FAQ MotorOlie

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

FAQ MotorOlie

Bericht door WhiteFinish »

Dit stukje is van een engelstalige site afgekomen. Heb hem laten vertalen door een machine dus zullen nog wel wat foutjes instaan.

Vond het heel interessant


Oorspronkelijke link:
http://www.ferrarichat.com/forum/sho...d.php?t=136052 http://www.ferrarichat.com/forum/sho...d.php?t=136052

I made a PDF of the WHOLE THING: Ik heb een PDF van het hele gebeuren:
https://brlpub.s3.amazonaws.com/Oil and Lubrication.pdf https: / / brlpub.s3.amazonaws.com/Oil en Lubrication.pdf

CAREFUL, it will make you want to get oil temp and pressure gauges. Wees voorzichtig, het zal u wilt leren olie temp en drukmeters. Ways to add them to your car at end of post. Manieren om ze toe te voegen aan uw auto op het einde van het bericht.

I made an easier to understand version so it's a better read and the guy that wrote it was extremely repetitive and unorganized. Ik maakte een gemakkelijker te begrijpen versie dus het is beter te lezen en de man schreef dat hij was extreem repetitieve en ongeorganiseerde.

My Synopsis: Mijn Synopsis:
Chapter one - motor oil 101 Hoofdstuk een - motorolie 101

The way motor oil is labeled is inherently misleading. De manier waarop de motor olie wordt gelabeld is inherent misleidend. Most people think a 0W-30 is too thin for an engine that recommends 10W-30. De meeste mensen denken dat een 0W-30 is te dun voor een motor die adviseert 10W-30. This is wrong. Dit is onjuist. People think in terms of the oil thinning when it gets hot, they think this thinning with heat is the problem with motor oil. Mensen denken in termen van de olie dunner als het warm wordt, ze denken dat dit het uitdunnen met warmte is het probleem met de motor olie. It is more correct to think that oil thickens when it cools and THIS is the problem. Het is juister om te denken dat de olie dikker als het afkoelt en dat is het probleem. Oils are chosem by the mfr to give the right thickness at the normal operating temperature of the engine. Oliën zijn chosem door de MFR om de juiste dikte op de normale bedrijfstemperatuur van de motor. Average everyday oil temp is 212F and on the track up to 302F. Gemiddelde dagelijkse olie temp is 212F en op het spoor tot 302F. These two different operating temperatures require different oils. Deze twee verschillende gebruikstemperaturen vereisen verschillende oliën.

We are dealing with a system of numbers that does not relate to the viscosity inside the can but at operating temp. We hebben te maken met een systeem van nummers die geen betrekking heeft op de viscositeit in de kan, maar op die temp. The viscosity varies with temperature as well. De viscositeit varieert met de temperatuur ook. A 30 weight oil has a viscosity of 3 at 302F and thickens to 10 at 212F. A 30 gewichtspercenten olie heeft een viscositeit van 3 bij 302F en dikker tot 10 op 212F. It further thickens to 100 at 104F and is too thick to measure at 32F. Het verdere dikker en 100 op 104F en is te dik voor het meten van 32f. Engine designers usually call for their engines to run at 212F oil and water temperature with oil thickness of 10. Motor ontwerpers meestal vragen om hun motoren te draaien 212F olie en water temperatuur met olie dikte van 10. This is the viscosity/thickness of the oil not the weight as labeled. Dit is de viscositeit / dikte van de olie niet het gewicht als label.

If the thickness of your oil when you got in your car this morning was 10 and after your commute was nearly done was 10, we'd live in perfectland. Als de dikte van uw olie wanneer je in je auto vanmorgen was 10 en na uw pendelen is bijna klaar was 10, we wonen in perfectland. There would be little to no engine wear and tear. Er zou weinig tot geen motor slijtage. When you drove home from work that evening the car reached the correct operating temperature and the oil was a thickness of 10 - ideal. Wanneer u reed thuis uit werken die avond de auto bereikt de juiste bedrijfstemperatuur en de olie met een dikte van 10 - ideaal. Overnight, the engine cooled to ambient temperature and the oil thickened. Overnachting, de motor afgekoeld tot kamertemperatuur en de olie verdikt. It's is now 75F and the oil thickness is around 150. Het is nu 75F en de olie dikte is ongeveer 150. It is too thick to lubricate an engine designed to run with an oil having a thickness of 10. Het is te dik te smeren een motor ontworpen om met een olie met een dikte van 10.

Now the concept of lubrication. Nu het concept van de smering. Most believe pressure = lubrication, this is WRONG. De meeste geloven druk = smeren, dit is verkeerd. Flow = lubrication. Flow = smering. If pressure = lubrication then we would all use the heaviest oil possible. Als de druk = smering dan zouden we allemaal gebruik van het zwaarste olie mogelijk. Lubrication is used to separate moving parts, to keep them from touching. Smering wordt gebruikt om afzonderlijke bewegende delen, om hen aan te raken. There is a 1:1 relationship between flow and separation. Er is een 1:1 verhouding tussen stroom en scheiding. Pressure and flow are in opposition. Druk en flow in oppositie. If you change your oil to a thicker formula the pressure will go up - there is more resistance to flow and flow must go down in order for pressure to go up. Wanneer u de olie met een dikkere formule de druk zal omhoog gaan - er is meer weerstand tegen stroom en de stroom moet gaan om druk uit te gaan. There is an inverse relationship. Er is sprake van een inverse relatie. Thinner oil will cause pressure to go down, this occurs and flow is increased. Dunnere olie zal leiden tot druk om te gaan, dit gebeurt en de stroom wordt verhoogd.

Example - Ferrari 575 Maranello driven around town. Voorbeeld - Ferrari 575 Maranello gedreven rond de stad. The manual states the target pressure is 75psi at 6,000RPM. De handleiding geeft de doelgroep druk is 75psi op 6000RPM. The gold standard is that all engines should have a pressure of 10psi for every 1,000RPM. De gouden standaard is dat alle motoren moeten een druk van 10psi voor elke 1000RPM. (10:1) You do need some pressure to move oil along, but only enough pressure, not more. (10:1) U hebt behoefte aan wat druk te verplaatsen olie langs, maar alleen genoeg druk, niet meer. More pressure is not better, it only results from the impedance of oil flow. Meer druk is niet beter, maar alleen de resultaten van de impedantie van oliedebiet.

2.3L Oil Pressure Target per factory manual: 2.3L Oil Pressure Doelsector per fabriek handleiding:
57-94 PSI @ 3,000 RPM 57-94 PSI @ 3000 RPM

Ferrari is not saying what thickness of oil to use. Ferrari is niet te zeggen wat de dikte van de olie te gebruiken. That can only be determined by experimentation. Dat kan alleen worden bepaald door experimenten. In this situation oil temp is sitting around 185F around town on a hot Florida day. In deze situatie olie temp zit rond 185F in de stad op een hete dag Florida. The thinnest API/SAE certified oil is Mobil 1's thinnest, even so the result is 80psi @ 2,000RPM. De dunste API / SAE gecertificeerde olie Mobil 1 van de dunste, zelfs zo het resultaat is 80psi @ 2000RPM. Is it too thick for the application (low temp low RPM) yet the thinnest oil money can buy. Is het te dik zijn voor de toepassing (lage temperatuur laag RPM) nog de dunste olie geld kunt kopen. If on a hot Florida track mid-summer the oil temperature would probably get to 302F and the pressure would be about 40psi @ 6,000RPM - the oil is too thin for this application (high temp high RPM). Indien er op een warme Florida track halverwege de zomer de olie temperatuur zou waarschijnlijk leren 302F en de druk zou worden over 40psi @ 6000RPM - de olie is te dun voor deze toepassing (hoge temp hoog RPM).

High flow does more than lubricate, it cools the hottest frictional parts of an engine. Hoge stroom doet meer dan smeren, koelt de heetste frictional delen van een motor.

