Elektrisch schema dynamo
Moderator: Moderators
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Elektrisch schema dynamo
Ik vraag me eigenlijk af hoe ons oplaad systeem werkt.
Hoe zijn de dynamo, en accu aan elkaar verbonden? Zit er een relais oid tussen?
Als iemand duidelijke tekeningen heeft van het werkplaatshandboek zou dat ook mooi zijn.
(mijn eigen zijn onduidelijk)
Hoe zijn de dynamo, en accu aan elkaar verbonden? Zit er een relais oid tussen?
Als iemand duidelijke tekeningen heeft van het werkplaatshandboek zou dat ook mooi zijn.
(mijn eigen zijn onduidelijk)
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Zie deze link, daarop staat het systeem an de K8 en B6 op:
http://www.mx-3.com/manuals/showimg.php ... /G-008.gif
Oke, vanaf het begin:
Dynamo > diodes, die zetten wisselspanning om in gelijkspanning > spanningsregelaar, een soort van over en onderspanningsbeveiliger > switch > accu.
http://www.mx-3.com/manuals/showimg.php ... /G-008.gif
Oke, vanaf het begin:
Dynamo > diodes, die zetten wisselspanning om in gelijkspanning > spanningsregelaar, een soort van over en onderspanningsbeveiliger > switch > accu.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Is die spanningsregelaar bij ons los? of zit deze in de dynamo?
Ik heb momenteel namelijk problemen met mijn laadsysteem
Zodra ik hem met een accu laat lopen gaat het goed. Als ik de + van de accu afhaal zou ie op de dynamo moeten lopen maar dan valt de auto al heel snel uit.
Dit lijkt mij de koolborsteltjes of de spanningsregelaar.
Dus is die spanningsregelaar ergens te vinden of ingebouwd?
Ik heb momenteel namelijk problemen met mijn laadsysteem
Zodra ik hem met een accu laat lopen gaat het goed. Als ik de + van de accu afhaal zou ie op de dynamo moeten lopen maar dan valt de auto al heel snel uit.
Dit lijkt mij de koolborsteltjes of de spanningsregelaar.
Dus is die spanningsregelaar ergens te vinden of ingebouwd?
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Mijn wagen heeft dus definitief kuren
Ik kan wel starten.. Accu is dan 12,7 volt (bij starten <10 volgens mij slechte accu)
Maar mijn dynamo laad niet altijd bij. De ene keer is het wel 14 volt. De andere keer zie je gewoon het voltage naar beneden lopen.
Help??
Ik kan wel starten.. Accu is dan 12,7 volt (bij starten <10 volgens mij slechte accu)
Maar mijn dynamo laad niet altijd bij. De ene keer is het wel 14 volt. De andere keer zie je gewoon het voltage naar beneden lopen.
Help??
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
-
- Super-Pilot
- Berichten: 1957
- Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
- Locatie: Hamont(B)
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Check eerst ff je bedrading.
Heb je goede massa?
Is de + kabel van dynamo naar accu 100% en maakt hij goed contact?
Oxidatie ergens?
Als hij soms wel goed bij laad, dan lijkt het mij een vorm van oxidatie op het punt van massa naar min pool accu.
De spanningsregelaar zit ingebouwd in de dynamo, dus die kun je niet zo ff apart vervangen.
De meest slijtende onderdelen van een dynamo zijn de koolborstels en de sleepringen. Soms komt het wel eens voor dat een stukje koolborstel afknapt, en dan slecht contact heeft met de sleepringen. Mocht dit het geval zijn, dan ben je voor een paar euro klaar.
Succes!!
Heb je goede massa?
Is de + kabel van dynamo naar accu 100% en maakt hij goed contact?
Oxidatie ergens?
Als hij soms wel goed bij laad, dan lijkt het mij een vorm van oxidatie op het punt van massa naar min pool accu.
De spanningsregelaar zit ingebouwd in de dynamo, dus die kun je niet zo ff apart vervangen.
De meest slijtende onderdelen van een dynamo zijn de koolborstels en de sleepringen. Soms komt het wel eens voor dat een stukje koolborstel afknapt, en dan slecht contact heeft met de sleepringen. Mocht dit het geval zijn, dan ben je voor een paar euro klaar.
Succes!!
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Ik heb mijn accu in de kofferbak zitten vanwege mijn klze.
Heb alleen een +kabel direct van de accu naar de startmotor lopen. Verder zit daar ook de orginele + kabel bij aangesloten.
Massa maakt ie via een punt van de achterbank, deze is gewoon goed blank gemaakt.
Heb alleen een +kabel direct van de accu naar de startmotor lopen. Verder zit daar ook de orginele + kabel bij aangesloten.
Massa maakt ie via een punt van de achterbank, deze is gewoon goed blank gemaakt.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Kijk anders nog ff aansluiting van de + bij de dynamo na, of deze niet geoxideert is, en dat deze goed vast zit.
Hoe heb je de voltage gemeten? Met stationair toeren tal, of ook met bv 2000 toeren.
Meet ff de spanning 1 minuut lang op 2000 toeren, mocht deze weer wegvallen, dan is je dynamo niet helemaal lekker meer!
Hoe heb je de voltage gemeten? Met stationair toeren tal, of ook met bv 2000 toeren.
Meet ff de spanning 1 minuut lang op 2000 toeren, mocht deze weer wegvallen, dan is je dynamo niet helemaal lekker meer!
-
- Super-Pilot
- Berichten: 1957
- Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
- Locatie: Hamont(B)