(HOW TO) mistlampen van geel naar wit licht

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

(HOW TO) mistlampen van geel naar wit licht

Bericht door turbulence »

deze faq is mogelijk gemaakt dankzij: ''mx-3almere'' peter bedankt voor deze toevoeging aan de site


De meeste mxjes uit de pre facelift bouwjaren hebben helaas allemaal gele mistlampen. indien je nu bijvoorbeeld xenon plaatst of andere wittere lampen steken de mistlampen zodra deze branden erg af bij de rest.

Je kunt natuurlijk nieuwe lampen kopen; de lampen in de mxjes NA 1995 zijn vaak allemaal voorzien van een heldere lens maar ja dan moet je die ook nog een keer kopen en dat willen we natuurlijk niet als we het zelf ook kunnen maken.

Ik heb al gezocht of er een manier was om deze wit te maken, maar kwam er snel achter dat de lenzen van de mistlichtunits geel zijn. Om deze rede zijn ze niet wit te maken tenzij je de lens zou vervangen voor een witte lens.

Aangezien ik nogal eigenwijs ben, heb ik zelf besloten om een kijkje te nemen, en een poging te wagen.
lees hier hoe ik mijn voormistlichten wit heb weten te maken.

_____________________________________________________

BENODIGDE GEREEDSCHAPPEN

    * inbussleutel
    * boormachine incl klein metaalboortje met zelfde diam als popnagel
    * fijn schuurpapier ( korrel 300 en hoger, waterproof bij voorkeur
    * popnageltang en paar popnageltjes
    * goeie afdichtingskit ( polymeer basis is goed)



DEMONTAGE MISTLAMP

Voordat we gaan schroeven en trekken moet eerst het lampje even uit de behuizing gehaald worden. deze zit aan de achterkant met een klein beugeltje vast ( vergelijkbaar met het idee rond de lampen in je koplamp)

Afbeelding


hier zie je een tekening van de mistlamp. de 3 RODE puntjes vertegenwoordigen de schroefjes die we eerst los moeten halen alvorens we de mistlamp kunnen verwijderen.

de mistlichtunits zitten vast met deze 3 inbusschroeven aan de voorzijde (rood op te tekening). Nadat deze los zijn kan de hele unit door de bumper eruit gehaald worden.
LET OP de unit zit erg strak in de bumper, en dus is het slim om eerst de bumper rondom de mistlicht af te plakken tegen krassen.

Goed, nu hebben we de complete units losgehaald en is het tijd geworden om het glaasje te gaan bereiken.

hiervoor moet je deze 4 punten (in het rood) doorboren.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals je nu zult zien komt de achterkant nu los van de lenshouder en zien we dat de lens op zijn plek gehouden wordt door een klein beugeltje.
Hierna maak je de 2 schroefjes los die de lens op zijn plek houden.

Afbeelding

nu de lenzen eruit zijn kun je ze eens goed bekijken en evt eerst eventjes goed schoonmaken.
Indien je tijd over hebt kun je na deze stap er ook voor kiezen om even wat grof schuurpapier te pakken en een bus metaalverf om de behuizingen direct even weer tiptop te maken of in kleur van de auto te spuiten

Afbeelding

Hier zie je de lens die ervoor zorgt dat er geel licht wordt uitgestraald.
De lens zelf is op de vlakke kant geel gemaakt met een of andere verf. En het enigste wat je nu hoeft te doen is met erg fijn schuurpapier (ik gebruikte zelf nat/300, nat 600) de verf eraf te schuren.

Zorg ervoor dat je goed veel water gebruikt dit zorgt voor een goeie afvloeiing van het schuurmateriaal alsmede dat het schuurpapiertje niet vol komt te zitten met schuurstof.

Afbeelding

LET OP: Neem hier wel de tijd voor wand de verf is erg moeilijk weg te krijgen. Uiteindelijk begin je echt te merken dat het geel langzaam wit begint te worden.
Daarnaast als je te snel tevreden bent heb je hem straks dichtgekit en gemonteerd en dan kom je erachter dat er alsnog wat gelig licht doorkomt, dat zou zonde zijn natuurlijk van je tijd!

Als je uiteindelijk helemaal tevreden bent met het resultaat dan kan de lens weer gemonteerd worden. Door het schuren is de lens een heel klein beetje dof geworden, dit is niet erg en kan gewoon zo blijven en gemonteerd worden, en zal geen invloed hebben op het lichtbeeld van de lamp.

hier zie je het resultaat nadat ik het voor enige tijd geschuurd heb, duidelijk is te zien dat het gele een stuk minder is geworden, helemaal weg krijg je het niet en dat is totaal niet nodig, als het er net zoals dit plaatje uitziet heb je voldoende materiaal weggehaald en kun je het glaasje terugplaatsen

Afbeelding

Om de behuizingen van de lenzen aan weerzijden weer in elkaar te zetten heb je 8 popnagels nodig. (4 voor iedere kant)

voordat je de popnagels vastzet eerst even een laagje kit tussen de 2 delen doen zodat het een waterdichte afdichting wordt. het zou zonde zijn als er straks allemaal water/condens in komt te zitten

Afbeelding

Nu kan je de mistlamp weer monteren in omgekeerde volgorde.


Na montage moet je met behulp van de onderste inbusbout de lichthoogte van de mistlamp instellen. Je kan hiervoor de auto met de neus richting een muur zetten, en zo de hoogte bepalen van de lamp. Het is aan te raden om de lampen niet al te hoog te zetten want zo hinder je de andere weggebruikers.

als dat gelukt is neem een paar passen achteruit en aanschouw je mooie ''nieuwe'' witte mistlampen

EN VOILA, GEEN GELE MISTLICHTEN MEER MAAR MOOI WIT NET ALS DE HALOGEEN KOPLAMPEN

origineel:

Afbeelding

na het verwijderen van de gele verflaag:

Afbeelding
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gesloten