Example and older 550 Maranello. Voorbeeld en ouder 550 Maranello. It only specified 5W-40 Shell Helix Ultra as the oil to use in all conditions. Het uitsluitend vermeld 5W-40 Shell Helix Ultra als de olie te gebruiken in alle omstandigheden. This car was designed for racing. Deze auto was ontworpen voor het racen. As it turns out Ferrari now recognizes that not every owner races their cars. Zoals blijkt Ferrari nu erkent dat niet elke eigenaar races hun auto's. The newer 575 now states 0W-40 for around town situations, 5W-40 for racing, and 10w-60 for hot climate racing. De nieuwere 575 staat nu 0W-40 voor in de stad situaties, 5W-40 voor wedstrijden, en 10W-60 voor warm klimaat racen. They now realize the difference between the daily urban driver and the very different racing situation. Ze beseffen nu het verschil tussen de dagelijkse stedelijke bestuurder en de zeer verschillende racing situatie.

Now when manuals call for 10W-30 a 0W-30 is always the better choice, ALWAYS. Nu wanneer handleidingen voor 10W-30 een 0W-30 is altijd de betere keuze, altijd. The 0W-30 is not thinner, it is the same thickness at operating temp as the 10W-30. De 0W-30 is niet dunner is dezelfde dikte op operationele temp als de 10W-30. The difference between them is when cold. Het verschil tussen hen is wanneer het koud is. As cooling occurs, the oils have gotten thicker, too thick to adequately lubricate the engine. Als koeling plaatsvindt, wordt de olie dikker zijn geworden, te dik om voldoende smering van de motor. The 10W thickened to a 90 and the 0W to about a 40. De 10W verdikte naar een 90 en de 0W ongeveer een 40. Both are too thick (more than the engine's desired 10) to do the job at this temperature. Beide zijn te dik (meer dan de motor van de gewenste 10) om het werk te doen op deze temperatuur. You are better starting off with a viscosity of 40 than 90. U bent beter beginnen met een viscositeit van 40 dan 90.

People think in terms of the oil thinning when it gets hot, people SHOULD think that it thickens when it gets cold. Mensen denken in termen van de olie dunner als het warm wordt, mensen moeten denken dat het dikker wanneer het koud.


Chapter Two - motor oil 102 Hoofdstuk twee - motorolie 102

0W-30 and 10W-30 oils have the same thickness at operating temperature. 0W-30 en 10W-30 olie hebben dezelfde dikte op bedrijfstemperatuur. The 0W-30 does not thicken as much when cooling occurs as opposed to the 10W-30. De 0W-30 niet dikker worden zo veel als koeling optreedt in tegenstelling tot de 10W-30.

Oil type.........Thickness at 75 F Thickness at 212 F Olie type ......... Dikte op 75 F Dikte op 212 F
30 Weight......250......................10 30 Gewicht 250 ...... ...................... 10
10W-30.........100......................10 10W-30 ......... 100 ...................... 10
0W-30...........40.......................10 0W-30 ........... 40 ....................... 10
10 Weight......30........................6 10 Gewicht ...... 30 ........................ 6

The difference between the desired thickness your engine requires ( = 10 ) is closest to the 0W-30 oil at startup. Het verschil tussen de gewenste dikte van uw motor nodig (= 10) is het dichtst bij de 0W-30 olie bij het opstarten. It is still too thick for normal operation. Het is nog te dik is voor de normale werking. But it does not have far to go before it warms up and thins to the correct viscosity. Maar het hoeft niet ver te gaan, alvorens zij opwarmt en Thins op de juiste viscositeit. Remember that most engine wear occurs at startup when the oil is too thick to lubricate properly. Onthoud dat de meeste motor slijtage optreedt bij het opstarten wanneer de olie is te dik te smeren correct. It cannot flow and therefore cannot lubricate. Het kan niet flow en kan daarom niet smeren. Most of the thick oil at startup actually goes through the bypass valve back to the engine oil sump and not into your engine oil ways. Het merendeel van de dikke olie bij het opstarten eigenlijk gaat via de bypass klep terug naar de motor oliecarter en niet in uw motorolie manieren. This is especially true when you really step on that gas pedal. Dit is zeker het geval wanneer je echt stap op dat gas pedaal. You really need more lubrication and you actually get less. Je echt behoefte aan meer smering en u daadwerkelijk krijgen minder.

Note that a straight 10 weight oil is also too thick for your engine at startup - thickness of 30. Merk op dat een rechte 10 gewichtspercenten olie is ook te dik voor uw motor bij het starten - een dikte van 30. At operating temperatures it is too thin having a thickness of 6. Op die temperaturen is het nog te dun met een dikte van 6. It needs to be around 10. Het moet rond de 10. The oil companies have added viscosity index improvers or VI to oils to solve this dilemma. De oliemaatschappijen hebben toegevoegd viscositeitsindex verbeteraars of VI aan olie voor het oplossen van dit dilemma. They take a mineral based oil and add VI improvers so that it does not thin as as much when it gets hotter. Ze nemen een minerale olie en voeg VI verbeteraars, zodat ze niet dun als zo veel als het wordt heter. Now instead of only having a thickness of 6 when hot it has a thickness of 10, just as we need. Nu in plaats van alleen met een dikte van 6 wanneer heet het heeft een dikte van 10, net als wij nodig hebben.

The penalty is the startup thickness also goes up to 100. De straf is het opstarten dikte ook omhoog gaat tot 100. It's better than being up at 250 as a straight 30 weight oil though. Het is beter dan op 250 als een rechte 30 gewicht olie wel. Oil with a startup thickness of 100 that becomes the appropriate thickness of 10 when fully warmed up is called a 10W-30 weight motor oil. Olie met een dikte van 100 opstart, dat wordt de juiste dikte van 10 bij volledig opgewarmd wordt een gewicht 10W-30 motorolie. This is NOT as thick as a straight 30 weight oil at startup and it is NOT as thin as a straight 10 weight oil at full operating temperature. Dit is niet zo dik als een rechte 30 gewicht olie bij het opstarten en het is niet zo dun als een rechte 10 gewichtspercenten olie op volledige bedrijfstemperatuur.

The downside of a mineral based multigrade oil is that this VI additive wears out over time and you end up with the original straight 10 weight oil. Het nadeel van een minerale basis multigrade olie is dat deze VI additief raakt de loop van de tijd en je eindigt met het oorspronkelijke rechte 10 gewicht olie. It will go back to being too thin when hot. Zij gaan terug naar een te dunne wanneer heet. It will have a thickness of 6 instead of 10 at operating temperature. Het zal een dikte van 6 in plaats van 10 op bedrijfstemperatuur. This may be why Porsche does not want a 0W-30 but rather a 10W-30. Dit kan de reden waarom Porsche niet wil dat een 0W-30, maar veeleer een 10W-30. If the VI wears out the mineral 0W-30 will ultimately be thinner, a straight 0 weight oil. Als de VI raakt de minerale 0W-30 zal uiteindelijk worden dunner, een rechte 0 gewicht olie. When the VI is used up in the 10W-30 oil it too is thinner. Wanneer het VI wordt gebruikt in de 10W-30 olie is ook dunner. It goes back to a straight 10 weight oil. Het gaat terug tot een rechte 10 gewicht olie. They are both still too thick at startup, both of them. Ze zijn allebei nog te dik bij het opstarten, zowel van hen. The straight 0 weight oil, a 5 weight oil, and a 10 weight oil are all too thick at startup. De rechte 0 gewicht olie, een 5 gewicht olie, en een 10 gewicht olie maar al te dik zijn bij het opstarten.

With normal oil change intervals the VI improver will not wear out and so the problem does not really exist. Met normale olie verversen tussenpozen VI verbeteraar niet slijten en dus het probleem niet echt bestaan. In fact, oils do thin a little with use. In feite, oliën dunne doen een beetje met het gebruik. What is more interesting is that with further use motor oils actually thicken and this is much worse than the minimal thinning that may have occurred earlier. Wat interessanter is, is dat met het verdere gebruik motoroliën eigenlijk dikker worden en dit is veel erger dan de minimale Vermageringen die zich hebben voorgedaan eerder.

