Welk oliemerk is het best voor de v6

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Olie van de gamma of aldi is zeker wel slechter dan castrol olie of een ander goed merk, ook al zijn ze bijvoorbeeld allebei 10w40. Echt die gamma troep komt er bij mij absoluut niet in. Hoe het met de Action olie zit weet ik niet maar ik heb zo m'n vermoedens.

Als je nu op Half-synthetische olie rijdt kun je er zonder problemen vol-synthetische olie ingooien, maar als er nu vol-synthetische olie inzit kun je er niet half-synthetische ingooien!

Het eerste getal zecht iets over de stroperigheid bij lage temperaturen, het tweede getal bij hoge temperaturen. Het eerste getal kan het beste zo laag mogelijk zijn (minder stroperig) en het tweede getal zo hoog mogelijk (minder stroperig). Het eerste getal is wel veel belangrijker omdat dat veel vaker voorkomt, namelijk elke keer als je vanaf een koude motor start.

Koop gewoon een A merk olie, het scheelt meer dan je denkt, een gamma olie kan dan met 10w40 even stroperig zijn bij een bepaalde temperatuur als een Castrol 10w40, maar de Castrol heeft meer en betere additieven in de olie zitten waardoor je blok wat langer mee gaat :)

Trouwens of je nou olie hebt met gunstige of ongunstige stroperigheid bij koude temperaturen, alle additieven werken pas goed vanaf 70 graden olietemperatuur (dus niet al trappen als je koelvloeistofmetertje op temperatuur is). Bij deze weersomstandigheden duurt dat zeker wel minimaal 10 minuten. Olie werkt optimaal vanaf ongeveer 80 graden.

Als je meer dan 1 liter olie gebruikt op de 1000 km is dat wel veel, dan zie je bij volgas waarschijnlijk ook wel een blauw wolkje uit je uitlaat komen, dit komt waarschijnlijk dat een eerdere eigenaar geen zin had om te wachten totdat zijn olie op temperatuur was en maar met een te koude motor is gaan gassen.
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

Carthago schreef:
Het eerste getal zecht iets over de stroperigheid bij lage temperaturen, het tweede getal bij hoge temperaturen. Het eerste getal kan het beste zo laag mogelijk zijn (minder stroperig) en het tweede getal zo hoog mogelijk (minder stroperig). Het eerste getal is wel veel belangrijker omdat dat veel vaker voorkomt, namelijk elke keer als je vanaf een koude motor start.


tis precies andersom

5W30 haal ik even uit elkaar

5 = viscositeit bij hoge (niet winterse) temperaturen

W = Winter

30= Viscositeit bij lage (winterse) temperaturen

Dus wat na de W staat is de viscositeit bij lage temperaturen.

Des te hoger t getal des te dikker de olie is.

En olie is dikker naarmate t kouder is, daardoor kun je ook makkelijk nagaan als er 5W30 staat welke bij koude temperaturen geld.

Heb al eens een emmer olie met een viscositeit van 160 in mijn handen gehad. Die emmer kon je gewoon op de kop houden zonder dat dr wat uit ging zo dik was dat spul.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

De SAE getallen geven een bepaalde viscositeit(=traagvloeibaarheid) aan. Bijvoorbeeld SAE 40 geeft aan dat bij 99 graden Celcius een bepaald volume olie met een bepaalde dichtheid door een vastgestelde opening X aantal sconden nodig heeft om van kamer A naar kamer B te stromen. Zoals reeds vermeld, hoe groter het getal des te dikker is de olie. Een andere waarde die we kennen is b.v. SAE 20W. Hiervoor geldt hetzelfde als bij b.v. bij SAE 40. Alleen is deze waarde vastgesteld bij -18 graden Celsius.
SAE 20W40 vertelt ons dat deze olie bij -18 een viscositeit heeft van 20Seybolt en bij 99 graden een viscositeit van 40Seybolt.


Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)


misschien eens een keer om hierover een mooi FAQ stukje te maken aangezien er wel vaker vragen komen over wat het nu betekend
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
martien76
New member
New member
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 apr 2008, 12:08
Locatie: helmond

Bericht door martien76 »

MichielB schreef:Ik heb vandaag ook een oliefiltertje gekocht bij de Mazda dealer en heb bij ATU gevraagd voor het type olie, daar zeiden ze 5w30 of 5w40.

Bij de mazda dealer zelf zeiden ze 10W40...

Wat nu te kopen?
Bedankt!


ATU heeft er bij mij toch half syn 10w40 ingedaan raar dus
Plaats reactie