(how to) aftermarket FPR installeren

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

(how to) aftermarket FPR installeren

Bericht door turbulence »

alvorens we ingaan hoe deze geplaatst wordt even een kleine achtergrond verhaaltje.

Afbeelding
hier zie je een soortgelijke FPR afgebeeld.

binnenin de FPR zitten 2 springveren met daarboven een afsluitende klep. in de onderste kamer zit de vacuumslang aangesloten welke zorgt voor een continu vacuum onderin de drukregelaar.

vlak bij je FPR zit een solenoid ( een soort luchtpompje welke lucht aanzuigt en zo het vacuum creert onderin de FPR

zodra er gas wordt gegeven zal de ECU dit meecompenseren door de solenoid harder te laten zuigen, zo ontstaat een groter vacuum onderin de FPR, zal de klep binnenin naar beneden getrokken worden en ontstaat er een grotere kamer bovenin om de benzine af te voeren.

goed, genoeg over de FPR, lets put it in!

Afbeelding

1) benzinedruk gauge ( nodig om de FPR af te stellen
2) adapterplaatje ( komt op de benzinerail ipv de originele)
3) de Fuel Pressure Regulator
4) Vacuumslang
5) benzineslang

ik heb deze besteld via www.fordprobestore.co.uk het kan zijn dat als jij er eentje koopt dat deze heel anders is natuurlijk. het principe is bij de meeste hetzelfde, sommigen worden incl gauge geleverd, deze moest ik er nog los bij kopen.

ook kan het zijn dat bepaalde FPR geleverd worden ZONDER adapterplaatje, in dat geval kun je een paar stappen overslaan en gewoon de originele gebruiken die gemonteerd zit op je benzinerail.

AfbeeldingLET OP: pas op met de goedkope ebay ripoffs, deze zijn vaak van inferieure kwaliteit en kunnen evt schade toedienen aan de motor!


DE INSTALLATIE:

voordat we alles losgaan halen is het zaak de druk van de benzineleidingen af te halen. dit doe je door de stekker van de benzinepomp onder de achterbank even los te halen en de motor te starten. dit zal niet meer lukken, nu is de grootste druk van het systeem af en kun je straks veilig de slangen loshalen

allereerst is het handig om wat werkruimte te creeren. aangezien ik de intake pakkingen moest vervangen heb ik veel meer losgehaald en verwijderd. zowieso ontkom je er niet aan om de intake te verwijderen, voor de rest is het maar net hoe groot je handen zijn en hoeveel ruimte je nodig bent.

Afbeelding LET OP: zorg ervoor dat de accu ook losgekoppeld wordt. benzine is een vlambare stof en evt vonkjes of statische spanningen kunnen deze laten ontbranden!

nu je wat ruimte voor jezelf hebt gecreerd is het zaak om te zorgen dat je alles goed labelt zodat je straks geen dingen verkeerd om aan sluit.

meeste stekkers passen maar op 1 manier in elkaar, je moet echter wel goed opletten met de 2 benzineleidingen, 1 is de retourleiding, en 1 de drukleiding ( en je haalt ze gauw door elkaar geloof me :oops: )


Demonteren Benzineleidingen

nu we ruimte hebben is het allereerst zaak om de benzineleiding en de vacuumslang los te halen.

hier zie je de vacuumslang zitten op de originele FPR:

Afbeelding

en hier zie je de solenoid waarop de vacuumslang zit aangesloten ( deze zorgt voor een stijgende of dalende vacuum onderin de FPR)

Afbeelding

dan de benzineleiding. deze zit vaak met clipjes vast. gebruik een fijne tang of combinatietang om de clipjes in te knijpen en schuif het clipje een paar CM terug

nu is de slang los, en kun je hem loshalen van de aansluitnippel. zorg voor een paar doeken onder de benzinerail en nabij de slang want de benzine zal er uitlopen ( niet in liters natuurlijk, maar zorg gewoon voor wat oude doeken eronder)

Afbeelding LET OP:

er zal een beetje benzine uit de slang en benzinerail vloeien, nu is dus zeker geen tijd om een sigaretje op te steken! pas dus op met vuurbronnen of hete lampen

wat ik gedaan heb om het stromen van de benzine tegen te gaan is een dikke m8 houtdraadbout in de leiding gedraaid en daarna het clipje vastgezet, zo vloeit er haast niks meer uit.

Afbeelding

nu die los zijn is het dus de vraag of je een adapterplaat bijgeleverd hebt of niet.
indien dit niet het geval is kun je de volgende stappen overslaan.


FPR ADAPTERPLAAT MONTEREN:

de originele FPR zit vast aan de benzinerail dmv 2 10mm moertjes. deze kun je losdraaien waarna je alleen de FPR er nog moet uit wippen gezien het feit dat deze nog vastgehouden wordt door een rubberen afdichtingsring

Afbeelding

ik had het voordeel dat de pakkingen van de inlaat vervangen moesten worden dus zodoende had ik de intake los op de werkbank liggen, dit maakte het ook iets makkelijker

Afbeelding LET OP:
Als je de originele FPR lostrekt zal er zeker nog meer benzine uit de benzinerails vloeien. zorg ervoor dat je dit opvangt bij de aansluitnippel

zodra je hem eruit gekregen hebt kun je de 2 boutjes opnieuw gebruiken om de nieuwe adapterplaat vast te zetten.