Synthetic oils are a whole different story. Synthetische oliën zijn een heel ander verhaal. There is no VI improver added so there is nothing to wear out. Er is geen VI verbeteraar toegevoegd, dus er is niets te slijten. The actual oil molecules never wear out. De feitelijke olie moleculen nooit slijten. You could almost use the same oil forever. Je zou bijna gebruiken dezelfde olie altijd. The problem is that there are other additives and they do get used up. Het probleem is dat er nog andere additieven en ze doen wennen up. I suppose if there was a good way to keep oil clean you could just add a can of additives every 6 months and just change the filter, never changing the oil. Ik veronderstel dat als er een goede manier om de olie schoon kon je alleen kunt u een van de additieven om de 6 maanden en verander gewoon de filter, nooit veranderen van de olie.

When the additives wear out in a synthetic oil it still has the same viscosity. Wanneer de slijtage additieven in een synthetische olie heeft nog dezelfde viscositeit. These oils will always have the correct thickness when hot and will still be too thick at startup as with all oils of all types, regardless of the API / SAE viscosity rating. Deze olie zal altijd de juiste dikte als warm en nog steeds te dik worden bij het opstarten als met alle oliën van alle soorten, ongeacht de API / SAE-viscositeit rating.

Automotive engine manufacturers know there is thinning or thickening that will occur. Auto motor fabrikanten weten dat er dunner of dikker dat zal optreden. They take these things into account when they write that owners manual. Zij nemen deze zaken in aanmerking wanneer zij schrijft dat eigenaren handleiding. The reality is that motor oils limit is both time itself (with no motor use) and/or mileage use. De realiteit is dat motoroliën beperken is zowel tijd zelf (zonder motor) en / of kilometers gebruik.

Chapter 3 - Thinking Synthetic? Hoofdstuk 3 - Thinking Synthetische? Good! Goed!

Discussed before was how mineral oils are too thick at startup yet too thin when hot. Besproken voordat was hoe minerale oliën zijn te dik bij het opstarten nog te dun als warm. The viscosity was corrected with the hot engine by adding VI improvers. De viscositeit is gecorrigeerd met de hete motor door toevoeging VI-verbeteraars.

A 10W-30 multigrade mineral based oil is made from a 10 weight oil and has VI improvers added to thicken the product in a 212 F engine. Een 10W-30 multigrade minerale olie is gemaakt van een 10 gewicht olie en heeft VI verbeteraars toegevoegd aan dikker het product in een 212 V motor. It acts as a 30 weight oil when hot. Het fungeert als een 30 gewichtspercenten olie wanneer heet. It acts more as a 10 weight oil at startup. Het fungeert meer als een 10 gewicht olie bij het opstarten. A 10 or 5 or 2 weight oil is still too thick to provide lubrication at startup. A 10 of 5 of 2 gewicht olie is nog steeds te dik om smering bij het opstarten. Again, we are discussing the needs of my single hypothetical engine for around town driving. Nogmaals, we hebben het over de behoeften van mijn enkel hypothetische motor voor in de stad rijden.

Oil type............Thickness at 75 F .........Thickness at 212 F Olie type ............ Dikte op 75 F ......... Dikte op 212 F
Straight 30.......250...................................10 Straight 30 ....... 250 ................................... 10
10W-30............100................................. 10W-30 ............ 100 ................................. ..10 .. 10
0W-30................40.............................. 0W-30 ................ 40 .............................. ......10 ...... 10
Straight 10.........30..................................... Straight 10 ......... 30 ..................................... 6 6
Straight 5...........20.................................... Straight 5 ........... 20 .................................... .4 .4
Straight 2...........15.................................... Straight 2 ........... 15 .................................... .3 .3
Straight 0...........12.................................... Straight 0 ........... 12 .................................... 3 est. 3 est.

A 10W-30 synthetic oil is based on a 30 weight oil unlike the counterpart. Een 10W-30 synthetische olie is gebaseerd op een 30 gewichtspercenten olie in tegenstelling tot de tegenhanger. There is no VI improver needed. Er is geen VI verbeteraar nodig. Synthetic oil is already correct for the normal operating temperature of 212 F. It will never thin yet has the same long term problem as the mineral based oil. Synthetische olie is al correct is voor de normale bedrijfstemperatuur van 212 F. Het zal nooit dunne nog heeft dezelfde lange termijn probleem als het op basis van minerale olie. They both thicken with extended age. Beide dikker worden uitgebreid met de leeftijd.

There are some properties of synthetic oils that actually result is less wear than with mineral oils. Er zijn een aantal eigenschappen van synthetische olie die werkelijk resultaat is minder slijtage dan met minerale oliën. Due to a reduction of internal friction of the synthetic oil your engine will run a bit cooler. Te wijten aan een vermindering van de interne wrijving van de synthetische olie je motor loopt een beetje koeler. Wear increases as temperature increases, all other things being constant. Slijtage toeneemt naarmate de temperatuur stijgt, alle andere dingen die constant. A main advantage that the synthetic has over the mineral based oil is the ability to lubricate at startup. Een belangrijk voordeel dat de synthetische heeft meer dan de minerale olie is de mogelijkheid om smeren bij het opstarten. Both types of oil have the same specifications at 104 F, 212 F and 302 F. It is the startup viscosity characteristics that separate these oils. Beide soorten olie hebben dezelfde specificaties op 104 F, 212 F en 302 F. Het is het opstarten viscositeit kenmerken die aparte deze oliën. Synthetic oils do not thicken as much on cooling. Synthetische oliën niet dikker zoveel aan koeling.

At temperatures below zero you will not be able to start your car with mineral oils while the synthetic oils may be used to -40 or - 50 F. Motor oil becomes permanently thicker with exposure to northerly winter type weather. Bij temperaturen onder nul u niet in staat zullen zijn om te beginnen met uw auto met minerale oliën, terwijl de synthetische olie kan worden gebruikt tot -40 of - 50 F. Motor olie wordt permanent dikker met de blootstelling aan noordelijke winter type weer. This is more of a problem to mineral based oils. Dit is meer een probleem voor minerale oliën. Waxes form. Was vorm. This is why it is a bad idea to even store a bottle of oil in a cold garage. Daarom is het een slecht idee om te slaan, zelfs een fles olie in een koude garage. It goes bad on the garage self just because it is exposed to the cold. Het gaat slecht op de garage zelf, alleen omdat hij is blootgesteld aan de koude.

***** *****
A Synthetic 10W-30 weight oil is based on a heavier 30 weight oil while the mineral based 10W-30 oil is based on a thinner 10 weight oil. Een synthetische 10W-30 olie gewicht is gebaseerd op een zwaarder gewicht 30 terwijl de minerale olie gebaseerde 10W-30 olie is gebaseerd op een dunnere 10 gewicht olie. They are both similar at operating temperatures yet the 30 weight based synthetic is actually less thick at startup and much less honey-like at low temperatures. Ze zijn beide vergelijkbaar aan die temperaturen nog de 30 gewicht gebaseerd synthetisch is eigenlijk minder dik bij het opstarten en veel minder honing-achtige bij lage temperaturen. This is the opposite of what common sense dictates. Dit is het tegenovergestelde van wat gezond verstand dicteert.
***** *****

Chapter 4 - Goes Nuts Hoofdstuk 4 - Goes Nuts

Mineral oil: Minerale olie:
.........................Thickness at 75 F.........212 F.........302 F ......................... Dikte op 75 F. ........ 212 F. ........ 302 F
Straight 30......250..................................10... Straight 30 ...... 250 .................................. 10 ... ..............3 .............. 3
10W-30...........100.................................. 10W-30 ........... 100 .................................. .10................3 ,10 ................ 3
0W-30.............There are none 0W-30 ............. Er zijn geen

Synthetic oil: Synthetische olie:
.............................Thickness at 75 F.........212 F........302 F ............................. Dikte op 75 F. ........ 212 F. ..... .. 302 F
Straight 30...........100.................................1 0...............3 Straight 30 ........... 100 ................................. 1 0. .............. 3
10W-30.................75............................. 10W-30 ................. 75 ............................. ......10...............3 ...... 10 ............... 3
0W-30...................40........................... 0W-30 ................... 40 ........................... ........10...............3 ........ 10 ............... 3

People sometimes use a thicker oil to minimize gasket leaks. Mensen soms gebruik van een dikkere olie te minimaliseren pakking lekken. Repair the gasket. Reparatie de pakking. Do not destroy your engine with an oil that is too thick for proper function. Niet vernietigen uw motor met een olie die te dik zijn voor een goede functie.

