wanneer schakel jij ?
Moderator: Moderators
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
-
- Super-Pilot
- Berichten: 1957
- Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:27
- Locatie: Hamont(B)
-
- Super-Pilot
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
- Locatie: regio weert
- Contacteer:
moet je vooral zo blijven doen , schakelen op 8500 toeren
is goed om je blok kapot te krijgen
de rode lijn zit er niet voor niet al bij 7000 toeren ( V6 )
en het heeft ook geen enkele zin om verder door te trekken , want je hele koppel is allang weg voor je bij de 8500 toeren bent
gewoon doorschakelen ben je sneller mee weg dan door te gaan tot de 8500rpm
is goed om je blok kapot te krijgen
de rode lijn zit er niet voor niet al bij 7000 toeren ( V6 )
en het heeft ook geen enkele zin om verder door te trekken , want je hele koppel is allang weg voor je bij de 8500 toeren bent
gewoon doorschakelen ben je sneller mee weg dan door te gaan tot de 8500rpm

Soms trek ik hem door tot de 8500 toeren
damn, wist niet dat je m zo ver kon doortrekken, dacht dat ie een toerenbegrenzer heeft en na +/- 7800 de brandstof toevoer afkapt ?
wat is eigenlijk het ideale toerental om te schakelen ? voor max pk/koppel...
Laatst gewijzigd door Hiwo op 30 jan 2008, 07:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Super-Pilot
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: 10 nov 2003, 21:57
- Locatie: regio weert
- Contacteer:
ik dacht bij een V6 zo rond de 5600 toeren , dan moet je je ideale koppel hebben .
kan ook een beetje verschillen per blok
ik lees ook bij autoweek dit bij de V6 van voor de face lift al op 3500 toeren ligt ( lijkt me sterk )
en na de face lift , bij 5000 toeren
dit lijkt me niet erg te kloppen
je kan het hier na lezen
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... bmit=Tonen
hoewel ik er toch bij blij , rond de 5500 toeren
kan ook een beetje verschillen per blok
ik lees ook bij autoweek dit bij de V6 van voor de face lift al op 3500 toeren ligt ( lijkt me sterk )
en na de face lift , bij 5000 toeren
dit lijkt me niet erg te kloppen
je kan het hier na lezen
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... bmit=Tonen
hoewel ik er toch bij blij , rond de 5500 toeren
- Yence
- Super-Pilot
- Berichten: 1085
- Lid geworden op: 21 mei 2004, 23:42
- Locatie: Roosendaal
- Contacteer:
Het gunstigste is juist om net na het rode te schakelen (incl. tussengas dan). Dat kan (niet dagelijks en uren achter elkaar uiteraard) geen kwaad, en na het omhoogschakelen vallen je toeren terug op het gunstigste aantal toeren wat betreft koppel/pk's. Als je vroeger schakelt kom je op een te laag aantal toeren terecht en moet je je pk's terug opbouwen.
@Mikey: de toerenteller stopt bij 8000 toeren, hoe weet je dan dat je 8500 toeren maakt? De begrenzer zit bij de V6 volgens mij 'al' bij 7800rpm.
@Mikey: de toerenteller stopt bij 8000 toeren, hoe weet je dan dat je 8500 toeren maakt? De begrenzer zit bij de V6 volgens mij 'al' bij 7800rpm.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Als je op een testbank bent geweest zie je bij welk toerental je vermogen wegvalt. Bij mij was dit ong 6500 toeren. Mijn maximum koppel zit rond de 4500...
Dus als ik schakel voor de 6500 valt ie weer terug in het beste koppel gebied 4500-6500
@mikey. Het hoog in toeren trekken van onze blokjes kan er redelijk snel voor zorgen dat er een klep valt en dan kan je het blok gedag zeggen.
Dus als ik schakel voor de 6500 valt ie weer terug in het beste koppel gebied 4500-6500
@mikey. Het hoog in toeren trekken van onze blokjes kan er redelijk snel voor zorgen dat er een klep valt en dan kan je het blok gedag zeggen.
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
-
- Pilot
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 11 feb 2005, 12:35
- Locatie: Geleen