eerst klapt toerenteller toeren naar boven dan plots dood

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

eerst klapt toerenteller toeren naar boven dan plots dood

Bericht door dibbes »

Hoi,

Ik ben nieuw hier en al reeds anderhalf jaar in het bezit van een MX3 V6

Het is een aderlating geweest gezien ik probleem na probleem had. Niet zozeer door de auto zelf als wel door garageboeven..

in een jaar heb ik vervangen:
velgen
veren voor
schokbrekers
radiateur
remschijven
remblokken
distributieriem (2 maal) en rollers 1 keer
dynamo
schakelaar raambesturing
en..ik vergeet vast nog iets..

Nu heb ik het volgende:

Tijdens rijden ging de toerenteller schokkend duizenden toeren omhoog. Dit was in het begin niet te voelen aan de motor. Na een kilometer of 30 sloeg de teller oppeens helemaal naar nul. Niet gelijdelijk maar boem op nul en de motor dood. dit duurde fracties van seconden maar werd steeds langduriger. Tot het moment dat ik dus echt stil stond. Na stekkertjes drukken en nalopen leek het eerst weer goed te gaan maar na honderd kilometer bogon het weer en heftiger..vluchtstrook op..kwam met veel moeite thuis.

Nu is mijn vraag of iemand dit herkend. Er wordt mij verteld dat dit waarschijnlijk (99% kans) de ontsteking is die dan ook moeten worden vervangen. Is men hier het daar mee eens? ( weer 1000 euro :( )

alvast dank voor reactie en groet!
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

Het klinkt inderdaad als de ontsteking maar die zijn echt goedkoper te krijgen dan € 1000,- voor ongeveer € 200,- heb je een nieuwe ontsteking.
Montage is ook makelijk zelf te doen.
You ask any ricer, any serious ricer. It doesn't matter if the other guy is racing or not. Winning is winning
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

dat is goed nieuws!!! zou je kunnen vertellen waar? en...je zegt makkelijk zelf te repareren..voor mij ook (?).het zou zo fijn zijn als ik niet weer sloten met geld kwijt zou zijn.

gek is..ik heb nu twee garages gebeld de ene zegt dat het 650 ex btw en motage kost en de andere 850 ex btw en motage.. wat een verschil..
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

ontsteking motoso]

Wel even op de onsteking kijken welk nummer vermeld staat.
montage gaat als volgt.
1. Verwijder het luchtfilterhuis mocht je dit nog hebben, bij opluchfilter moet je genoeg plaats hebben om te werken.
2. Haal de bougiekabels los, hou de volgorde van de cilinders hierbij wel in de gaten.
3. Maak de 2 stekkers bovenop los.
4. draai de 2 schroeven van van de onsteking los.
5. Trek de onsteking uit het blok.
6. De nieuwe onsteking past maar op 1 manier in het blok hiervoor moet je even naar het stalen plaatje kijken dat aan de achterkant van de onsteking zit, hier zit een inkeping in.
7. werk van stap 4 terug naar 1.
You ask any ricer, any serious ricer. It doesn't matter if the other guy is racing or not. Winning is winning
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

lang leve het mazda mx3 forum!! echt heel fijn!! Ik ga vanavond kijken welke er in zit. Het is een import uit duitsland dus ik verwacht de KL01..

Heel erg bedankt voor de tip! en zie..wat zijn de reguliere garages weer scherp geprijst..

(zal ook m'n profiel opleuken en foto's van mijn auto plaatsen..

Groet
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Als dat het niet is kan het ook je accu zijn.

Ik heb een keer gereden met een bijna lege accu (en kapotte dynamo). Op een gegeven moment beginnen dingen op je dashboard uit te vallen omdat er geen stroom meer is. (toerenteller, kilometerteller etc)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
bramx3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
Locatie: regio weert
Contacteer:

Bericht door bramx3 »

of je hebt de kabelboom kapot gereden die boven je linker wiel door loopt.
maar zoiets gebeurd alleen maar met 20" samen met een goeie verlaging :mrgreen:
{{{ === MX On Air === }}}

www.downsidetuning.nl
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

Wanneer je de onsteking vervangt zie tip Hyperman, is het
ook raadzaam om de bougiekabels te vervangen, dat de onsteking
stuk gaat is vaak een gevolg van slechte bougiekabels!

@WhiteFinish, hij heeft de dynamo al vervangen ;)

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

martinenijenhuis schreef:Wanneer je de onsteking vervangt zie tip Hyperman, is het
ook raadzaam om de bougiekabels te vervangen, dat de onsteking
stuk gaat is vaak een gevolg van slechte bougiekabels!

@WhiteFinish, hij heeft de dynamo al vervangen ;)

Groetjes M&M


maar ook een gerevisseerde dynamo kan weer kapot gaan.. laadspaning doormeten heb je binnen 5min gedaan dus zou dat zowieso eerst even doen just to be safe...

maar voor de rest klinkt het verhaal erg naar een kapotte ontsteking ja.. maar goed, aangezien robert een soortgelijk probleem heeft gehad zou ik eerst de accu en de laadspanning van de dynamo doormeten en dan evt de ontsteking en kabels vervangen
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
dibbes
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 mei 2008, 11:59
Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
Bouwjaar: 1994
Locatie: Amsterdam

Bericht door dibbes »

nogmaals dank ..ook voor de verdere aandachtspunten. Ik was ook al op het spoor gezet van de bougiekabels. Deze zijn her en der ingesleten. Daar moet ik denk ik dan ook aan ..vervangen. Ik kan daar niet zomaar standaard kabels inzetten toch? Ik dacht iets gevonden te hebben voor ong.90 euro. Is er een soort kabel aan te bevelen? Die qua prestatie of andere voordelen heeft?

Er zit trouwens een K834 in. Heb ik het goed gezien dat de verdeelkap meegeleverd wordt bij deze ( http://www.motoso.de/zuendverteiler+kl0 ... ilsContact )

Ik weet dat het mss wat heel veel gevraagd is maar ik kan het forum volschrijven over slechte garage ervaringen. Dus ik probeer het..

Zou iemand mij willen/kunnen helpen met het omzetten van de ontsteking? Ik woon in a'dam... mss voor een kratje bier of zoiets dergelijks. Zou het vervelend vinden halverwege vast te lopen tijdens het klussen..
Plaats reactie