Some people have said they use thicker oils because they only use their cars every 2, 3 or 4 weeks and are afraid that thin oils will fall off the engine parts and result in a lack of lubrication at startup. Sommige mensen hebben gezegd die zij gebruiken dikkere oliën omdat ze alleen gebruik van hun auto's om de 2, 3 of 4 weken en zijn bang dat dunne olie zal dalen van de motor onderdelen en resulteren in een gebrek aan lubricatie bij het opstarten. Your lawn mower over the winter gets gummed up solid. Uw grasmaaier in de winter krijgt Gegomd up solide. The oil and fuel thicken over time resulting in engine failure. De olie-en brandstof dikker worden van tijd resulteert in een motorstoring. Oil on the surface of parts does not lubricate. Olie op het oppervlak van delen niet smeren. It is the FLOW of oil between parts that lubricates. Het is de toevoer van olie tussen de onderdelen die smeert. Thick, old, waxy oil can only be bad. Dik, oud, wasachtige olie kan alleen slecht.

Several car owner manuals are now stating that oils do not need to be changed but every 7,500 miles or more. Verschillende auto eigenaar handleidingen zijn nu verklaard dat olie niet te worden gewijzigd, maar elke 7500 mijl of meer. The same manual also states OR every 12 months, whichever occurs first. Hetzelfde handboek ook staten of elke 12 maanden, welke datum eerst komt. My feeling is that you can probably go 5,000 miles on the average (in a sports car) but you must change your oil in the spring time at a minimum, particularly up north. Mijn gevoel is dat je waarschijnlijk gaan 5.000 mijl op de gemiddelde (in een sport-auto), maar moet je je olie in het voorjaar op een minimum, met name in het noorden. Oils form waxes in icy cold weather causing a permanent thickening of the oil. Oliën vorm was in de ijzige koude weersomstandigheden veroorzaken een blijvende verdikking van de olie.

Some automotive manufacturers are backing down on oil change intervals to 5,000 miles or less and some advocate changing the oil at least every 6 months as well. Sommige auto-fabrikanten zijn backing op olie verversen tussenpozen tot 5000 mijl of minder en een aantal advocaat veranderen van de olie ten minste elke 6 maanden als goed. I think this is because of the tendency for oils to thicken in very hot engines (not ambient conditions, just hot engines). Ik denk dat dit komt door de neiging om olie te binden in een zeer warme motoren (niet omgevingsomstandigheden, net hete motoren). Also because of thickening from the cold of winter and from sludge build up that cannot be filtered out. Ook vanwege verdikking van de koude van de winter en van de opbouw van slib dat niet kan worden gefilterd.

I believe oil is much better being too thin than too thick. Ik denk dat olie is veel beter te dun dan te dik. We have been going to thinner and thinner oils despite hotter engines with turbos and the like. We zijn gaan dunner en dunner olie ondanks heter motoren met Turbo's en dergelijke. Most people figure they need a 40 weight oils but then use a 50 instead. De meeste mensen figuur die ze nodig hebben een 40 gewicht olie, maar gebruik dan een 50 plaats. Better thinking is that if you think you need a 40, use a 30 weight oil instead. Beter denken is dat als je denkt dat je een 40, gebruik een 30 gewicht olie plaats.

Synthetic oils do cling to parts better as they have higher film strength than mineral oils, are thinner overall, have greater slipperiness, and stick better to engine parts. Synthetische olie kan kleven op onderdelen beter, omdat zij hebben een hogere sterkte film dan minerale oliën, zijn dunner totaal, hebben een grotere gladheid en stok beter motoronderdelen.

Thickness of moving oil is measured in centiStokes or cS. Dikte van het verplaatsen van olie is, gemeten in centistokes of CS. Most engines want the oil viscosity to be around 10 cS at normal operating temperature. De meeste motoren willen de olie viscositeit worden ongeveer 10 cs op de normale bedrijfstemperatuur gebracht. The really thick multigrade oils have a viscosity of 20 cS at operating temperature. De echt dikke multigrade oliën hebben een viscositeit van 20 cs op bedrijfstemperatuur. One is not twice as thick as the other, it is only 10 cS thicker. Een is niet twee keer zo dik als de andere, is het slechts 10 cs dikker.

As we increase the heat from 212 F to 302 F the most commonly recommended oil thins from 10 cS to 3 cS. Als we de hitte van 212 F tot 302 F de meest aanbevolen olie Thins vanaf 10 cs tot 3 CS. The thicker oil drops from 20 cS to 4 cS. De dikkere olie daalt van 20 CS tot en met 4 CS. Note that in a very hot engine the difference between the two oils is now only 1-2 cS. Merk op dat in een zeer warme motor het verschil tussen de twee olie is nu slechts 1.2 CS. They have about the same thickness. Zij hebben ongeveer dezelfde dikte.

There is a lot of competition to get us the best working motor oil. Er is veel concurrentie om ons het beste werkt motorolie. Independent additives cannot make the oil better and in many cases makes things worse. Onafhankelijke additieven niet kan maken de olie beter en in veel gevallen maakt de dingen erger. There have been engine failures as a result of adding some of these aftermarket additives to motor oil. Er zijn motor storingen als gevolg van het toevoegen van een aantal van deze vervolgmarkt additieven motorolie.

Motor oil that is labeled for RACING ONLY is not usable for every day driving. Motorolie die is gemarkeerd voor wedstrijden alleen is niet bruikbaar voor elke dag rijden. Often these have more additives that are toxic to your catalytic converters and the environment and generally do not have detergents. Vaak hebben deze meer additieven die toxisch zijn voor uw katalysatoren en het milieu en over het algemeen niet over detergentia. These are very important unless you plan on taking it apart every few weeks and cleaning every single surface. Deze zijn erg belangrijk, tenzij je van plan rekening te onderscheiden om de paar weken en het reinigen van elk oppervlak. The oils do not meet the API / SAE requirements for ratings as SJ, SL, or now SM. De olie niet voldoen aan de API / SAE eisen voor de beoordelingen als SJ, SL, of nu SM.

You do not need to use the exact oil type and brand that your car manual tells you to use. U hoeft geen gebruik te maken van de juiste olie type en merk dat je auto handleiding vertelt u wilt gebruiken. Oils are pretty general. Oliën zijn vrij algemeen. They are not that different. Ze zijn niet zo verschillend. Ferrari is married to Shell. Ferrari is getrouwd met Shell. If you call them up and ask to use Valvoline instead they will tell you that they have not tested that brand in their cars. Als je belt ze op en vraag naar het gebruik Valvoline plaats zij zal u vertellen dat ze nog niet getest, dat het merk in hun auto's. They only tested the engine with Shell oils. Zij alleen getest met de motor Shell olie. They cannot comment on the performance of other oils in their engines. Ze kan geen commentaar geven op de prestaties van andere oliën in hun motoren. This is a fair statement (legally). Dit is een eerlijke verklaring (legaal). The reality is that the Shell and Valvoline oils of the same specification (viscosity, API and SAE ratings, synthetic or not) are very similar. De realiteit is dat de Shell en Valvoline olie van dezelfde specificatie (viscositeit, API en SAE ratings, synthetische of niet) zijn zeer vergelijkbaar.

People often say that their old 1980 car manual says to use a specific Brand-X motor oil. Mensen zeggen vaak dat hun oude 1.980 auto handleiding zegt gebruik te maken van een specifiek merk-X motorolie. Just about any oil brand that meets the original specifications will do. Zowat elk merk olie die voldoet aan de oorspronkelijke specificaties zullen doen. All oils are much, much better now. Alle oliën zijn veel, veel beter nu.

The only downside of synthetic lubricants is the cost. Het enige nadeel van synthetische smeermiddelen is de kostprijs. They cost 2 or 3 times as much as mineral based oils. Ze kosten 2 of 3 keer zoveel als minerale oliën.

