Stilstaan
Moderator: Moderators
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
- clean mx-3
- Co-Pilot
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 26 aug 2004, 19:21
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.8i V6
- Bouwjaar: 1992
- Locatie: Betuwe
- Contacteer:
Conserveren
Mijn MX-3 staat in de buitenlucht met alleen een allweather hoes 95% van t jaar stil.
Dit doe ik nu zo'n 3 jaar. En m'n auto is nog toppie! Blijft japans natuurlijk.
Belangrijkste zaken zijn genoemd.
Het allerbelangrijkste is dat je de auto echt brandschoon maakt. Dus bladresten onder motorkap (vooral onder de plastic strook die de ruiterwisserarmen bedekt), rotzooi in deur/achterklepponningen, modder op de bodem en wielophanging. Als je echt ijverig bent dan verwijder je de binnenschermen in de patborden en ga je met een bostel aan de gang. Het zal je verbazen hoeveel troep met vocht daar zit en wat tot serieuze roest kan leiden.
Auto in de was zetten. Zo blijft je lak beschermt en de hoes is veel makkelijker te monteren/verwijderen wat hele fijne krassen scheelt.
De hoes met spankoort of elastiek aan bodem bevestigen. Als er een beetje wind onderkomt ben je 'm zo kwijt.
De bandenspanning op 4.0 bar in de buitenlucht is te hoog. Normaal is
+/ 2.2 bar (koude band). Je moet het verhogen tot 2.6 bar (koude band!)
Pomp je ze harder op dan is het effekt van uitdroging veel groter (rek gaat uit de band zeg maar).
beide ramen moet je 0.5 cm openzetten. Dit voorkomt condensvorming en schimmel!!!
Het blijft zeer belangrijk om om de 3/4 maanden te rijden met de auto en banden weer op te pompen. Rustig warm rijden nee liever heet rijden. Hoe heter je de auto weg zet hoe beter. Hier doe je minimaal 20km over. Zo krijg je veel minder condensvorming in motor en uitlaat. Wel weer aftanken.
Nooit maar dan ook nooit je auto nat onder de hoes parkeren!!!
Oh ja,als ie voor t eerst z'n lange slapie gaat doen vervang dan nog even de bougies en vet de draad lekker in. Ververs olie + oliefilter, ontkoppel negatieve accupool en vet polen in. Check vorstbeveiliging koelvloeistof!
Als je dit + alle reeds genoemde tips meeneemt hoef je je geen zorgen te maken.
Grtz,
Jeroen

Dit doe ik nu zo'n 3 jaar. En m'n auto is nog toppie! Blijft japans natuurlijk.
Belangrijkste zaken zijn genoemd.
Het allerbelangrijkste is dat je de auto echt brandschoon maakt. Dus bladresten onder motorkap (vooral onder de plastic strook die de ruiterwisserarmen bedekt), rotzooi in deur/achterklepponningen, modder op de bodem en wielophanging. Als je echt ijverig bent dan verwijder je de binnenschermen in de patborden en ga je met een bostel aan de gang. Het zal je verbazen hoeveel troep met vocht daar zit en wat tot serieuze roest kan leiden.
Auto in de was zetten. Zo blijft je lak beschermt en de hoes is veel makkelijker te monteren/verwijderen wat hele fijne krassen scheelt.
De hoes met spankoort of elastiek aan bodem bevestigen. Als er een beetje wind onderkomt ben je 'm zo kwijt.
De bandenspanning op 4.0 bar in de buitenlucht is te hoog. Normaal is
+/ 2.2 bar (koude band). Je moet het verhogen tot 2.6 bar (koude band!)
Pomp je ze harder op dan is het effekt van uitdroging veel groter (rek gaat uit de band zeg maar).
beide ramen moet je 0.5 cm openzetten. Dit voorkomt condensvorming en schimmel!!!
Het blijft zeer belangrijk om om de 3/4 maanden te rijden met de auto en banden weer op te pompen. Rustig warm rijden nee liever heet rijden. Hoe heter je de auto weg zet hoe beter. Hier doe je minimaal 20km over. Zo krijg je veel minder condensvorming in motor en uitlaat. Wel weer aftanken.
Nooit maar dan ook nooit je auto nat onder de hoes parkeren!!!
Oh ja,als ie voor t eerst z'n lange slapie gaat doen vervang dan nog even de bougies en vet de draad lekker in. Ververs olie + oliefilter, ontkoppel negatieve accupool en vet polen in. Check vorstbeveiliging koelvloeistof!
Als je dit + alle reeds genoemde tips meeneemt hoef je je geen zorgen te maken.
Grtz,
Jeroen

-
- Super-Pilot
- Berichten: 1957
- Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
- Locatie: Hamont(B)
- martinenijenhuis
- Super-Pilot
- Berichten: 3346
- Lid geworden op: 23 dec 2003, 11:17
- Locatie: Dronten
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
Ik weet dat wanneer je je auto of motor voor een lange tijd wegzet, dat men dan alle vloeistoffen laat aflopen, en voor het blok een speciale olie erin gooit.
Maar weet niet of dit geldt voor een stalling van een paar maanden of dat dit meer voor een aantal jaren is.
Denk dat het niet verkeeerd is om wanneer je terug bent, je vloeistoffen te vervangen. Tenzij je er nu zo goed als nieuwe olie en dergelijke in hebt zitten. Die zullen niet op een termijn van enkele maanden zo verouderen dat ze niet goed meer zijn.
Denk dat als je de tips die eerder al door M&M en Clean mx-3 volgt je geen problemen zult ondervinden. Ook de tip van jasper om je oude velgen eronder te zetten vind ik wel een goede.
Je zou nog je accupolen en eventueel wielbouten en dergelijk kunnen invetten. roesten ze je niet vast. Rubbers ff invetten, en alles goed droog maken, neem daar desnoods een paar dagen de tijd voor. Je zult altijd zien dat als je er aan begint dat het dan slecht weer is of je iederekeer meer dingen tegenkomt wat je eigenlijk nog had willen doen.
het blijft een mazda dus die kan wel tegen een stootje. als laatste tip zou je je accu ook eruit kunnen halen en aan een druppellader kunnen hangen, wordt ook met motoren gedaan die voor de winter op stalling gaan.
Maar weet niet of dit geldt voor een stalling van een paar maanden of dat dit meer voor een aantal jaren is.
Denk dat het niet verkeeerd is om wanneer je terug bent, je vloeistoffen te vervangen. Tenzij je er nu zo goed als nieuwe olie en dergelijke in hebt zitten. Die zullen niet op een termijn van enkele maanden zo verouderen dat ze niet goed meer zijn.
Denk dat als je de tips die eerder al door M&M en Clean mx-3 volgt je geen problemen zult ondervinden. Ook de tip van jasper om je oude velgen eronder te zetten vind ik wel een goede.
Je zou nog je accupolen en eventueel wielbouten en dergelijk kunnen invetten. roesten ze je niet vast. Rubbers ff invetten, en alles goed droog maken, neem daar desnoods een paar dagen de tijd voor. Je zult altijd zien dat als je er aan begint dat het dan slecht weer is of je iederekeer meer dingen tegenkomt wat je eigenlijk nog had willen doen.
het blijft een mazda dus die kan wel tegen een stootje. als laatste tip zou je je accu ook eruit kunnen halen en aan een druppellader kunnen hangen, wordt ook met motoren gedaan die voor de winter op stalling gaan.