wanneer schakel jij ?
Moderator: Moderators
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
Hmm met koude motor kun je het beste gwoon vlak voor de 3000 rpm ergens schakelen, ook zeker niet te vroeg schakelijk met koude motor! zeker niet voor 2000 rpm gaan schakelen met koud blokkie en ook eigenlijk met koude motor zo min mogelijk ONDER de 2000 rpm komen, das zeer slecht voor het blok! ook moet je onthouden dat de motor nog niet op temperatuur is als de koelvloeistoftemp.meter dit aangeeft, als koelvloeistof op temp is, is de olie bijna altijd nog onder de 50 graden C.
Wil je echt zuinig rijden met een warme motor dan zul je zo ongeveer net voor of rond de 3000 RPM moeten schakelen als je RUSTIG(!) optrekt. Met meer gas wordt je cilindervulling alweer anders op hogere (en ook lagere) toeren en je blok draait zeker niet optimaal met veel gas laag in toeren. Het hangt van zoveel factoren af wanneer je moet schakelen om zuinig te rijden, moeilijk iets over te zeggen
Kweet wel dat ik weinig tijd heb om op de toerenteller te letten als ik "lkkr door rij" met mn klze
Wil je echt zuinig rijden met een warme motor dan zul je zo ongeveer net voor of rond de 3000 RPM moeten schakelen als je RUSTIG(!) optrekt. Met meer gas wordt je cilindervulling alweer anders op hogere (en ook lagere) toeren en je blok draait zeker niet optimaal met veel gas laag in toeren. Het hangt van zoveel factoren af wanneer je moet schakelen om zuinig te rijden, moeilijk iets over te zeggen
Kweet wel dat ik weinig tijd heb om op de toerenteller te letten als ik "lkkr door rij" met mn klze
Laatst gewijzigd door Carthago op 16 jan 2008, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
- BlackSheep
- Super-Pilot
- Berichten: 2109
- Lid geworden op: 13 dec 2005, 22:11
- Type Mazda: Mazda MX-3 1.6i
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Maastricht
Schakel normaal gesproken ronde de 3500 - 4000 toeren.
Eenmaal op temperatuur (olietemp ca 100 C. ) dan wordt het al eerder 4500-5000-5500 toeren (afhankelijk van me doelstelling). Dit allen bij een 1.6 (lpg)
Wat ik wel merk is dat de mx-3 een hoog toeren blokje heeft, veel vermogen bij een relatief hoog toeren tal (in vergelijking met andere wagens). Wat ie zeker niet lekker vind is lage toeren. (zie eerder antwoord). Rij zelf ong 1 op 9 (lpg dan wel te verstaan )
Eenmaal op temperatuur (olietemp ca 100 C. ) dan wordt het al eerder 4500-5000-5500 toeren (afhankelijk van me doelstelling). Dit allen bij een 1.6 (lpg)
Wat ik wel merk is dat de mx-3 een hoog toeren blokje heeft, veel vermogen bij een relatief hoog toeren tal (in vergelijking met andere wagens). Wat ie zeker niet lekker vind is lage toeren. (zie eerder antwoord). Rij zelf ong 1 op 9 (lpg dan wel te verstaan )
marcel v6 schreef:Ik schakel met koude motor tussen 2000 a 3500 toeren.
Warme motor tussen de 4000 a 6800 toeren.
En sinds de ZE erin gelegt is rij ik met volle tank 440 km.
En dat voor een 2,5L
Dat is veel km zeg! dat krijg ik echt niet voor elkaar met mn ze heb je de tank dan op de laatste druppel leeg en rij je super rustig?
1998 mx3 2.5i v6 KLZE
Bij een koude motor tegen 2,5 en als hij lekker opgewarmt is schakelde ik rond de 4000,4500.
Artist Profiel:: http://partyflock.nl/artist/27846.html
Carthago schreef:ook zeker niet te vroeg schakelijk met koude motor! zeker niet voor 2000 rpm gaan schakelen met koud blokkie en ook eigenlijk met koude motor zo min mogelijk ONDER de 2000 rpm komen, das zeer slecht voor het blok!
Kun je uitleggen waarom het slecht is om voor 2000 rpm te schakelen met een koude motor?