Chapter 5 - Racing vs Traffic Hoofdstuk 5 - Racing vs Verkeer

Your oil will get up to 302 F, but your cooling system is around 212 F. The engine produces tremendous heat but can only pass it off so fast to the cooling system. Uw olie zal opstaan tot 302 F, maar uw koelsysteem is ongeveer 212 F. De motor produceert enorme warmte, maar kan alleen door het uit zo snel aan het koelsysteem. There is a lot of air moving past the cooling radiator so the antifreeze / coolant is able to get rid of the extra heat from this part of the system with relative ease. Er is een hoop lucht beweegt langs de koeling radiator zodat de antivries / koelvloeistof in staat is om zich te ontdoen van de extra warmte uit dit deel van het systeem met relatief gemak.

The temperature of oil on your gauge is not as hot as it really gets. De temperatuur van de olie op je profiel is niet zo warm als het echt krijgt. This temperature is an average, the oil gets as hot as 400 or 500 F in these racing situations in certain areas of your engine. Deze temperatuur is een gemiddelde, de olie wordt zo heet als 400 of 500 F in deze race situaties in bepaalde delen van uw motor.

Thicker oils are not necessarily needed in racing situations and a major function of oil is to cool the inside of your engine. Dikkere olie zijn niet per se nodig in race situaties en een belangrijke functie van de olie wordt voor het koelen van de binnenkant van uw motor. Since the oil with a viscosity of 10 cS at 212 F thins to a viscosity of 3 cS at 302 F we will get more flow. Aangezien de olie met een viscositeit van 10 cs op 212 F Thins aan een viscositeit van 3 cs op 302 F krijgen we meer stroom.

This increased flow will result in increased cooling by the oil. Deze verhoogde doorstroming zal resulteren in een verhoogde koeling van de olie. This is a good thing. Dit is een goede zaak. You would probably want more oil flow in these situations and you get it. Je zou waarschijnlijk willen meer oliedebiet in deze situaties en je krijgt het. The hotter oil thins and this increases flow. De hetere olie Thins en dit verhoogt flow. The higher flow works harder to separate the engine parts that are under very high stress. De hogere stroom werkt moeilijker te scheiden van de motor onderdelen die onder zeer hoge spanning. It all works out for the better. Alles komt goed voor de betere. You do not necessarily need to go to a thicker oil while racing. U hoeft niet per se te gaan om een dikkere olie tijdens het racen. Only experimentation will tell. Alleen experimenten zal het leren.

The best way to figure out what viscosity of oil you need is to drive the car in the conditions you will use. De beste manier om erachter te komen wat de viscositeit van de olie die u nodig is om de auto in de voorwaarden die u zal gebruiken. Then use the oil viscosity that gives you 10 PSI per 1,000 RPM under those circumstances. Gebruik vervolgens de olie viscositeit dat geeft je 10 PSI per 1000 RPM onder die omstandigheden. For some reason very few people are able to get this simple principal correct. Om een of andere reden heel weinig mensen zijn in staat om dit eenvoudige voornaamste juist. I cannot explain further. Ik kan niet uitleggen verder.

I am using 0W-20 in my Ferrari 575 Maranello right now. Ik gebruik 0W-20 in mijn Ferrari 575 Maranello nu. It has over 5,000 miles on the clock. Het heeft meer dan 5000 mijl op de klok. There will be a day (my estimate is 50,000 miles) when I will have to go to a 0W-30. Er zal een dag (mijn schatting is 50.000 mijl) wanneer ik zal moeten gaan naar een 0W-30. In the future I will have to increase the viscosity to a 0W-40, then a 0W-50, maybe. In de toekomst zal ik om de viscositeit aan een 0W-40, dan een 0W-50, misschien. I will use whatever it takes to give me 75 PSI at 6,000 RPM during the lifetime of my engine. Ik zal gebruik maken van alles wat nodig is om me 75 PSI bij 6000 omw / min gedurende de levensduur van mijn motor. This formula works in all situations. Deze formule werkt in alle situaties.

Some people get a somewhat low oil pressure while at idle. Sommige mensen krijgen een ietwat lage oliedruk tijdens het stationair draaien. This is fine. Dat is prima. There is no stress on parts at idle, the smallest oil flow will do the trick. Er is geen stress op onderdelen bij stationair, de kleinste oliedebiet zal het lukken. It is at higher RPM where more BHP is produced. Het is bij hogere RPM waar meer pk wordt geproduceerd. This is where we need the flow. Dit is waar we moeten de stroom. Ferrari uses 75 PSI at 6,000 RPM as the place to test your oil viscosity needs. Ferrari maakt gebruik van 75 PSI bij 6000 omw / min als de plaats voor het testen van uw olie viscositeit behoeften. If your oil gives this value under your driving conditions then your lubrication system has been maximized. Als uw olie geeft deze waarde onder de rijomstandigheden vervolgens uw smeersysteem is gemaximaliseerd. Period. Periode.

Do not go 5,000 miles with the same oil if you are racing your car. Don't go 5000 mijl met dezelfde olie als je racen uw auto. You should change the oil every 1 or 2,000 miles. Moet u de olie om de 1 of 2000 mijl. Use racing oil on the track and urban oil around town. Gebruik olie racen op het circuit en stedelijke olie rond de stad.

FYI. FYI. The Formula 1 cars that run at 15,000 RPM and higher use straight 5 and 10 weight oils. De Formule 1-auto's die draaien op 15.000 RPM en een hogere gebruik rechtdoor 5 en 10 gewicht oliën.

Now let me discuss what people *think* is a similar situation to racing. Nu wil ik bespreken wat de mensen denken * * is een soortgelijke situatie te racen. That is hot summer traffic jam driving. Dat is de hete zomer file rijden. Your car should be able to handle this. Uw auto moet kunnen omgaan.

When you drive that car down the road mid-winter in upstate New York or mid-summer in Florida the engine and oil temperatures will be around 212 F. But your Florida vacation is suddenly altered by a hurricane. Als je die auto rijden op de weg midden van de winter in upstate New York of mid-zomer in Florida de motor en olie temperaturen zullen ongeveer 212 F. Maar je Florida vakantie plotseling veranderd door een orkaan. You have to get out of Tampa, but so do a million other people. U stapt uit Tampa, maar ook een miljoen andere mensen. It is now 95 F and you are in a snarl. Het is nu 95 F en u bent in een warboel. Everyone thinks they need a thicker oil for this situation. Iedereen denkt dat ze nodig hebben een dikkere olie voor deze situatie. This is false. Dit is onjuist.

Your engine is not producing much heat at low RPM and low BHP output. Uw motor is niet veel warmte te produceren tegen lage RPM en lage BHP uitgang. Heat can easily be transmitted to your cooling system. Warmte kan eenvoudig worden doorgegeven aan uw koelsysteem. The problem is that your cooling system has trouble getting rid of the heat. Het probleem is dat uw koelsysteem heeft problemen met het wegwerken van de warmte. The oil and the coolant will slowly rise in temperature. De olie en de koelvloeistof zal langzaam stijgen van de temperatuur. They both rise together. Beide stijgen samen. The increase is no big deal for your oil. De verhoging is geen probleem voor je olie. It goes to 220, then 230 F. The problem is that the cooling system can only handle heat up to 230 F. After that you overheat the cooling system and the car must be shut off. Het gaat naar 220, daarna 230 F. Het probleem is dat het koelsysteem kan alleen omgaan met warmte tot 230 F. Na dat je oververhit het koelsysteem en de auto moet worden afgesloten.

Do not change to a thicker oil based on your traffic situation. Niet veranderen in een dikkere olie op basis van uw verkeerssituatie.

