaan kan halen?

tnx!!
MX-3 V6 '95
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Volgens mij verkoopt probestore.uk.co deze. Ook corcksport.com verkoopt ze (alleen amerika)

In nederland weet ik het eerlijk gezegd niet, maar van een sloopauto kan je ze altijd halen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
cristof19
Pilot
Pilot
Berichten: 616
Lid geworden op: 26 jul 2004, 12:04
Locatie: Belgie

Bericht door cristof19 »

bij de dealer
daar kan je elk onderdeel van de schokdempers appart krijgen
i live my life for a mx-3
MentaleJelleMx-3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 sep 2009, 17:54

Bericht door MentaleJelleMx-3 »

cristof19 schreef:bij de dealer
daar kan je elk onderdeel van de schokdempers appart krijgen



Als het goed is dat een veerpootlager, deze zijn ook te verkrijgen bij automaterialenzaken.
Brezan automaterialen levert ze ook van Monroe, artikel nummer MK218 voor en MK228 Achter.Prijs is op aanvraag, dus weet nog niet wat deze kosten.Leveranciers werken helaas niet in het weekend haha...
Me a like Mx-3
Sharky123
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 okt 2009, 19:08
Contacteer:

Bericht door Sharky123 »

Hee mensen bedankt voor jullie hulp!

De schotelveren links en recht achter waren dus dorogeroest, bleek nog lastig om ze in de buurt te krijgen. Uiteindelijk in Japan besteld door de garage, levering duurde maar 2 dagen.

De schotelveren zijn dus een apk afkeur punt. Dus de APK keurder maar opgezocht. Ondertussen contact gehad met het RDW Klachtencentrum, die dit ontoelaatbaar vonden. Uiteindelijk heeft de APK keurder samen met de garage waar ik de auto van heb gekocht besloten om de reparatie te vergoeden. Auto wordt nu gemaakt, morgen klaar als alles goed gaat. Ook gelijk de wiellagers laten vervangen aangezien die aardig wat klappen hebben gehad ondertussen.

Zodra dit in orde is, tijd voor de volgende issue op het lijstje:
1. Distributie riem vervangen
2. Motor reageert sloom, olieverbruik hoog --> vermoeden #1 is dat de zuigerveren op zijn (raar, bij 190 dkm..) --> dus de zuigerveren maar eens vervangen :bier:
3. Stationair toerental is veel te hoog. Heb wat topics gezien op dit forum hierover; dat wordt nog een zoek klus op zich!
4. Paaltje in de bumper --> andere bumper zoeken

Cheers!
MX-3 V6 '95
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Psst, schotelveren zitten op de nokkenassen van de V6 en veerschotels aan je schokbrekers :mrgreen:
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Fullsize schreef:Psst, schotelveren zitten op de nokkenassen van de V6 en veerschotels aan je schokbrekers :mrgreen:


veerschotels zitten ook boven aan elke klep.

Olie verbruik wil niet zeggen dat de zuigerveren af zijn, het kan ook zijn dat je klepseals niet meer afdichten.
Sharky123
New member
New member
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 okt 2009, 19:08
Contacteer:

Bericht door Sharky123 »

Fullsize schreef:Psst, schotelveren zitten op de nokkenassen van de V6 en veerschotels aan je schokbrekers :mrgreen:


:mrgreen: foutje, laten we de wielophanging maar gewoon aan de veerschotels hangen, tnx

..kan ook zijn dat je klepseals niet meer afdichten"

yep is helemaal waar. Lijkt mij eerder aannemelijk dan de zuigerveren bij dit km aantal..

Als het goed is is de dist riem morgen binnen bij de garage, zaterdag ga ik em er op leggen (mag in de garage werken), lijkt me een hele klus zo in het boekie te zien. Iemand van jullie wel eens zelf gedaan?
MX-3 V6 '95
Plaats reactie