levensduur distributieriem ????

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

Maar zou wel oppassen als bijvoorbeeld de koppen zijn gevlakt. omdat de koppakkingen zijn vervangen o.i.d. KlZE heeft hogere compressie toch? raken de kleppen de zuigers elkaar niet? Hogere compressie betekend kleinere verbrandingsruimte tussen kleppen en zuigers..

maar waarom zo'n lange discussie hierover? gewoon op tijd vervangen :mrgreen:
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
Carthago
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 166
Lid geworden op: 24 jun 2007, 23:56
Locatie: Deventer

Bericht door Carthago »

xedos schreef:Maar zou wel oppassen als bijvoorbeeld de koppen zijn gevlakt. omdat de koppakkingen zijn vervangen o.i.d. KlZE heeft hogere compressie toch? raken de kleppen de zuigers elkaar niet? Hogere compressie betekend kleinere verbrandingsruimte tussen kleppen en zuigers..

maar waarom zo'n lange discussie hierover? gewoon op tijd vervangen :mrgreen:


Ja daarom zei ik in mijn post ook met compressie 10:1, was ik beniewd of dat ook een vrijloop blok is (misschien 9,2:1 wel en 10:1 niet zeg maar of beide wel)

en lange discussie is opzich niet erg toch, ben wel beniewd ook al hoeft mijn distributieriem nog lang niet vervangen te worden.
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
joeyd
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jun 2007, 18:20
Locatie: Deventer

Bericht door joeyd »

marcel v6 schreef:Dit geld zowel voor de KLDE en KLZE blokken.


behalve die van carthago

zijn rijstijl komen de toeren niet onder 3500

dus zeggen de kleppen "poeftrekkrom" :angel:
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

wat zijn de symptonen als de riem slechter word
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

er zijn geen echte symptomen of die slecht is of niet

hij knapt of hij knapt niet.

Als je toevallig een heele goeie riem hebt die VEELS te laat vervangen is kan t zijn dat je de draden binenin kunt zien door de slijtage maar meeste zijn voor de tijd allang geknapt.

Gewoon de vervangingstermijnen aanhouden.

een riem die er 90 000 km op zit ziet er niet veel anders uit dan een die nieuw is. hij is alleen iets smeriger en de tanden zullen iets kleiner zijn.
Driven by a sixpack
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Bericht door WhiteFinish »

Precies zoals Marc zegt

Je hebt wel wat symptonen maar dan moet je toevallig op dat moment de riem aan het bekijken zijn. Bijvoorbeeld afvlakkende tanden van de riem of rafelling.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
mikeymx3
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 234
Lid geworden op: 20 okt 2007, 20:52

Bericht door mikeymx3 »

Ok. Maar het had gekunt (had mn vorige auto ook) dat hij bij wijze van spreken stotterde met optrekken.. Of een hoog schel piepgeluidje maakt constant, zulke symptomen komen wel met andere auto's voor, vandaar!! ;)
Gebruikersavatar
xedos
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1213
Lid geworden op: 02 aug 2003, 18:06
Type Mazda: Anders
Bouwjaar: 2014
Locatie: Heemskerk.

Bericht door xedos »

je kunt als je hem erg lang laat zitten wat gaan merken van het vermogen. Die van marcel (uit purmerend) die had hem bijna 120.000km laten zitten. Toen ik hem eraf aan het halen was, kon ik duidelijk zien dat de riem wat langer geworden was. dus de riem was al aan het rekken. de motor stond niet meer netjes op tijd zodat het vermogen kost. Na het vervangen merkte hij duidelijk verschil, motor pakte veel beter op en merkbaar meer trekkracht. Dus dat is een voorbode.. de riem rekt en rekt en op een gegeven moment zal hij breken.
*Technical service Mazda mx-3.*
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

mikeymx3 schreef:Ok. Maar het had gekunt (had mn vorige auto ook) dat hij bij wijze van spreken stotterde met optrekken.. Of een hoog schel piepgeluidje maakt constant, zulke symptomen komen wel met andere auto's voor, vandaar!! ;)


auto zal niet stotteren met optrekken als de riem versleten is dan doettie dat de hele tijd.

en dat hoge schelle geluid is niet de distributieriem. maar de spanrollen. Ook bij de mx-3 kan je ze horen als ze iets ouder zijn.

bij mij piepen ze ook maar ze zijn voor de rest nog goed dus dat piepen hoeft ook geen voorbode te zijn dat de riem slecht is. Als mn riem vervangen word zal t piepen niet over zijn ;)
Driven by a sixpack
Plaats reactie