Chapter 6 left out as it is personal opinion and 2 years old on specific products Hoofdstuk 6 weggelaten, omdat het persoonlijke mening en 2 jaar oud op specifieke producten

Chapter 7 - Terminology from SAE and API Hoofdstuk 7 - Terminologie van SAE en API

Many think that the “W” in 10W-30 means “winter”. Velen denken dat de "W" in 10W-30 betekent "de winter".
From SAE J300 p.2: Van SAE J300 p.2:
"Two series of viscosity grades are defined in Table (1): (a) those containing the letter W and (b) those without. Single viscosity grade oils with the letter W are defined by maximum low temperature cranking and pumping viscosities and a minimum kinematic viscosity at 100C. Single grade oils without the letter W are based on a set of minimum and maximum kinematic viscosities at 100C and a minimum high shear rate viscosity at 150C. The shear rate will depend on the test method. Multigrade grade oils are defined by both of these criteria.... "Twee reeks viscositeit rangen zijn omschreven in tabel (1): (a) de personen die met de letter W en (b) de personen die zonder. Singel viscositeit grade oliën met de letter W zijn vastgesteld door de maximale lage temperatuur cranking en pompstations viscositeit en een minimum kinematische viscositeit bij 100C. Single grade oliën zonder de letter W zijn gebaseerd op een set van minimale en maximale kinematische viscositeit bij 100C en een minimum hoge afschuifsnelheid viscositeit bij 150C. De afschuifsnelheid zal afhangen van de testmethode. Multigrade grade olie wordt gedefinieerd door beide van deze criteria ....
The W is just a designation of one type of testing vs another. De W is slechts een aanwijzing van een type testen tegen een ander.

What is the viscosity of the various weight oils? Wat is de viscositeit van de verschillende gewichtsklassen oliën? The definitions are as follows: De definities zijn als volgt:

From SAE J300, viscosities at 212 F Van SAE J300, viscositeit bij 212 F
20.........5.6 to 9.2 20 ......... 5,6 tot 9,2
30.........9.3 - 12.4 30 ......... 9,3 tot 12,4
40.........12.5 - 16.2 40 ......... 12,5 tot 16,2
50.........16.3 - 21.8 50 ......... 16,3 tot 21,8
60.........21.9 - 26.1 60 ......... 21,9 tot 26,1

By a modified analysis the min. Door een gewijzigde analyse min. viscosity at 302 F viscositeit bij 302 F
20..........2.6 20 .......... 2-6
30..........2.9 30 .......... 2-9
40..........2.9 - 3.7 40 .......... 2,9 tot 3,7
50..........3.7 50 .......... 3-7
60..........3.7 60 .......... 3-7

The difference between the 20W and 60 weight oils at 302 F is only about 1 (one) whereas the difference in viscosity at 104 F is 120 units. Het verschil tussen de 20W en 60 gewichtspercent olie op 302 F is slechts ongeveer 1 (een), terwijl het verschil in viscositeit bij 104 F 120 eenheden.

The American Petroleum Institute, API, and Society of Automotive Engineers, SAE, have rated engine oil performance over the years. De American Petroleum Institute, API en de Society of Automotive Engineers, SAE, hebben beoordeeld motorolie prestaties door de jaren heen. There are over 3 dozen tests that oil now must pass in order to make the next higher rating. Er zijn meer dan 3 dozijn tests die olie nu moeten passeren om in de eerstvolgende hogere rating. Some tests have progressed to a zero tolerance level. Sommige tests hebben geleid tot een nul-tolerantie-niveau. For example there can be no sticking of any piston rings any more. Zo kan er geen steken van een zuigerveren meer.

SJ........SL SJ ........ SL
30........20......maximum cam plus lifter wear 30 ........ 20 ...... maximale cam plus Lifter slijtage
9..........7.8.....sludge build up 9 .......... 7,8 ..... slib bouwen
5..........8.9.....varnish rating (more is better) 5 .......... 8,9 ..... lak rating (meer is beter)
60.........45.......high temperature deposits 60 ......... 45 ....... hoge temperatuur deposito's
17.........10.......high temperature volatility 17 ......... 10 ....... hoge temperatuur volatiliteit

Other categories include: Resistance to rust, resistance to foaming, resistance to oil consumption, homogeneity and miscibility, flow reduction with varying amounts of absorbed moisture, gelation index and others. Andere categorieën omvatten: Weerstand tegen roest, weerstand tegen schuimvorming, weerstand tegen olie verbruik, homogeniteit en mengbaarheid, flow reductie met wisselende hoeveelheden geabsorbeerd vocht, het stollen index en anderen.

From the previous SJ to the current SL rating is a significant improvement. Van de vorige SJ naar de huidige rating SL is een belangrijke verbetering.

Please note that it makes no difference what oil you are using. Houd er rekening mee dat het geen verschil wat olie die u gebruikt. The 0W-20 Mobil 1 that is SL rated meets the same criteria as that SL rated 10W-30 synthetic or mineral based Pennzoil. De 0W-20 Mobil 1 dat is SL beoordeeld aan de hand van dezelfde criteria als die SL nominaal 10W-30 synthetische of minerale gebaseerd Pennzoil. That SJ or in particular that SH oil some people are looking for (from their older automotive owners manual) is no where near as good as any SL oil of today. Dat SJ of in het bijzonder dat SH olie sommige mensen zijn op zoek naar (van hun oudere auto-eigenaren handleiding) is niet waar de buurt zo goed als elke SL olie van vandaag. Always use the most currently available, highest rated motor oil, even in the oldest, most worn engine. Gebruik altijd de meeste momenteel beschikbare, hoogste nominale motorolie, zelfs in de oudste, meest versleten motor. You may require a thicker grade in that worn engine but just make sure it is SL rated. U kan een dikkere kwaliteit in die versleten motor maar goed is SL beoordeeld. (Editor's note: SM is now standard and readily available so use it!) (Editor's note: SM is nu standaard en direct beschikbaar, zodat het gebruiken!)

See: American Society for Testing and Materials- www.astm.org Zie: American Society for Testing and Materials-www.astm.org
Society of Automotive Engineers- www.sae.org Society of Automotive Engineers-www.sae.org
American Petroleum Institute- www.api.org American Petroleum Institute-www.api.org

Chapter 8 - Stories & Examples Hoofdstuk 8 - Verhalen & Voorbeelden

One of the members of the Ferrari Chat web site went from a 40 to a 30 weight oil in his Ferrari 355 for racing in Texas. Een van de leden van de Ferrari Chat website ging van een 40 tot 30 gewichtspercenten olie in zijn Ferrari 355 voor wedstrijden in Texas. He noticed a drop in temperature but no change in oil pressure. Hij zag een daling van de temperatuur maar geen verandering in de olie druk. This may seem odd but really makes perfect sense. Dit lijkt misschien vreemd, maar echt de perfecte keuze is. Since the 30 weight oil is thinner he got better flow and therefore better cooling. Sinds de 30 gewicht olie dunner is hij een betere doorstroming en daarmee een betere koeling. The oil was at a lower temperature so it was not as thin than it would have been at the previous higher temperature. De olie is bij een lagere temperatuur, zodat het niet zo dun dan het geval zou zijn geweest op de vorige hogere temperatuur. Cooler engines last longer. Cooler motoren langer. Fact: The higher the temperature, the greater the wear, all other things being equal. Feit: Hoe hoger de temperatuur, hoe groter de slijtage, alle andere factoren gelijk blijven.

All manufacturers I have seen are specifying 0W-XX or 5W-XX oils now. Alle fabrikanten ik heb gezien zijn vermelding 0W-XX of 5W-XX oliën nu. Honda, Ferrari, Ford, Mercedes, Porsche, and others specify a 0 or 5W-XX oil to mention a few. Honda, Ferrari, Ford, Mercedes, Porsche, en anderen een 0 of 5W-XX olie tot een paar. These are appropriate for all engines of all ages of all levels of wear. Deze zijn geschikt voor alle motoren van alle leeftijden van alle niveaus van slijtage. This second number is the only thing that may change with an older, lose or worn engine. Dit tweede nummer is het enige dat kan veranderen met een oudere, verliezen of versleten motor. This can only be determined by experimentation. Dit kan alleen worden bepaald door experimenten. If you are using XW-50, go to a 0W-40. Als u gebruik maakt van XW-50, gaat u naar een 0W-40. If your pressures are still too high go to a 0W-30 and so on. Als je de druk nog steeds te hoog zijn naar een 0W-30 en zo verder.

