Probleempje koppeling

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Probleempje koppeling

Bericht door ScHuiMpY »

Hallo,

Ik heb deze vrijdag m'n mazda mx-3 v6 uit '92 gekocht, ben ook nieuw op het forum :)

Proefrit gemaakt en reed als een zonnetje, geen rare geluidjes en alles ff nagekeken. Alleen een keerring moest vervangen worden en verder leek mij alles prima in orde.

Gisteren een ritje gemaakt van ong. 300km en thuis aangekomen kreeg ik een raar knarsend geluidje bij het gebruik van de koppeling. Ook heb ik een x gehad dat ik het koppelingspedaal intrapte en dat hij dan afslaat. Als ie in z'n vrij staat is het ook maar het geluid is weg als ik het pedaal weer loslaat. Ook voelt het pedaal knarsend aan als ik het intrap.

Ik dacht zelf aan nieuwe platen?
Weet iemand hoeveel dat gaat kosten, want zelf doen is geen optie heb ik al gelezen op het forum.
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Re: Probleempje koppeling

Bericht door mikeymx3 »

ScHuiMpY schreef:Hallo,

Ik heb deze vrijdag m'n mazda mx-3 v6 uit '92 gekocht, ben ook nieuw op het forum :)

Proefrit gemaakt en reed als een zonnetje, geen rare geluidjes en alles ff nagekeken. Alleen een keerring moest vervangen worden en verder leek mij alles prima in orde.

Gisteren een ritje gemaakt van ong. 300km en thuis aangekomen kreeg ik een raar knarsend geluidje bij het gebruik van de koppeling. Ook heb ik een x gehad dat ik het koppelingspedaal intrapte en dat hij dan afslaat. Als ie in z'n vrij staat is het ook maar het geluid is weg als ik het pedaal weer loslaat. Ook voelt het pedaal knarsend aan als ik het intrap.

Ik dacht zelf aan nieuwe platen?
Weet iemand hoeveel dat gaat kosten, want zelf doen is geen optie heb ik al gelezen op het forum.

Voel je ook een stroeve koppeling wanneer je deze intrapt? (vooral zwaar) zo ja dan heb je denk ik het zelfde als mij, ik heb precies het zelfde probleem.
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

Het knarsende geluid dat je hoort als je de koppelingspedaal indrukt zal je druklager zijn dat tegen de drukgroep aandrukt. Opzicht kan het geen kwaad, maar geeft wel aan dat er binnenkort een nieuw druklager, drukgroep en koppeling in zal moeten.
Voor een koppeling ben je zo'n 350 eu kwijt, plaatsen hiervan zal in de garage prijzig zijn. Maar zelf doen wordt je ook niet vrolijk van, trust me!
Kijk eens op de site van (of bel eens met) jeroentje.nl, hij kan de spullen leveren en plaatsen.

Suc6
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Bericht door ScHuiMpY »

Vandaag langs een garage in de buurt geweest, die heeft even aan de koppeling gezeten en zei dat er inderdaad een nieuwe druklager, drukgroep en koppeling in moest. Zou op ong €800 komen incl. montage.

Heb ergens prijzen gelezen van:
koppeling €322
druklager €44

Ik heb wel gelezen dat het veel werk (arbeidsuren) is en daarom ook hoog in de kosten loopt.

Is dat teveel en moet ik ergens anders heengaan?
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

Heeft even aan de koppeling gezeten?!? Aan het pedaal dan toch, daar kan ie niet zeker van zeggen of de koppeling vervangen moet worden.

Voor dat geld van die koppeling kun je ook een ceramische kopen. Het is abeidsintensief, een dagje werk is het zeker.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
ScHuiMpY
New member
New member
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2008, 19:13
Locatie: haarlem

Bericht door ScHuiMpY »

Klopt, hij heeft aan het pedaal gezeten.
Is het niet dat als de druklager en drukgroep vervangen moeten worden dat dan net zo goed de koppeling vervangen kan worden. Dit ivm met het aantal uren enzo?

Wat zijn de voordelen van zo'n ceramische en hoe kan ik controleren of ze die er dan ook werkelijk inzetten?

Vanochtend nog even gekeken of ie nog wat deed maar ik krijg hem niet eens meer in een versnelling als de motor draait. Hij ontkoppeld geeneens meer.

De garage gebeld waar hij vandaan komt. Deze zegt we gaan er even naar kijken en dan is het afwachten wat ze gaan zeggen. Vanavond of morgenochtend maar erheenslepen :?

Wat zeggen jullie? Proberen terug te brengen? heb er maar 300Km mee kunnen rijden...
Gebruikersavatar
DJ_MIKE
Site Admin
Site Admin
Berichten: 1852
Lid geworden op: 19 okt 2005, 16:05
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1992
Locatie: amersfoort

Bericht door DJ_MIKE »

door hun laaten maken en op hin kosten

je zecht het zelf al je heb maar 300km gereeden
BruteFrits
Pilot
Pilot
Berichten: 764
Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
Locatie: Geleen

Bericht door BruteFrits »

Yup, op hun kosten laten repareren! En uiteraard alles laten vervangen druklager, drukgroep, koppelingsplaat en lager in vliegwiel.
Als de mol in Mei begint te stoten is in Juni je tuin naar de kl*ten.
Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

Ik had een koppelingsset voor ongeveer 170,- van het merk LUK, met druglager erbij.
Het inzetten is (wanneer je een beetje sleutelervaring hebt) redelijk zelf te doen mits je een brug tot je beschikking hebt. (bij een 1600 16V in ieder geval)
Zelf heb ik het op bokjes gedaan, dit is iets lastiger maar als je creatief bent lukt alles ;)

edit: lees net dat je eenn v6 hebt, hier heb ik zelf geen ervaring mee, sorry :oops:
Gebruikersavatar
martinenijenhuis
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 3346
Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
Locatie: Dronten

Bericht door martinenijenhuis »

En anders weet ik nog wel iemand die heel handig is met
versnellingbakken en dus ook met een koppeling! ;) :mrgreen:

Groetjes M&M
Mijn hart, mijn ziel, mijn allesie

Afbeelding
Plaats reactie