Distributieriem hoeveel jaar

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

prinsmp
New member
New member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:32

Distributieriem hoeveel jaar

Bericht door prinsmp »

Hoi jullie denken wellicht, waarom weer een vraag over de distributieriem echter zowel op dit forum en in de onderhoud manual kon ik ff niet echterhalen hoeveel jaar een distributieriem meegaat.

Heb net mijn MX3 binnen en bij aankoop de distributieriem aangekaart. Deze is 22.000 km geleden vervangen, echter uit de onderhoudshistorie zie ik dat dit in 2003 is gedaan. KM kloppen wel gezien de hele geschiedenis en NAP etc.

Vraag is dus moet de riem dan niet vervangen worden aangezien hij al bijna 6 jaar oud is?
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

je kan even met een goeie zaklamp op de riem schijnen.
Zie je kleine haarscheurtjes erin zitten dmv uitdroging of ouderdom of iets dergelijks dan is het geen verkeerd idee om hem te vervangen.
Echter staat er wel zo'n 80.000 km voor een dis. riem dus kwa km stand hoef je je er in principe geen zorgen over te maken.
Weet niet of het een v6 of 1.6i is.
Riem laten vervangen bij een 1.6 is niet zo duur, bij de v6 is het een stuk lastiger en dus prijziger.
Als ie toch wordt vervangen laat gelijk je waterpomp na kijken die zit direkt achter je riem en is ook niet zo duur om te vervangen, dus mocht die ook niet meer in echt goede staat zijn kan je die beter gelijk meenemen.
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

De distributieriem van de V6 en 1.6 moet elke 100.000 km vervangen worden. En is inderdaad bij hogere kmstanden wijsheid om bij de V6 de waterpomp en eventueel rollen mee te laten vervangen. Er staat niet echt een jaar termijn voor. Die van mij was wel 8 jaar oud en zag er nog prima uit. Ik kan je over het vervangen van de snaar van alles informeren als je wilt ;)
*Technical service Mazda mx-3.*
prinsmp
New member
New member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:32

Bericht door prinsmp »

De auto zelf is een V6 uit 1995 met 111.xxx op de teller. In 2003 bij een KM stand van 89.xxx de distributieriem en rollen vervangen. Dus nog voldoende Km te gaan. Aangezien er dus niet echt een levensduur in jaren is, zal ik idd maar een visuele inspectie moeten uitvoeren. Ligt de riem deels bloot of moet ik eerst een kapje wegschroeven?
PaTjE
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 434
Lid geworden op: 07 feb 2008, 18:48
Locatie: L-City

Bericht door PaTjE »

prinsmp schreef:De auto zelf is een V6 uit 1995 met 111.xxx op de teller. In 2003 bij een KM stand van 89.xxx de distributieriem en rollen vervangen. Dus nog voldoende Km te gaan. Aangezien er dus niet echt een levensduur in jaren is, zal ik idd maar een visuele inspectie moeten uitvoeren. Ligt de riem deels bloot of moet ik eerst een kapje wegschroeven?


je zal er eerst even een kap afmoeten schroeven :)
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

De snaar is dus 6 jaar oud? Dat is echt niet zo oud te noemen. denk dat er niet eens droogte scheurtjes te zien zijn.
*Technical service Mazda mx-3.*
prinsmp
New member
New member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:32

Bericht door prinsmp »

6 jaar niet oud, nou dat is dan goed nieuws :)

Voorlopig dus geen extra kosten.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

nee welnee. misschien over 2 jaar is bekijken.
*Technical service Mazda mx-3.*
Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

Heb nu 208.xxx km op m'n teller staan dus de mijne moet ook vervangen worden neem ik aan, hoewel er nog geen droogtescheurtjes te zien zijn. De auto is altijd bij een dealer in onderhoud geweest, ik weet alleen niet welke. Kan een dealer alle onderhoudinformatie opvragen over alle mazda's of kan ik dan alleen bij de dealer terecht waarbij hij in onderhoud is geweest, om te vragen wanneer deze voor het laatst vervangen is?
prinsmp
New member
New member
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 feb 2009, 19:32

Bericht door prinsmp »

Ik denk niet dat alle dealers met elkaar verbonden zijn, maar aangezien ik niet in een garare of iets dergelijks werk kan ik hier eigenlijk geen antwoord op geven :lol:

Als je zeker weet dat hij bij een dealer onderhouden is geweest, dan kan je toch achterhalen waar; door stempel in onderhoudsboekje of navragen bij verkoper?
Plaats reactie