Most people who buy high powered cars that I have experienced will just get in there cars and step on the gas fully. De meeste mensen kopen een hoge aangedreven auto's die ik heb ervaren zal alleen krijg er auto's en stap op het gas volledig. They do not wait for the oil to warm up. Ze hoeven niet te wachten op de olie opwarmen. Personally I would not mind running full BHP for short bursts during the break in period but I always fully warm up the engine first. Persoonlijk zou ik niet erg actief volledige BHP voor korte uitbarstingen tijdens de pauze in, maar ik altijd volledig opwarmen van de motor eerst.

Older engines may in fact benefit from thinner oil use. Oudere motoren kan immers profiteren van dunnere olie gebruiken. Over time permanent deposits of carbon and sludge build up in the engine oil ways. Na verloop van tijd permanente afzettingen van koolstof en slib bouwen in de motorolie manieren. It is like a clogging of arteries in humans. Het is als een verstopping van de slagaders in de mens. We are now all on blood thinners. We zijn nu allemaal op bloed verdunners. This is an area I specifically studied while a general surgeon resident at Chapel Hill. Dit is een gebied dat ik specifiek onderzocht, terwijl een algemeen chirurg woonachtig te Chapel Hill.

For those engines with excessive varnish and carbon buildup the engine oil additives of the detergent type may be of benefit. Voor deze motoren met buitensporige lak en koolstof opbouw van de motor olie additieven van het detergens type kunnen van profiteren. On the other hand you could just use a thin synthetic oil and change it every 200 miles for a while and end up with an even cleaner engine. Aan de andere kant kon je alleen gebruik maken van een dunne synthetische olie en veranderen om de 200 mijl voor een tijdje en eindigt met een nog schonere motor. With everything working properly you may actually need a thicker oil if that engine is overly worn. Met alles goed werkt kunt u werkelijk behoefte aan een dikkere olie als die motor is al versleten.

There is one more thing. Er is nog een ding. A 20 weight oil is not half as thick as a 40 weight oil. A 20 gewicht van olie is niet half zo dik als een 40 gewicht olie. The real scale is more like the oils having an absolute thickness of 108 and 114. De echte schaal is meer zoals het oliën met een absolute dikte van 108 en 114. Now it can be seen that the 40 weight oil is only around 10 percent thicker than the 20 weight oil. Nu al kan worden gesteld dat de 40 gewicht olie is slechts ongeveer 10 procent dikker dan de 20 gewicht olie. The difference is not that much at operation but at startup the difference is significant. Het verschil is niet zo veel op de werking, maar bij het opstarten van het verschil is aanzienlijk.

Some think it is good to have a thicker oil for startup since the parts shrink when cold and would otherwise “rattle.” Sure, your piston diameter will shrink on cooling but so will the diameter of your bore. Sommigen denken dat het goed is om een dikkere olie voor het opstarten, omdat de delen krimpen wanneer het koud is en anders "rammelaar." Tuurlijk, je zuiger diameter zal krimpen op koeling, maar zo zal de diameter van uw vervelen. This is not true for your valves. Dit is niet waar voor uw kleppen. They lengthen when extremely hot. Zij langer bij extreem warm. In the Murcielago they use shims instead of self adjusting valve tappets. In de Murcielago die zij gebruiken shims in plaats van zelf de aanpassing ventiel tappets.

Here is an interesting tidbit of information. Hier is een interessant lekkernij van informatie. A 75W-90 gear oil has the same viscosity as a 10W-40 engine oil at 212 and 302 F. Once again, those numbers on that oil can are misleading and certainly add to the confusion I see among automotive enthusiasts. Een 75W-90 olie vistuig heeft dezelfde viscositeit als een 10W-40 motorolie op 212 en 302 F. Nogmaals, deze cijfers op dat de olie kan misleidend zijn en zeker toevoegen aan de verwarring die ik zie bij auto-liefhebbers. At 75 F gear oils are much thicker than motor oils. Op 75 F vistuig oliën zijn veel dikker dan motoroliën. There are no start up issues so pour-point depressants are not added to minimize the thickening at ambient in gear oils. Er zijn geen opstart problemen zo pour-punt-depressiva niet toegevoegd aan het minimaliseren van de verdikking bij kamertemperatuur in vistuig oliën.

Chapter 9 - temp, viscosity, pressure, and flow comparisons Hoofdstuk 9 - temperatuur, viscositeit, druk, flow en vergelijkingen

We have seen that 0W-30, 5W-30, 10W-30 and straight 30 weight oils all have the exact same viscosity at 212 and 302 F. Do 0W-20, 0W-30, and 0W-40 all have the same viscosity at a 75 F startup? We hebben gezien dat 0W-30, 5W-30, 10W-30 en rechte 30 gewicht oliën hebben allemaal exact dezelfde viscositeit bij 212 en 302 F. Doen 0W-20, 0W-30, en 0W-40 hebben allemaal dezelfde viscositeit op een 75 F opstarten? The answer is no. Het antwoord is nee.

Viscosity at 75 F startup Viscositeit bij 75 F opstarten
0W-20.....0W-30......0W-40 0W-20 ..... 0W-30 ...... 0W-40
40..........50............60 40 .......... 50 ............ 60

I give you the following example to help visualize what is happening. Ik geef u het volgende voorbeeld te helpen visualiseren wat er gebeurt. This assumes the oil has no internal resistance. Dit gaat ervan uit dat de olie heeft geen interne weerstand. In actuality doubling the pressure will not double the flow but will be slightly less. In werkelijkheid een verdubbeling van de druk niet het dubbele van de stroom, maar wordt iets minder. And thicker oils have more resistance than thinner oils for all situations. En dikker oliën hebben meer weerstand dan dunnere olie voor alle situaties. But simplified we get the following: Maar vereenvoudigde krijgen we het volgende:

30 wt oil, operating temperature: 30 wt olie, bedrijfstemperatuur:
RPM.......Pressure..Flow RPM ....... Pressure Flow ..
1,000......20 PSI......1 1000 ...... 20 PSI ...... 1
2,000......40 PSI......2 2000 ...... 40 PSI ...... 2
4,000......80 PSI......4 4000 ...... 80 PSI ...... 4
8,000.....160 PSI......8 The maximum flow because of the oil pop off (bypass) valve at 90 PSI will be 5 8000 ..... 160 PSI ...... 8 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop uit (bypass) afsluiter op 90 PSI zal 5

30 wt oil, operating temperature, higher output oil pump: 30 wt olie, die de temperatuur, de hogere productie oliepomp:
RPM........Pressure.....Flow RPM ........ druk ..... Flow
1,000......30 PSI........1.5 1000 ...... 30 PSI ........ 1.5
2,000......60 PSI........3 2000 ...... 60 PSI ........ 3
4,000......120 PSI......6 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 5 4000 ...... 120 PSI ...... 6 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 5
8,000......240 PSI......12 8000 ...... 240 PSI ...... 12

If we stick with the same weight oil and increase the oil pump output we will increase the pressure and the oil flow too. Als we vasthouden aan hetzelfde gewicht olie en verhoging van de oliepomp output zullen we de druk en de oliedebiet ook. If we double the oil pump output we will double the pressure and we will double the oil flow (in an ideal system). Als we het dubbele van de oliepomp output zullen we het dubbele van de druk en we zullen het dubbele van de olie-stroom (in een ideale systeem).
RPM........Pressure.....Flow RPM ........ druk ..... Flow
1,000......40 PSI........2 1000 ...... 40 PSI ........ 2
2,000......80 PSI........4 2000 ...... 80 PSI ........ 4
4,000......160 PSI......8 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 5 4000 ...... 160 PSI ...... 8 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 5
8,000......320 PSI......16 8000 ...... 320 PSI ...... 16

40 wt oil, operating temperature: 40 wt olie, bedrijfstemperatuur:
RPM....Pressure....Flow RPM .... druk .... Flow
1,000......30 PSI....1 1000 ...... 30 PSI .... 1
2,000......60 PSI....2 2000 ...... 60 PSI .... 2
4,000....120 PSI....4 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 3 4000 .... 120 PSI .... 4 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 3
8,000....240 PSI....8 8000 .... 240 PSI .... 8

