Oliedruk en temperatuur
Moderator: Moderators
Oliedruk en temperatuur
Ik hoop volgende week mijn metertjes aan te kunnen sluiten.
Als ze er op zitten, welke waardes moet ik dan op letten? Wat is ongeveer de temperatuur die het blok moet hebben en welke druk?
Gaat om het k8 blok.
Als ze er op zitten, welke waardes moet ik dan op letten? Wat is ongeveer de temperatuur die het blok moet hebben en welke druk?
Gaat om het k8 blok.

- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
over de 100 graden ( dacht 110) is bedrijfstemperatuur..
je zult zien dat als de motor koud is en de olie dikker dat de druk ook hoger is, naarmate de temperatuur stijgt en de olie dunner wordt zal de druk ook minder worden..
volgens mij is het 4-5 bar bij 110 graden ( zou ik even moeten kijken binnenkort)
je zult zien dat als de motor koud is en de olie dikker dat de druk ook hoger is, naarmate de temperatuur stijgt en de olie dunner wordt zal de druk ook minder worden..
volgens mij is het 4-5 bar bij 110 graden ( zou ik even moeten kijken binnenkort)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
9 bar?
niet om het een of ander hoor maar dat is enorm veel, denk eerder dat als je zoveel druk hebt dat er teveel olie inzit of dat de olie te dik is of dat de meter niet fris is
normaal moet het zijn volgens de manual:
bij een motor op bedrijfstemperatuur
bij 1000RPM: 28PSI = 2 bar
bij 3000RPM: 49-71PSI = 3.4 tot 5 bar
nu vind ik 9 bar bij een koude motor wel erg veel, wat voor gauges heb je hiervoor gebruikt? en loopt die schaalverdeling echt zover door?
niet om het een of ander hoor maar dat is enorm veel, denk eerder dat als je zoveel druk hebt dat er teveel olie inzit of dat de olie te dik is of dat de meter niet fris is

normaal moet het zijn volgens de manual:
bij een motor op bedrijfstemperatuur
bij 1000RPM: 28PSI = 2 bar
bij 3000RPM: 49-71PSI = 3.4 tot 5 bar
nu vind ik 9 bar bij een koude motor wel erg veel, wat voor gauges heb je hiervoor gebruikt? en loopt die schaalverdeling echt zover door?
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Schaal loopt tot 10 bar volgens mij, en die 9 bar constant is bij stationair. Als je dan even rijd dan daalt deze wel al snel. De motor wil zo snel mogelijk alle olie in alle hoeken van de motor hebben dus klinkt mij helemaal niet gek. Gebruik de meters van de groupbuy tijd geleden en ze werken perfect!

- MarcX3
- Super-Pilot
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
- Locatie: omgeving v Doetinchem
- Contacteer:
nou 9 bar is wel heel erg veel.
mn klze heeft 4,9 bar bij koud starten.
word die warm word t gauw wat minder maar nog steeds goede waardes, tussen 2 en 4,5 bar bij 1000 toeren en t loopt op bij gas geven, maar nooit geen 9 bar.
9 bar heb ik eerder t idee dat er iets mis is met je motor, zuigerringen slecht, verkeerde olie, verstopte leiding.
Wat voor olie gebruik je?
mn klze heeft 4,9 bar bij koud starten.
word die warm word t gauw wat minder maar nog steeds goede waardes, tussen 2 en 4,5 bar bij 1000 toeren en t loopt op bij gas geven, maar nooit geen 9 bar.
9 bar heb ik eerder t idee dat er iets mis is met je motor, zuigerringen slecht, verkeerde olie, verstopte leiding.
Wat voor olie gebruik je?
Driven by a sixpack