[HOW-TO] Fouten uitlezen OBD1

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

[HOW-TO] Fouten uitlezen OBD1

Bericht door turbulence »

ECU

De ECU (Engine Control Unit) is het computertje dat signalen krijgt van allerlei sensoren (denk aan de luchtinvoer en het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen) en op basis daarvan kan zorgen dat de motor optimaal loopt door bijvoorbeeld de verhouding van lucht en benzine aan te passen.
De ECU vind je onderin de middenconsole (zeg maar tussen de voeten van de bestuurder en die van de bijrijder). Een nieuwe auto heeft alleen standaardinstellingen op de ECU staan, maar de ECU leert hoe hij het beste de motor kan aansturen en staat deze instellingen op.

OBD

OBD staat voor On-Board Diagnostics en is de autoelektronica een term die verwijst naar het voertuigmanagementsysteem en de interface voor het uitlezen van informatie over veschillende delen van het voertuig. Sinds de introductie in de jaren 80 varieert de hoeveelheid informatie beschikbaar via de OBD. De modernste OBD is versie OBD II.

Als de ECU fouten tegenkomt zal deze worden opgeslagen in de OBD (On Board Diagnostics).
De oudere modellen van de MX-3 (1991-1993) maken gebruik van het OBD 1 systeem dat je zelf kan uitlezen, daarna is men overgeschakeld naar OBD 2 dat alleen door de garage uitgelezen kan worden.
MX-3’s met een OBD 1 systeem hebben een zwart kastje onder de motorkap (achterin aan de bestuurderskant) met “DIAGNOSTICS” erop. Je kan OBD 1 ook herkennen aan het aantal aansluitingen bij de ECU. OBD 1 heeft er drie, OBD 2 meer.

Fouten uitlezen (OBD 1)

Sommige fouten maken dat de CEL (Check Engine Light) op je dashboard gaat branden, anderen worden alleen opgeslagen in je OBD. Ook als je CEL niet gaat branden is het aan te raden om af en toe je OBD uit te lezen.

LET OP!
NIET alle mx-3's zijn uitgerust met het lampje, dus indien er niks gaat branden op het dashboard hoeft dit NIET te betekenen dat er geen foutmelding is. volg dan de paperclip/led methode op die later vermeldt wordt

De diagnostic box. zoals vermeldt vind je dit kleine zwarte kastje rechts boven je accu.

Afbeelding


CEL dashboard uitleesmethode

    - Zorg dat de motor op normale bedrijfstemperatuur is. Zet de motor uit en van het contact af
    - Open het diagnostic kastje en maak met een paperclip contact tussen de GND en TEN (indien je het niet meer weet, de betekenis van de connectors staat ook nog een keer op het dekseltje van de diagnostic box
    - Zet de auto op het contact
    - Als het CEL lampje op het dashboard drie seconden aan gaat en dan uitgaat en uitblijft zijn er geen foutcodes
    - Als het CEL lampje drie seconden aan gaat en dan gaat flitsen, noteer dan het aantal keren dat het lampje flitst en controleer de onderstaande lijst op foutcodes


LED uitleesmethode

    - Zorg dat de motor op normale bedrijfstemperatuur is. Zet de motor uit en van het contact af
    - Open het diagnostic kastje en maak met een paperclip contact tussen de GND en TEN (indien je het niet meer weet, de betekenis van de connectors staat ook nog een keer op het dekseltje van de diagnostic box
    - Maak contact tussen FEN en B+ met 2 draadjes met daar tussen een ledje.
    - Zet de auto op het contact
    - Mocht het ledje gaan knipperen, noteer dan het aantal keren dat het lampje flitst en controleer de onderstaande lijst op foutcodes

mocht er een foutcode instaan, dan zal het lampje dmv knipperen de code aangeven, er komt dan een kleine pauze waarna er evt een andere foutmelding aangegeven wordt, of hij herhaalt de 1e foutmelding.


Code

Een lange flits is 10, een korte flits is 1, deze moet je dus bij elkaar optellen. De betekenissen van de codes zijn:
02 Crank Position Sensor 2 (NE 2 Signal).
03 Crank Position Sensor 1 (G Signal).
04 Crank Position Sensor 1 (NE 1 Signal).
05 Knock Sensor.
08 Air Flow Sensor. (vaf)
09 Engine Coolant Temperature Sensor.
10 Intake Air Temp. Sensor (Air Flow Sensor).
12 Throttle Position Sensor.
14 Barometric Absolute Press. Sensor.
15 and/or 23 Heated Oxygen Sensor (Inactivation).
16 EGR Function Sensor.
17 and/or 24 Closed Loop System.
25 Pressure Regulator Control Solenoid Valve.
26 Purge Control Solenoid Valve.
28 EGR Vacuum Solenoid Valve.
29 EGR Vent Solenoid Valve.
34 Idle Air Control Valve.
41 VRIS 1 Solenoid Valve.
46 VRIS 2 Solenoid Valve.
67 Coolant Fan Relay No. 1.
69 Engine Coolant Temperature Sensor (Fan).

http://www.mazdamx-3.nl/extra/downloads/OBDI_CODES.pdf

hier vindt je nog een complete lijst met diverse foutmeldingen en de referentie naar de oplossing in de workshopmanual



ECU resetten

Soms is het handig om de ECU te resetten, bijvoorbeeld om:
- Problemen te verhelpen
- De ECU opnieuw te laten leren vanwege een nieuwe setup (andere delen)

Dit doe je door de accu te ontkoppelen voor tien minuten (maar doe het voor de zekerheid wat langer). Door dit te doen raak je wel je foutcodes kwijt.

FAQ mogelijk gemaakt door: MXalmere, Turbulence en Agressor

toevoegingen of opmerkingen neem contact op met 1 van de moderators
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Nog een handige link als aanvulling

N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gesloten