pbv, fmu, fpr, rrfpr

Alles over Motorische Tuning of vragen hierover

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

pbv, fmu, fpr, rrfpr

Bericht door WhiteFinish »

Ik kom allerlei benzinedruk verhogende producten tegen

PowerboostValve
Fuel Mangement Unit
Fuel Pressure Regulator
Rising Rate Fuel Pressure Regulator


Wie kan me de verschillen ertussen uitleggen??
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
Dikkekobus
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 10 feb 2008, 21:37
Locatie: Sappemeer

Bericht door Dikkekobus »

Een fuel pressure regulator weet ik wel, dat is dat ronde dingetje die op de retourrail zit van je injectoren, druk moet 3bar zijn volgens mazda, je hebt ze ook van verschillende merken die je kan verstellen van bv HKS std hoort de druk 3 bar te zijn en kosten ongv 50 eu. origineel bij de mazda dealer betaal je er 180 eu voor en is niet verstelbaar voor de rest kan je het beste ff googlen ff de search;)
Gebruikersavatar
BlackSheep
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2109
Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
Bouwjaar: 1998
Locatie: Maastricht

Re: pbv, fmu, fpr, rrfpr

Bericht door BlackSheep »

PowerboostValve = volgens mij een dubbel membraam wat je benzine met een hogere druk doorlaat, de druk is volgens mij variabel, zo eentje heeft Harrie gehad.

Fuel Mangement Unit = geen (zinnig) idee

Fuel Pressure Regulator = zit standaard op je blok, zorgt ervoor dat de brandstof onder een bepaalde druk wordt ingespoten. Sommige kun je aanpassen maar ze zullen altijd een vaste druk doorgeven.

Rising Rate Fuel Pressure Regulator = geen (zinnig) idee



Die dingen zijn volgens mij lekker goedkoop daar in de states nietwaar.
Begin maar eens te zoeken naar een extra grote koffer :mrgreen:
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik weet dat rising rate fpr werkt op de druk van je inlaatspruitstuk... bij hogere druk is hogere inspuiting.

Ik weet alleen niet of die ook instelbaar zijn.



@dennis... Nee hoor, neem gewoon een extra koffer mee terug :mrgreen:
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
hyperman
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1088
Lid geworden op: 19 aug 2004, 09:54
Locatie: Roermond

Bericht door hyperman »

FMU en rising rate zijn hetzelfde qua werking.
FMU wordt ook geregeld door druk in het inlaatspruitstuk.
Je kunt een fmu instellen op welke druk hij standaard moet staan, en naarmate je hogere druk in je inlaat krijgt laat hij meer benzine door.

Alle producten lijken sterk op elkaar er worden alleen andere namen voor gebruikt.
You ask any ricer, any serious ricer. It doesn't matter if the other guy is racing or not. Winning is winning
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

hyperman schreef:Je kunt een fmu instellen op welke druk hij standaard moet staan, en naarmate je hogere druk in je inlaat krijgt laat hij meer benzine door.

Alle producten lijken sterk op elkaar er worden alleen andere namen voor gebruikt.


Een Fuel Management Unit (FMU) is een ECU=computer.
Een rising rate FPR laat bij een hogerere druk niet meer benzine door maar juist minder. Een FPR zit namelijk stroomafwaarts in de benzine circulatie.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Ik hoorde dat FMU alleen voor turbo motoren is, zodra de druk bijv met 1 psi stijgt, stijgt de benzinedruk met 10 psi.

Waarom zitten deze dan juist op de retourleiding? Je moet toch juist meer benzine inspuiten?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

WhiteFinish schreef:Waarom zitten deze dan juist op de retourleiding? Je moet toch juist meer benzine inspuiten?

Stel je zet de fpr helemaal open, zodat deze geen weerstand meer geeft.
Dan heeft de pomp niets meer (alleen leidingweerstand) om tegenin te drukken. Resultaat = je druk valt weg waardoor er minder door de injectoren wil.
Vergeet niet dat de brandstof wat niet verbruikt wordt voor verbranding, regelrecht terug gaat naar je tank.

Kortom al je de fpr voor de injectoren zet dan heb je als druk alleen de dampruk uit de tank en nog een beetje dynamische druk a.g.v. de leidingweerstand.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Het lijkt me dus dat ik voor gewoon een fpr moet gaan.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Fullsize
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 432
Lid geworden op: 05 mei 2006, 22:22
Locatie: oldambt
Contacteer:

Bericht door Fullsize »

WhiteFinish schreef:Het lijkt me dus dat ik voor gewoon een fpr moet gaan.

Als je weet dat je injectoren te weinig doorlaten bij vol gas en je dus armer begint te draaien dan je wil, dan ja, koop een fpr.
WRX, 3"full stainless, HKS SSQV, Apex'i TT, Zeitronix wideband, projectors, oil press temp& boost metering
Plaats reactie