40 wt oil, operating temperature, higher output oil pump: 40 wt olie, die de temperatuur, de hogere productie oliepomp:
RPM.......Pressure.....Flow RPM ....... ..... Pressure Flow
1,000......45 PSI.......1.5 1000 ...... 45 PSI ....... 1-5
2,000......90 PSI.......3 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 3 2000 ...... 90 PSI ....... 3 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 3
4,000....180 PSI.......6 4000 .... 180 PSI ....... 6
8,000... 8000 ... 360 PSI.......12 360 PSI ....... 12

40 wt oil, operating temperature, reduced pressure: 40 wt olie, die temperatuur, verminderde druk:
RPM....Pressure.......Flow RPM .... druk ....... Flow
1,000......20 PSI......0.5 1000 ...... 20 PSI ...... 0.5
2,000......40 PSI......1 2000 ...... 40 PSI ...... 1
4,000......80 PSI......2 4000 ...... 80 PSI ...... 2
8,000... 8000 ... 160 PSI......4 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 3 160 PSI ...... 4 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 3

Increasing the pressure while using the same oil will increase the oil flow but increasing the pressure by increasing the oil thickness will result in less flow. Verhoging van de druk tijdens het gebruik van dezelfde olie zal de olie-stroom, maar het verhogen van de druk door het verhogen van de olie dikte zal resulteren in minder stroom. It takes more pressure to move a thicker oil. Het duurt meer druk om een dikkere olie.

Pressure does not equal lubrication. Druk niet gelijk smering. Look at a single closed “lifetime lubricated” bearing hooked up to a system to pressurize the bearing. Kijk naar een gesloten "levensduur gesmeerd" met aangesloten op een systeem te druk het lager. We could have the oil at ambient pressure. We hadden ook de olie bij kamertemperatuur druk. We could then double, triple, quadruple the pressure of the oil. We kunnen dan twee-, drie-, viervoudige de druk van de olie. The oil is non-compressible. De olie is niet-samendrukbare. Regardless of the pressure we would have the exact same lubrication, that of the ambient pressure lubrication. Ongeacht de druk die we zouden hebben exact dezelfde smering, dat van de omringende druksmeersysteem.

Chapter 10 - The graduate Hoofdstuk 10 - De afgestudeerde

I am going to bring up the constant flow pump concept. Ik ga om de constante stroom pomp concept. Principle: the pressure of the same weight oil does not exactly double the flow but it is close, doubling the RPM for the same reason does not exactly double the flow but again it is close. Principe: de druk van hetzelfde gewicht olie niet precies het dubbele van de stroom, maar het is dichtbij, een verdubbeling van de RPM om dezelfde reden niet precies het dubbele van de stroom, maar het is dichtbij.

Example: Voorbeeld:
(A) 30 wt oil, operating temperature: (A) 30 wt olie, bedrijfstemperatuur:
RPM....Pressure......Flow RPM .... druk ...... Flow
1,000......20 PSI.....1 1000 ...... 20 PSI ..... 1
2,000......40 PSI.....2 2000 ...... 40 PSI ..... 2
4,000......80 PSI.....4 4000 ...... 80 PSI ..... 4
8,000... 8000 ... 160 PSI.....8 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 5 160 PSI ..... 8 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 5

( ( 30 wt oil, operating temperature, higher output oil pump: 30 wt olie, die de temperatuur, de hogere productie oliepomp:
RPM....Pressure......Flow RPM .... druk ...... Flow
1,000......30 PSI.....1.5 1000 ...... 30 PSI ..... 1-5
2,000......60 PSI.....3 2000 ...... 60 PSI ..... 3
4,000....120 PSI.....6 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 5 4000 .... 120 PSI ..... 6 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 5
8,000... 8000 ... 240 PSI.....12 240 PSI ..... 12

© 40 wt oil, operating temperature: © 40 wt olie, bedrijfstemperatuur:
RPM....Pressure.....Flow RPM .... druk ..... Flow
1,000......30 PSI....1 1000 ...... 30 PSI .... 1
2,000......60 PSI....2 2000 ...... 60 PSI .... 2
4,000....120 PSI....4 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 3 4000 .... 120 PSI .... 4 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 3
8,000....240 PSI....8 8000 .... 240 PSI .... 8

(D) 40 wt oil, operating temperature, higher output oil pump: (D) 40 wt olie, die de temperatuur, de hogere productie oliepomp:
RPM......Pressure.....Flow RPM ...... Druk ..... Flow
1,000......45 PSI......1.5 1000 ...... 45 PSI ...... 1-5
2,000......90 PSI.......3 The maximum flow because of the oil pop off valve at 90 PSI will be 3 2000 ...... 90 PSI ....... 3 De maximale stroom als gevolg van de olie-pop afsluiter op 90 PSI zal 3
4,000....180 PSI.......6 4000 .... 180 PSI ....... 6
8,000... 8000 ... 360 PSI......12 360 PSI ...... 12

The situations (A) and © are close to real life, assuming no loss in the system. De situaties (A) en © dicht bij het echte leven, in de veronderstelling dat er geen verlies in het systeem. This is what happens when you change the 30 weight oil to a 40 weight oil in your car: Dit is wat er gebeurt als u de 30 gewichtspercenten olie naar een 40 gewicht olie in uw auto:
At 6,000 RPM the maximum rate of flow has been reached with the thinner oil (A). Bij 6000 tpm het maximale debiet is bereikt met de dunnere olie (A). When you go to 7, 8 or 9,000 RPM you do not get any more flow. Als u naar 7, 8 of 9000 RPM je niet meer flow. You only get a maximum rate of 5. U krijgt slechts een maximum van 5. The internal forces on the bearings increase but there is no additional flow of oil.

With the thicker oil you reach maximum flow at 3,000 RPM ©. Worse yet is that the maximum flow is now only 3. As we increase RPM to 4, 5, 6, 7, 8, 9,000 RPM we get no additional pressure and no additional flow, no increase in lubrication.

Next let us look at a 20 weight oil at operating temperature. We get the same flow out of our constant volume pump but the thinner oil requires less pressure to move through the system. This even goes along with the rule that we should use an oil that gives us 10 PSI per 1,000 RPM:

(E) RPM...Pressure....Flow
1,000......10 PSI.......1
2,000......20 PSI.......2
4,000......40 PSI.......4
8,000.. ...80 PSI.......8

The maximum flow rate has not been reached. If the engine went to 9,000 RPM then the flow would be 9 at 90 PSI, our maximum pressure at pop off (bypass). The engine now has 3 times the flow rate as with the 40 weight oil at full RPM. The nozzles at the bottom of each cylinder are spraying 3 times the amount of oil lubricating and cooling this section. Everything runs cooler and the separation forces in the bearings are 3 times higher.

For engines that redline at 5,000 RPM they usually pop off the oil pressure at 50 to 60 PSI. For engines that go to 8-9,000 RPM the pressures max out at 90-100 PSI. You can now see that you can only get the maximum flow rate if you follow the 10 PSI per 1,000 RPM
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

leest erg irritant vind ik persoonlijk..

het idee is wel goed, maar staat boel overbodige info bij.. wil je het een beetje behapbaar maken ook voor diegene zonder enorm veel technische kennis dan zou je het goed moeten vertalen en een stuk inkorten
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

hmm dus in plaats van 5w-30 wat is voorgeschreven voor de mx , kun je dan beter 0w-30 pakken
Afbeelding
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

wellicht makkelijker om de orginele engelse tekst te posten.
Kan iedereen die een stukje niet kan volgen zelf door de vertaler halen.

Is idd niet echt een leesbare tekst zo. Maar goed het begin is er. :mrgreen:
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ja, ik weet het. Een zware pil.

Had even niet de tijd om het weer door te lezen in het nederlands. Er komt nog een aanpassing hierop.

Zoals te lezen in het artikel zou inderdaad 5w30 of 0w30 goed zijn. Alleen is ons blokje ook weer iets anders en hebben wij een hogere druk dan 10-psi bij 1000 toeren.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie