Als je nu op Half-synthetische olie rijdt kun je er zonder problemen vol-synthetische olie ingooien, maar als er nu vol-synthetische olie inzit kun je er niet half-synthetische ingooien!
Het eerste getal zecht iets over de stroperigheid bij lage temperaturen, het tweede getal bij hoge temperaturen. Het eerste getal kan het beste zo laag mogelijk zijn (minder stroperig) en het tweede getal zo hoog mogelijk (minder stroperig). Het eerste getal is wel veel belangrijker omdat dat veel vaker voorkomt, namelijk elke keer als je vanaf een koude motor start.
Koop gewoon een A merk olie, het scheelt meer dan je denkt, een gamma olie kan dan met 10w40 even stroperig zijn bij een bepaalde temperatuur als een Castrol 10w40, maar de Castrol heeft meer en betere additieven in de olie zitten waardoor je blok wat langer mee gaat

Trouwens of je nou olie hebt met gunstige of ongunstige stroperigheid bij koude temperaturen, alle additieven werken pas goed vanaf 70 graden olietemperatuur (dus niet al trappen als je koelvloeistofmetertje op temperatuur is). Bij deze weersomstandigheden duurt dat zeker wel minimaal 10 minuten. Olie werkt optimaal vanaf ongeveer 80 graden.
Als je meer dan 1 liter olie gebruikt op de 1000 km is dat wel veel, dan zie je bij volgas waarschijnlijk ook wel een blauw wolkje uit je uitlaat komen, dit komt waarschijnlijk dat een eerdere eigenaar geen zin had om te wachten totdat zijn olie op temperatuur was en maar met een te koude motor is gaan gassen.