LeonPG schreef:Het olieverbruik kan niet aan de bougies liggen. Als je nergens lekkagesporen ziet, dan moet de olie wel verbranden in de cilinder(s). Kan bijv. door een lekke (kop)pakking komen, of ergens langs de kleppen of zuigerveren. Vaak zie je dan bij het optrekken een beetje blauwige rook uit de uitlaat komen als je er achter rijdt. Je kan eens een compressietest laten doen om te kijken of je cilinders nog goed afgesloten zijn door de kleppen en zuigerveren. Als er een of meer cilinders te lage compressie hebben, kan het daar aan liggen.
De motor is ongeveer 3/4 maandjes geleden getest op bij de garage en onder druk gezet. Waaruit vervolgens duidelijk werd dat ik geen lekke koppakking had. Blauwige rook heb ik ook geen last van volgens mij. Toen zeiden ze me wel dat hij lichtelijk olie lekkage had, niet extreem, maar hij verbruikt nu wel heel erg veel.
Ik zou hem toch eens goed nakijken onder de motorkap en het liefst ook van onder uit de auto. Best kans dat hij door druk ergens lekt tijdens het draaien op hogere toeren. Waar lekte hij volgens de garage?
Laatst gewijzigd door LeonPG op 18 mar 2008, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan eens vragen of er iemand achter je wil gaan rijden. Als er olie verbrand wordt, zie je dat meestal wel bij vol gas geven. Maar ik zou toch zeker eens goed de auto van de onderzijde bekijken. Waarschijnlijk zie je dan wel ergens een oliespoortje lopen.
LeonPG schreef:Je kan eens vragen of er iemand achter je wil gaan rijden. Als er olie verbrand wordt, zie je dat meestal wel bij vol gas geven. Maar ik zou toch zeker eens goed de auto van de onderzijde bekijken. Waarschijnlijk zie je dan wel ergens een oliespoortje lopen.
ALS hij lekt lekt hij ook alleen tijdens het rijden, volgens de monteur is het gewoon 'hoog verbruik' . Maar ik heb geen zin om om de maand een jerry can met dure olie te gaan halen.
Heb geen olie op de parkeerplaats liggen, dus wat je zegt dat hij alleen lekt met hoge toeren, kan best ng wel eens kloppen. Blauwe rook is niet gezien door een kameraad van mij, die achter me reed.
Lek is een groot woord, bij een lek moet het ook zichtbaar zijn op de parkeerplaats/oprit.
Maar dat is niet het geval. Misschien versleten kleppendekselpakking?
Auto heeft 130000 kilometer gereden en is van 94.
Kan, misschien bij de achterste cilinderbank. De garage had het toch ook over lekkage aan de achterzijde. Ik denk dat je toch echt ff moet gaan zoeken onder de kap en eventueel ook vanaf de onderzijde van de auto. Anders blijft het giswerk.