Afbeelding


MONTAGE SLANGEN EN FPR UNIT

nu je de adapterplaat hebt gemonteerd is het zaak om de boel aan te sluiten.

als het goed is wordt bij je FPR een nieuw stukje benzineslang geleverd inclusief diverse slangklemmen.

sluit de nieuwe slang aan op de adapterplaat ( of indien je die niet hebt op de uitgang van de originele FPR) en verbind deze door met de uitgang op de FPR waar de aanvoerslang op moet komen

de FPR heeft 2 aansluitingen, 1 voor de benzineslang vanaf de benzinerail en 1 voor de slang die naar de benzinetank terugloopt. zoals je ziet op die van mij op onderstaande foto is de linkeringang de aansluiting waar de slang opkomt die vanaf de benzinerail komt en is de onderste aansluiting voor de retourleiding die je eerder hebt losgehaald en terugloopt naar de benzinetank

Afbeelding

sluit de retourslang voor de benzine aan op de andere ingang en borg deze beide met de meegeleverde slangklemmetjes ( of indien je die niet hebt de originele clipjes)

nu moet je alleen nog even de vacuumslang overzetten naar je nieuwe FPR.

Afbeelding

controleer nu alles even nog een keer of er niks meer loszit en of alle slangklemmen goed vastzitten en of er geen kabels geknikt zijn.

[img]http//i173.photobucket.com/albums/w62/turbulenceNL/FAQ%20forum/uitroepteken.gif[/img]LET OP:
de volgende stap is optioneel, maar ik vond het ideaal om te zien of alles goed aangesloten zat en of er geen lekjes waren

aangezien het nu kan zijn dat er een boel lucht in het benzinesysteem zit en aangezien je wel wil weten of er geen lekkage is kun je hem even op druk brengen door de DIAG box los te maken

hierin moet je zoeken naar de connectors ''GND en F/P''

Afbeelding

verbind deze even met elkaar met een paperclip en draai de sleutel dan 1 slag ( niet starten!)

de benzinepomp gaat dan druk opbouwen, je kunt direct zien of de druk goed is als je een gauge hebt en je kunt nu ook zien of er nergens lekkage oid ontstaat.

de druk die bereikt moet worden is minimaal 1.2-1.4 BAR

indien dit niet het geval is schakel je de auto uit, haal je de paperclip eruit en start je de auto om te zien of alles naar behoren werkt.

standaard benzinedruk bij een K-motor moet 3 bar zijn bij vollast en 2.2-2.4 bij stationair.

het is niet bewezen dat het daadwerkelijk extra vermogen vrijmaakt, het enige grote voordeel is dat de betere FPR beter en sneller druk kunnen leveren waardoor de auto soepeler en beter zal lopen als je plotseling vermogen gaat vragen.


indien er nog vragen zijn: STUUR EEN PB of stel de vraag op het forum

op of aanmerkingen over deze FAQ ( zoals evt fouten zie ik ook graag via een PB bij mij verschijnen)




SEARCHTAGS:

FPR benzinedrukregelaar benzinedruk AFPR vermogen winst tuning
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Een aanvulling op de bestaande How-To over het monteren van een aftermarket AFPR

Ik heb gekozen voor een Aeromotive kit. (Let op, dit zijn beslist niet de goedkoopste kits)

Je krijgt een meter
Afbeelding

Wat klein aansluitmateriaal en de benzinerails adapter
Afbeelding

2 24” stalen slangen
Afbeelding

Totaalplaatje
Afbeelding


Maak vooraf even een foto hoe het ook alweer in elkaar steekt. Welke benzinerails moet aan welke kant, en welke stekker moet waarop.
Als je slangen gaat vervangen moet je deze proberen een voor een te vervangen.

Voordat we nog aan iets draaien zorgen we dat de “Injectoren zekering” eruit is gehaald
Afbeelding

Probeer de auto even te starten om de druk van de leidingen af te halen.


De Installatie

Deze slang 24”, komt aan de onderkant van de fpr te zitten en op de benzinefilter
Afbeelding

Afbeelding
(op deze foto heb ik hem nog een keer af moeten tappen voor mijn lachgas, de grijze tape was om de uitstekende ijzeren braampjes te isoleren)

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn een aantal afwerkkapjes die je meegeleverd krijgt. Best een gepriel om ze fatsoenlijk om de leiding geduwd te krijgen icm de slangenklem.

Het is trouwens heel handig om wat tap oid om de leiding te doen als je de lengte wilt veranderen of als je de aansluitstukken bent het monteren. Als het staal ontrafeld raakt kan het zeer vervelend prikken.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe werkt het principe nou?
Je draad eerst een fitting op de leiding. Vervolgens draad er van de andere kant een tegenovergestelde fitting in. Deze fitting draad zichzelf in de benzineslang en omdat het afloopt wordt vanzelf de leiding geklemd op het moment dat je beide verbindingen aan elkaar draait.

Afbeelding

De 12” slang komt aan de zijkant van de AFPR en anderzijds op je benzinerails adapter
Afbeelding

De laatste 24” leiding komt op je terugvoerleiding en direct op de andere kant van de benzinerails (raamkant)
Het makkelijkste is om deze leiding te vervangen op het moment dat je de oude leiding loshaalt.


Een plaatje als alles zo’n beetje aangesloten zit
Afbeelding

Ga nu testen of alles goed werkt en er niks lekt. Dit doe je door je Diagnostische kastje open te maken en een verbinding te maken tussen FPR & Ground. Zet vervolgens je auto op CONTACT, niet starten dus !!. Op dit moment ga je benzinepomp werken en wordt benzine rondgepompt.
Nu kan je heel snel zijn of er ergens een leiding is die niet goed is aangesloten.
Tevens zie je wat de benzinedruk is (via je meter).
Deze moet afgesteld worden op 42-45 psi op stationair draaien (zonder vacuum aangesloten !!!) Vacuum moet je even afblokkeren voor het afstellen van je drukmeter.

En hier zit alles erin

Afbeelding
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gesloten