abs blijft branden.

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

markienbr
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:37

abs blijft branden.

Bericht door markienbr »

hoi allemaal ben nieuw hier toch gelukt om er in te komen ben mark uit n-br heb een mx3 18i 24v 6pitter bj: "'92 ..nu het volgende heb er een nieuwe aandrijfashoes op laten zetten ,sindsdien is mijn abs{oranje} blijven branden ,snap er niks van hoes zit goed ze hadde nog ff gekeken of er iets langs schuurde of zo maar dat was niet ,heb de + pool er ook al afgehad maar blijf het probleem houden . nu mijn vraag kom ik zo door de apk heen wat zo aankomt ??? en zo niet wat zal het zijn ,nooit last van gehad opeens gekomen . ik hoor het wel dank je voor de moeite ..............kan er ook een zwart stickertje overheen plakken voor ff???????? :bier:
Laatst gewijzigd door markienbr op 17 jun 2009, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Visser
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 feb 2009, 20:11
Locatie: Werkendam

Bericht door Visser »

Hier kom je niet mee door de APK.
Heb helaas zelf hetzelfde probleem, alleen is bij mij de sensor rechtsvoor overleden.
Deze moet dus vervangen worden eerdaags, want mijn APK verloopt over een kleine maand.

Maar kijk dus eens of al je sensors goed zijn. Dus wiel eraf, motor starten en tegelijk even rommelen aan de sensor. Blijft het lampje nog steeds branden, dan is de sensor goed. Gaat het lampje uit, is de sensor dus kapot.
Dit moet je natuurlijk wel met z'n tweeen doen. 1 die aan de sensor rommelt, en 1 die kijkt of het lampje uitgaat.

Op deze manier zijn we er bij mij ook achter gekomen.
Mazda MX-3 2.5L V6
markienbr
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:37

Bericht door markienbr »

Visser schreef:Hier kom je niet mee door de APK.
Heb helaas zelf hetzelfde probleem, alleen is bij mij de sensor rechtsvoor overleden.
Deze moet dus vervangen worden eerdaags, want mijn APK verloopt over een kleine maand.

Maar kijk dus eens of al je sensors goed zijn. Dus wiel eraf, motor starten en tegelijk even rommelen aan de sensor. Blijft het lampje nog steeds branden, dan is de sensor goed. Gaat het lampje uit, is de sensor dus kapot.
Dit moet je natuurlijk wel met z'n tweeen doen. 1 die aan de sensor rommelt, en 1 die kijkt of het lampje uitgaat.

Op deze manier zijn we er bij mij ook achter gekomen.
klopt wel maar hij moet uit,das de pest ,waar moet ik dan zoekken>??als ik er ff een weg knip draadje is de abs lamp dan uit ,tis maar voor de apk ???????
Laatst gewijzigd door markienbr op 17 jun 2009, 20:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Visser
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 feb 2009, 20:11
Locatie: Werkendam

Bericht door Visser »

Dat zeg ik, bij 1 van de 4 sensoren.

Als je doet wat ik heb beschreven kom je er vanzelf achter welke kapot is. Als je die dan laat vervangen zal het lampje uit zijn.
Mazda MX-3 2.5L V6
markienbr
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:37

Bericht door markienbr »

:x
Laatst gewijzigd door markienbr op 18 jun 2009, 11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Het is idd een apk afkeur.

Het zal zeer waarschijnlijk een sensor zijn die stuk is, omdat het lampje is gaan branden nadat de homokoneet is vervangen, dus dan blijven er nog maar 2 over ;)
Deze is dus waarschijnlijk geraakt bij het monteren van de as....

Je zou even het "tandwiel" die gelezen word door de sensor kunnen schoonblazen en bij de sensor zelf een doekje er langs halen, misschien heb je geluk en was het alleen wat vuil..

En anders zou je hem kunnen laten uitlezen bij de dealer.

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
markienbr
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:37

Bericht door markienbr »

[quote="martinenijenhuis"]Het is idd een apk afkeur.

Het zal zeer waarschijnlijk een sensor zijn die stuk is, omdat het lampje is gaan branden nadat de homokoneet is vervangen, dus dan blijven er nog maar 2 over ;)
Deze is dus waarschijnlijk geraakt bij het monteren van de as....

Je zou even het "tandwiel" die gelezen word door de sensor kunnen schoonblazen en bij de sensor zelf een doekje er langs halen, misschien heb je geluk en was het alleen wat vuil..

En anders zou je hem kunnen laten uitlezen bij de dealer.
............................................................................................................
net ff de voorwiellen eraf gehaald sensor ff eraf alles schoongemaakt tandwiel ook beide kanten blinkt als een nieuwe alleen abs lampje brand nog steeds ,zou niet weten waar ik nu moet zoekken m.v.g. mark ..moet je de sensor kabel bij de sensor eraf halen of onder de motorkap bij eventuele vervanging???
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Draden knippen of stekkers los halen is niet iets wat helpt want het lampje blijft branden. Je brengt alleen meer storingen in het systeem.
Je kan de sensorweerstand meten met een multimeter. De sensor die dood is heeft waarschijnlijk een oneindige weerstand of wijkt sterk af van de andere drie.

Mijn idee is ook dat je uit moet vinden of de rechter homokineethoes of de linker is vervangen. Die sensor is ws stuk.

Deze sensoren kunnen absoluut niet tegen hoog frequente trillingen afkomstig van hamerslagen of zelfs luchtsleutels. Beter is om de sensor even los te halen van de naaf voordat er een hamer aan te pas komt.

Als je niet weet hoe je weerstand moet meten of dit probleem op moet lossen dan kan je dat beter laten doen door iemand die ervaring met storingzoeken heeft.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
markienbr
New member
New member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:37

Bericht door markienbr »

Fullsize schreef:Draden knippen of stekkers los halen is niet iets wat helpt want het lampje blijft branden. Je brengt alleen meer storingen in het systeem.
Je kan de sensorweerstand meten met een multimeter. De sensor die dood is heeft waarschijnlijk een oneindige weerstand of wijkt sterk af van de andere drie.

Mijn idee is ook dat je uit moet vinden of de rechter homokineethoes of de linker is vervangen. Die sensor is ws stuk.

Deze sensoren kunnen absoluut niet tegen hoog frequente trillingen afkomstig van hamerslagen of zelfs luchtsleutels. Beter is om de sensor even los te halen van de naaf voordat er een hamer aan te pas komt.

Als je niet weet hoe je weerstand moet meten of dit probleem op moet lossen dan kan je dat beter laten doen door iemand die ervaring met storingzoeken heeft.
dank je voor de uit leg het was de rechter kant met luchtsleutel idd ,dus kan ik die ff proberen met een andere van de week en dan moet het probleem zijn opgelost hoop ik???moet ik dan de + er weer ff afhalen om te resetten??? en de kabel van de sensor ,haal ik die bij de sensor los of ergens onder de motorkap om hem te vervangen bvd mark :?
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Je hoeft niet de + eraf te halen om te resetten.
Op het moment dat je de auto start, controleerd hij zelf of het abs systeem werkt.
En wat betreft de stekker van de sensor.....volg de sensorkabel.....

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Plaats reactie