[How-to] Voorbumper demonteren

Uitleg over veel gestelde vragen, en "How to's".
Plaats hier uw bericht in overleg met een Moderator

Moderator: Moderators

Gesloten
Gebruikersavatar
WhiteFinish
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6833
Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
Bouwjaar: 1991
Locatie: Abcoude
Contacteer:

[How-to] Voorbumper demonteren

Bericht door WhiteFinish »

Een korte How-To hoe je een voorbumper doet demonteren.

Benodigdheden:
- Dop 10
- Kruisschroevendraaier groot & klein
- Lang verlengstuk om een dop op te zetten


Om te beginnen is in de hoek van elke wielkast op het uiteinde van de bumper een schroef gemonteerd
Afbeelding

Ook onderaan je bumper zit een schroef vast, zit niet veel ruimte tussen de grond en de bumper maar met een normale schroevendraaier moet ertussen te komen zijn
Afbeelding
(op deze plek zit ie ongeveer, ik ben niet onder de auto gaan liggen om een foto te maken)

De twee meest duidelijke schroeven, je doet de motorkap open en voila. De twee roodomcircelde zijn makkelijk los te maken met een dopje 10.
Let ook op dat op de punten waar de gele pijlen naartoe wijzen zitten nog een paar kleine moertjes (dop 8 ) welke de bumper en je kreukelbalk aan elkaar houden. Deze moet je ook losdraaien dus !!
Afbeelding

Dan blijven we nog even aan de voorkant van de auto maar dan net onder de kentekenplaat.
Vanuit de buitenkant van de bumper zitten 3 plugjes in je verstevigingsbalk (en dus door de bumper). Deze plugjes moet je er ook uithalen,echter willen ze nog wel eens meedraaien. eventueel eruit wippen met een platte schroevendraaier wil ook helpen (op de foto maar 2 v/d 3 te zien)
Afbeelding

Vervolgens gaan we over naar de zijkanten van de auto
Je moet je stadslicht en knipperlicht unit eerst demonteren. Is vrij simpel, 1 schroefje losdraaien en klaar
Afbeelding

Vervolgens krijg je het volgende beeld te zien waar ook 1 schroefje zit, hiervoor dien je een grotere kruisschroevendraaier te gebruiken
Afbeelding

Dan krijgen we het moeilijkste van allemaal. Het demonteren van 2 vervelende schroefjes. Ik heb deze al eens eerder gedemonteerd en toen weggelaten dus ik kan het niet goed laten zien.
Als je alle voorgaande schroefjes eruit hebt gehaald hangt je bumper nog altijd op een paar punten vast. Deze punten zitten ong 10cm direct onder je koplamp achter de bumper zelf ( in de binnenkant van je motorruim als het ware)
De methode welke ik gebruikt heb is het opzij trekken van de bumper. Aan de zijkanten waar de bumper aan de wielkast wordt gemonteerd heb ik de bumper opzij getrokken (kan is abs) en vervolgens met een lang verlengstuk net het schroefje losgekregen. (ben niet meer zeker of het een moertje is of een schroefje)
Op de foto is te zien waar de bumper vastgrijpt en weet je ongeveer waar je moet zoeken.
Afbeelding
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

Afbeelding


Afbeelding
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Gesloten