Stuurwiel één tandje verdraaiien t.o.v. stuuras

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DDDDDaaf
New member
New member
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2007, 20:32
Locatie: Limburg

Stuurwiel één tandje verdraaiien t.o.v. stuuras

Bericht door DDDDDaaf »

Afgelopen week heb ik nieuwe ashoezen en rondom nieuwe banden gekregen. Nu zullen de meesten van jullie er wel bekend zijn mee zijn, dat onze generatie Mazda nou niet bepaald onderhoudsvriendelijk is, als het op alles wat maar met de homokineten te maken heeft aankomt.

Om een lang verhaal kort te maken, na alle werk wat gepaard is gegaan met het vervangen v/d ashoezen en banden staat m'n stuurwiel een beetje naar links gedraaid, wanneer ik rechtdoor rij. Nu heb ik zelf al eens één en ander losgedraait aan m'n stuur (claxonkap, asmoer), maar nu blijkt dat het loshalen van het stuur zelf echt een "royal pain in the ass" is.

Vandaar m'n vraag ook, heeft het überhaupt nu om zo het suur één tandje op de as te proberen te verdraaien (kan me herrinneren dat we dit probleem zo bij een Toyota Starlet hebben opgelost bij de vriendin van een maat van me), of is het beter de wielen opnieuw te laten uitlijnen?
In a mad world only the mad are sane
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Bericht door BlackSheep »

Het lijkt mij veel beter om je wagen opnieuw uit te lijnen. Zo voorkom je namelijk ook dat je banden ongelijk gaan slijten.

Je stuur een tnadje verzetten lijkt miss een makkelijke oplossing, maar dan blijf het feit dat je wielen niet goed staan, wat kan leiden tot mindere wegligging, ongelijke slijtage van je banden, meer verbruik en minder grip op het wegdek.

Ik zou dus zeggen, uitlijnen, kost een paar tientjes (dacht iests van rond de 40 euro) maar is nog altijd de beste en uiteindelijk de goedkoopste oplossing.
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

idd helemaal met dennis eens.
het stuurlos halen is trouwens geen pain in the ass, je moet alleen weten hoe je het moet doen, er komt namelijk ook wat liefde met grof geweld bij kijken.
maar het tandje omzetten is geen goed id, dat is alleen het probleem verplaatsen.
ff uitlijnen (40 of 50 euro) en je auto rijd weer retestrak + dat je banden een stukje langer meegaan ;)
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Plaats reactie