Koppeling vervangen

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

Vandaag de versnellingsbak en de koppeling eruit gekregen, alleen de nieuwe koppeling bleek 10 mm te groot te zijn dus ik moet morgen even een andere halen. Het is op zich nog best te doen op 2 bokjes, ik moet alleen nog even zien hoe ik de versnellingsbak olie in de bak krijg. Weet iemand misschien waar deze vulplug zit en tot hoe vol hij gevuld moet worden?
Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

Ok, gisteren de koppeling erin geknalt en de bak er weer opgezet en alles teruggezet. ATF in de bak, schakelt weer wat soepeler en de koppeling is weer perfect! Olie moest in het gat van de kilometertellerkabel en het tandkransje is dan de peilstok.
Vandaag een open luchtfilter gemonteerd, lekker geluidje 8)
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

ATF in je bak? oke dan. :?
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

xedos schreef:ATF in je bak? oke dan. :?


Is toch een perfecte oplossing.
Schakeld opeens een stuk soepeler :)






Totdattie opeens errug zwaar schakeld doordat de bak in de vernieling geholpen is door veel te verkeerde olie :clown: :?

@ Condance
ATF is alleen voor stuurbekrachtigingssystemen en automaatbakken geschikt.

ATF is totaal ongeschikt voor de meeste handgeschakelde bakken, de olie word tussen de tandwielen uit geperst terwijl de olie die er normaal in zit enigzins wel tussen de tanden van de tandwielen blijft zitten en daardoor smeert.

Oftewel de smering laat nogal te wensen over. En aangezien de versnellingsbakken van de mx-3 redelijk gauw slijten is het totaal geen aanrader.
Driven by a sixpack
Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

Misschien wel, maar dit truukje is me tijdens m'n stage geleerd in de garage. Misschien niet de beste oplossing maar het scheelt wel. Binnenkort maar weer eens wat atf eruit laten lopen en wat normale olie erbij...
Ook is het Dextron 3 olie ipv 1 of 2, deze olie heeft betere smeereigenschappen waardoor het bijna geen tot geen kwaad kan voor de bak heb ik me laten vertellen.
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

De tijd zal het leren..
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

Wat is het truukje dan eigenlijk? in andere woorden het voordeel ervan?
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

De olie schijnt dunner te zijn waardoor de bak soepeler schakelt.
In de werkplaatshandleiding van de mx-3 staat dat onder -18 graden celsius er sowieso atf in de bak moet en daarboven normale bakolie.
RichMX-3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 2281
Lid geworden op: 29 aug 2006, 17:35

Bericht door RichMX-3 »

Condance schreef:De olie schijnt dunner te zijn waardoor de bak soepeler schakelt.
In de werkplaatshandleiding van de mx-3 staat dat onder -18 graden celsius er sowieso atf in de bak moet en daarboven normale bakolie.

maar tis hier toch nooit -18???? wil niet bijdehand doen hoor, maar ik probeer iets op te steken hier :mrgreen:
S14 >> 311,9 BHP @ 6505 rpm and 379,0 Nm @ 5345 rpm << << Vroeeeeemmmmm Ptssssshhh >>
Condance
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 180
Lid geworden op: 03 mar 2008, 09:44
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Condance »

is ook zo, maar ik bedoel ermee te zeggen dat het wel mee zal vallen met de schadelijkheid van atf, aangezien het onder de -18 ook in de bak kan, boven -18 zal de olie wat dunner zijn maargoed, dat is ook de reden waardoor hij soepeler schakelt. Ik zeg dus niet dat dit ook meteen goed is voor de bak, maar ik geloof niet dat het heel veel kwaad kan.
Maar zoals gezegt: de tijd zal het leren...
Plaats reactie