Waterpomp, kopppakking, raar geluid..?

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

M3nace schreef:dat bedoelde ik dus eigenlijk...zolang je met oem diameter rijd moet het toch goed zijn....


ja en is dr maar een stuk die afwijkt heb je weer minder tegendruk.

Vind t wel grappig. tis tzelfde als met een powerfilter, motor maakt meer geluid en gelijk 20 pk (denken ze dan) dr bij

Weet niet hoe t bij een mx is maar bij mn escortje eerder verloor je erg veel vermogen als je geen tegendruk had. en ik denk dat t bij een mx hetzelfde is, het vermogen word namelijk erg sterk bepaald door je uitlaat.

Ook bij een Turbo motor, bij bepaalde types is is ook tegendruk erg wenselijk.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Toch blijven het allemaal beweringen.

Pas als iemand zoiets kan aantonen met wat testbank gegevens kunnen we een definitief antwoord hierop geven.


Dan kunnen we nu back on-topic
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

MarcX3 schreef:Weet niet hoe t bij een mx is maar bij mn escortje eerder verloor je erg veel vermogen als je geen tegendruk had. en ik denk dat t bij een mx hetzelfde is, het vermogen word namelijk erg sterk bepaald door je uitlaat.

Ook bij een Turbo motor, bij bepaalde types is is ook tegendruk erg wenselijk.


ik moest denken aan wat miguel een hele tijd terug eens zei, en dat klinkt ook erg logisch:

when youre engine fires it sends a pulse through the exhaust, The faster that this pulse can travel along the exhaust the better. The bigger the pipe the more the pulse is slowed down. what you are actually looking for in a good exhaust set up is Velocity, the speed at which the exhaust gasses can travel down the pipe, Back preasure will only slow down the pulse even more, what you see inside the silencer is actually a bottle neck, this squeezes the gasses increasing the Velocity. Removing the middle silencer will slow the down the velocity and you will loose some torque, and yes Mazda has worked out the correct Gas Velocity for each car


mazda zal er wel overna gedacht hebben dmv een aantal bochten en dempers de uitlaatsnelheid te bevorderen dus ik denk toch echt dat er wel een kern van waarheid in zit..

maar goed, je moet doen wat je zelf wil natuurlijk... ;)

@ chris:

de tempmeter moet inderdaad mooi in het midden blijven... dat ie er onder valt als de motor uit is heb ik ook, dus dat klopt wel..

en een beetje witte rook/damp is echt niet raar met dit koude/vochtige weer hoor
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Chrisx3
New member
New member
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007, 21:05
Locatie: Heerlen

Bericht door Chrisx3 »

ah oke, was al bang dat de meter niet het juiste aangaf, en een beetje witte rook is dus niet echt erg, is maar heel eventjes en dan zie ik het niet meer.

Heb em trouwens maar naar de garage gebracht, ze gaan em helemaal nakijken etc, dus hoef me geen zorgen te maken.... alleen over wat het gaat kosten ;)
Chrisx3
New member
New member
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007, 21:05
Locatie: Heerlen

Bericht door Chrisx3 »

Oke, ben langs de garage geweest en ze hebben even gekeken wat er aan de hand was, ben geschrokken van wat er allemaal niet goed was.


Voorbanden zijn slecht.
Waterpomp is kapot.
Remmen zijn versleten.
Stofhoezen ook versleten.
Fuseekogels ook niet goed meer.
nieuwe distributieriem.
Uitlaat niet deugdelijk.
dan zit ik rond de 1100 euro.

Als dat allemaal gemaakt is kunnen ze gaan kijken of er iets met de kop aan de hand is, dan kan er nog wel 500 euro bovenop komen.

Morgen gaat ie dan naar de garage, als ik em terug krijg is ie wel in perfecte staat hoop ik dan.
Chrisx3
New member
New member
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 mei 2007, 21:05
Locatie: Heerlen

Bericht door Chrisx3 »

zo, heb de auto terug.

Met 2 nieuwe banden
Nieuwe Waterpomp
Nieuwe remblokken
Nieuwe stofhoezen
Nieuwe uitlaat + originele demper ( toch wel wennen van een keihard gezoem naar gewoon helemaal geen geluid in je auto )
Nieuwe distributieriem

En gelukkig was de kop niet kapot, wel nieuwe kleppendekselpakking erop.

Trouwens, best wel raar dat als je mxje in de garage staat en je met een andere auto gaat rijden, dat je ineens overal mxjes ziet rijden :)
Plaats reactie