Raamfolie

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Raamfolie

Bericht door mikeymx3 »

Hey peepz,

Na een goed jaar gereden te hebben met donkere zijruiten hebben ze me staande gehouden in de provincie Overijssel met té donkere zijruiten.
Gemeten is 36% zicht waar 50% verplicht is.

Gelijk eraf moeten trekken en een bekeuring van 90 euro, maar omdat ik het gewoon super vond staan bij m'n waggie wil ik het eigenlijk zo snel mogelijk weer plakken.
Nu heb ik nog een nieuwe rol thuis liggen met '3% Black'
Is dit ook daadwerkelijk 3 % zicht?
Niet dat ik zometeen ga plakken en ik geen hol meer zie, dat is niet de bedoeling! Levert dit problemen op voor de APK?
Gebruikersavatar
SstennizZ
Pilot
Pilot
Berichten: 887
Lid geworden op: 25 feb 2007, 20:40
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door SstennizZ »

3% black zal inderdaad wel 3% doorlatend zijn.. Dan krijg je dus last in het donker als je in je spiegels wil kijken en problemen als je weer eens aan de kant gezet wordt. APK kijken ze niet naar lichtdoorlating van de folie.. (Volgens mij..)
Afbeelding
PaTjE
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 434
Lid geworden op: 07 feb 2008, 18:48
Locatie: L-City

Bericht door PaTjE »

bij de apk letten ze erook op volgensmij of het niet te donker is, de voor ruiten iig dan... de achterruit/achterzijruiten maakt het niet uit zolang je maar een rechter buiten spiegel hebt..... maja bij de mx zijn achterzijruiten niet van toepassing :lol: ;) aan de voorkant mogen ze 70% doorlatend zijn met uitloop naar 50%Max. voor de politie dacht ik, dus ik denk dat die 3% black staat voor de doolaat van licht
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

3% lichtdoorlatend? kun je net zo goed zwart bouwfolie op je ramen plakken volgens mij... :mrgreen:

ik denk eerder dat het 3% verduistering is, want als het maar 3% doorlaat dan is het echt limo black volgens mij en dat lijkt me niet verstandig om op je voorramen te plakken

ga anders naar een goeie tintshop en laat hun een folie aanbrengen. weet je zeker dat je eentje hebt die daadwerkelijk mag (scheelt ook boel dinero als je weer een bekeuring krijgt)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Er staat 3% black, kan er ook niks van op internet vinden. Het is vrij donker moet ik zeggen.... Het is van het merk technix, heb 2 nieuwe rollen dus.
3% verduistering is juist heel licht of niet
Gebruikersavatar
mx3-power
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 jul 2008, 22:12
Locatie: Hardegarijp

Bericht door mx3-power »

het kan wel apk afkeur zijn want er is wel een eis voor.
Als je alle ramen op op het voorraam na natuurlijk kan het als het te donker is afgekeurt worden.
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Voor de APK gelden minder strengen eisen aan het blinderen van je ramen. Maar volgens de RDW normen, welke dus ook de politie hanteren gelden strengere eisen.


Volgens de wet is het heel makkelijk, daarin staat dat je niets mag aanbrengen op je voorraam en de 2 voorste zijramen (bestuurder en bijrijder). Niets opbrengen betekend ook dat een raamband of raamstreamer verboden is. Ook het coaten of tinten is volgens de wet verboden. Hierbij zijn uitgezonderd de bij fabricage (en dus ook bij vaststellen van het type goedkeuring) aangebrachte 'getinte' ramen. Voor de mx-3 zijn de zijramen al standaard een paar % getint.


Echter worden de regels niet altijd even sterk gehanteerd. De laatste richtlijnen die ik heb kunnen vinden is dat de voorste zijramen maximaal 35% getint mogen worden, dat wil zeggen 65% doorlatenheid. Dit kan men tegenwoordig meten met een handzaam apparaat dat sommige agenten bij zich hebben. Dit geld alleen voor de voorste zijramen, de voorruit mag niet op aangebracht worden. Alle ramen achter de B-stijl mogen bij het aanwezig zijn van een rechter buitenspiegel geblindeerd worden.



Bottom-line Er mag volgens de wet niets worden aangebracht op je voorraam en de voorste zijramen. Agenten zijn wat toleranter zolang er niet meer dan circa 30-35% getint is op de voorste zijramen.


Het is mooi, maar blijft een risico.
Gebruikersavatar
Hiwo
Pilot
Pilot
Berichten: 662
Lid geworden op: 07 apr 2006, 22:05
Locatie: Geleen

Bericht door Hiwo »

Voorruit moet 75% licht doorlatend zijn , en de voorste zij-ruiten 70%..
Politie bekeurt pas bij minder dan 50%
Was toevallig zondag nog op tv ;)
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Zelf had ik 35,3.
Iemand een link voor folie van 50% ?

Gegroet!
Gebruikersavatar
DB89
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 280
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:33
Locatie: rotterdam

Bericht door DB89 »

hierbij een aantal links ;)

[/url]http://www.stickerland.nl/page_info.php/products_id/44[url]

[/url]http://www.stickerland.nl/page_info.php/products_id/43[url]

[/url]http://tintshop.nl/[url]

deze bedrijven hebben folie die zeker geschikt is, zonder boetes.

neem dan wel folie met een certificaat erbij dan kan je het aantonen als je aangehouden wordt.

Groetjes Daniel[/url]
Afbeelding
Plaats reactie