Oliedruk en temperatuur

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Oliedruk en temperatuur

Bericht door SstennizZ »

Ik hoop volgende week mijn metertjes aan te kunnen sluiten.
Als ze er op zitten, welke waardes moet ik dan op letten? Wat is ongeveer de temperatuur die het blok moet hebben en welke druk?
Gaat om het k8 blok.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

over de 100 graden ( dacht 110) is bedrijfstemperatuur..

je zult zien dat als de motor koud is en de olie dikker dat de druk ook hoger is, naarmate de temperatuur stijgt en de olie dunner wordt zal de druk ook minder worden..

volgens mij is het 4-5 bar bij 110 graden ( zou ik even moeten kijken binnenkort)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

ligt ook een beetje aan waar je de meters plaats welke waardes ze aangeven.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Mijn waardes:

koud:
temp: niet afleesbaar
druk: 9 bar

warm:
temp: 80-90 graden, 80/85 bij 100 op snelweg
druk: 3 tot 9 bar dacht ik, ligt eraan welke versnelling, snelheid, hoeveelheid gas etc. Bij constante snelheid van 100 is hij best laag dacht ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

9 bar?

niet om het een of ander hoor maar dat is enorm veel, denk eerder dat als je zoveel druk hebt dat er teveel olie inzit of dat de olie te dik is of dat de meter niet fris is :mrgreen:

normaal moet het zijn volgens de manual:

bij een motor op bedrijfstemperatuur
bij 1000RPM: 28PSI = 2 bar
bij 3000RPM: 49-71PSI = 3.4 tot 5 bar

nu vind ik 9 bar bij een koude motor wel erg veel, wat voor gauges heb je hiervoor gebruikt? en loopt die schaalverdeling echt zover door?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
woytek
Pilot
Pilot
Berichten: 633
Lid geworden op: 25 jan 2007, 13:31
Locatie: Nieuw Lekkerland

Bericht door woytek »

Schaal loopt tot 10 bar volgens mij, en die 9 bar constant is bij stationair. Als je dan even rijd dan daalt deze wel al snel. De motor wil zo snel mogelijk alle olie in alle hoeken van de motor hebben dus klinkt mij helemaal niet gek. Gebruik de meters van de groupbuy tijd geleden en ze werken perfect!
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

nou 9 bar is wel heel erg veel.

mn klze heeft 4,9 bar bij koud starten.

word die warm word t gauw wat minder maar nog steeds goede waardes, tussen 2 en 4,5 bar bij 1000 toeren en t loopt op bij gas geven, maar nooit geen 9 bar.

9 bar heb ik eerder t idee dat er iets mis is met je motor, zuigerringen slecht, verkeerde olie, verstopte leiding.

Wat voor olie gebruik je?
Driven by a sixpack
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

Ik zou de druk controleren op juistheid. Misschien zit je waste wel vast, dan kan je dat soort drukken en hoger krijgen tot er iets stuk gaat.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Plaats reactie