[How-to] Millenia / Xedos 9 Dynamo

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

[How-to] Millenia / Xedos 9 Dynamo

Bericht door WhiteFinish »

Millenia / Xedos 9 dynamo installatie

Oke, dit is een korte how-to over hoe je de Millenia Dynamo op de mx-3 kunt installeren. Deze dynamo is 110 amp ipv de gebruikelijke 90.
In een Xedos 9 2.5 v6 is deze terug te vinden. Niet in de superchargered versie. Let wel een beetje op als je op zoek gaat naar deze dynamo dat het de 110 versie is. De xedos 9 heeft namelijk een korte productieperiode gehad waarbij ook zij de 90 amp gebruikten.

Benodigdheden:
- Millenia dynamo (xedos9)
- Dynamo steun hiervan (aanbevolen)
- De plug die op de dynamo zit aangesloten
(eventueel kan je een nieuwe kopen... 'plug 50-12158' zoeken op Ebay. )
- Je originele riem past gewoon !! Geen andere maat nodig

Gereedschap:
- Sleutels 17, 14,13,12,10
- Soldeerspullen
- Multimeter


Deze installatie is grotendeels een gewone vervangingsinstallatie. Uiteraard beginnen we met het loshalen van de pluspool van de accu.
Vervolgens maak je de bedradingrails los die voorlangs de cilinderbank loopt. Hierna zijn er 2 draden die op de dynamo zijn aangesloten. Een plug en een signaal draad. Maak deze beide los en maak de beugel los.
Bekijk even de signaaldraad of deze niet gecorrodeerd is. Als dat het geval is kan je hem misschien vervangen (wel een hoop extra werk).

Afbeelding

Ik heb de dynamo vervangen zonder dat deze op de brug stond. Het is te doen maar wel een stuk moeilijker.
Begin ermee om je stuurbekrachtigingsreservoir los te maken en alle punten waarop de leiding hiervan vastzit aan het chassis. Zo creeer je iets meer werkruimte.

Hierna moet je de spanrol los gaan maken. Een sleutel 17 moet je hiervoor gebruiken, draai eerst de mour van de rol los !!!! Hierna kan je het hoogte verstelbare boutje losdraaien (DOE DIT NIET ANDERSOM). Dit boutje vind je direct naast je oliepeilstok.
Nu had ik zelf ook nog eens het probleem dat die moer niet losging en ik hem dolgedraaid had. Gelukkig had ik een reserve geregeld en kan je de gehele rol met plaat losdraaien door middel van 2 schroefjes 13 aan de bovenzijde en onderzijde van de spanrol.

Als je de dynamo weer terugplaatst. Schroef de borgpen eerst een heel gedeelte vast zodat je dit nog maar een paar slagen hoeft te doen als de dynamo terug vastzit aan het blok.

Monteer de beugel van de dynamo eerst aan de dynamo en daarna aan het blok. Deze volgorde werkt een stuk makkelijker en sneller dan andersom.



De volgende stap is om te kijken welke draden we nodig hebben. Aangezien de millenia dynamo 3 draden heeft en de mx3 maar 2 moet je nu even goed opletten.


Afbeelding
In het midden van de dynamo is een klein diagram. Dit heeft dezelfde vorm als de dynamo. De draden zijn vermeld met „S“ & een „L“. De S=signaal en de L= Lamp De draad van het Signaal geeft de informatie door aan de ECU. De ECU controleert dit signaal en bepaald zo de behoefte aan stroom die vervolgens weer opgewekt wordt door de dynamo. Zo kan een aangetaste signaaldraad problemen veroorzaken.


Wij kunnen zien dat de Witte draad met de zwarte streep de draad is van de Lamp en de witte draad met de groene streep de draad van het Signaal is.

Nu is de Millenia/Xedos plug een beetje anders. Maar niet ongerust, vaak zit er ook een zelfde soort stikker op de zijkant van de dynamo en anders heb je deze how-to nog. De ene milleniaplug heeft dezelfde kleuren als de originele plug dus die kun je zo met elkaar verbinden. De derde draad (middelste) moet aan een geschakelde 12v bron worden gekoppeld. Hoe vind je deze? Sleutel in het contact en meten maar. (nadat de accu weer is aangesloten dan). Ik heb hem zelf aan de achterkant van het blok aan de passagierskant weggepakt. Hier waren een paar stekkers over waarvan er een een geschakelde 12volt had.

Afbeelding

Mocht je een plug hebben zoals op de foto (sommige bedrijven kunnen deze voor je maken), sluit het dan als volgt aan: S gaat naar de witte draad met de groene streep en L gaat naar de witte draad met de zwarte streep. De draad IG moet naar een geschakelde +12v bron gaan.

De rode draad is de draad van L of van de Lamp. De groene draad is IG of Geschakelde +12v de draad en de Zwarte draad is de draad van het Signaal.



Nu is het soldeertijd !! Soldeer de juiste draden met elkaar zoals hierboven beschreven. Gebruik een krimpkousje en tape het nog even af voor de zekerheid.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een kleine beschrijving over een extra voorziening die je KUNT maken. (extra voedingskabel richting accu)

Afbeelding

Pijl 1 is de + van de dynamo. Het is mogelijk om hier een extra kabel te trekken naar de + pool van de accu. De originele bedrading loopt via het zekeringenkastje richting de + pool. Doe waar jij je het makkelijkste mee voelt.

Pijl 2 laat zien hoe deze extra kabel loopt.

Pijl 3 laat zien waar de + kabel uit de firewall komt. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit bij elke auto zo is.


Tot slot: Aanpassing van de beugel
Hoe pas je de originele dynamosteun aan zodat je geen xedos 9 steun nodig hebt? Het enige wat je hoeft te doen is de bout die er origineel is opgelast eraf te slijpen. Voor de bevestiging heb je nu wel een extra moer nodig om de bout vast te houden.
Ik heb dit weliswaar niet zelf gedaan maar dit is de manier om het aan te passen.

Met dank aan Tunes67 & Mark van het mx-3.com forum voor het gebruiken van hun foto's en aanwijzingen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Plaats reactie