Slecht lopende motor
Moderator: Moderators
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
als ik hier even op in mag spelen..
mijn auto loopt vooral onderin zn toeren nog steeds niet lekker, veel stotteren enzo. las in het begin van dit topic dat de langste bougiekabel max 16kohm mag zijn, bij mij is deze 19,1kohm. De rest is allemaal onder de 16. Moet ik voor die langste nu een andere kabel hebben? en is mijn ontsteking nu ook gaar?
heb de foutcodes ook uitgelezen en hij geeft code 17 aan.. wat duidt op "and/or 24 Closed Loop System".
mijn auto loopt vooral onderin zn toeren nog steeds niet lekker, veel stotteren enzo. las in het begin van dit topic dat de langste bougiekabel max 16kohm mag zijn, bij mij is deze 19,1kohm. De rest is allemaal onder de 16. Moet ik voor die langste nu een andere kabel hebben? en is mijn ontsteking nu ook gaar?
heb de foutcodes ook uitgelezen en hij geeft code 17 aan.. wat duidt op "and/or 24 Closed Loop System".
@Speldenknop: Als die weerstand echt te hoog is, kan het zo zijn dat de bougie niet krachtig genoeg meer vonkt en dat de motor dan op 5 cilinders gaat lopen.
Je Closed Loop systeem is de combinatie ECU en Lambdasensor(en). Je ECU bepaalt de inspuittijd en hoeveelheid aan de hand van een aantal gevens (toerental, gasklepstand, enz.). Dit is een benadering. Aan de hand van je Lambdawaarde (arm/rijk mengsel) regelt de ECU de inspuiting vervolgens exact af. Na elke wijziging van het Lambda signaal zal hij de inspuiting weer aanpassen om Lambda in principe op 1 te houden, oftwel de ideale mengselverhouding.
Het kan dus goed zijn dat een probleem met dit systeem tot een onregelmatige loop zorgt.
Misschien is het trouwens makkelijker om dit probleem even een eigen topic te geven.
Je Closed Loop systeem is de combinatie ECU en Lambdasensor(en). Je ECU bepaalt de inspuittijd en hoeveelheid aan de hand van een aantal gevens (toerental, gasklepstand, enz.). Dit is een benadering. Aan de hand van je Lambdawaarde (arm/rijk mengsel) regelt de ECU de inspuiting vervolgens exact af. Na elke wijziging van het Lambda signaal zal hij de inspuiting weer aanpassen om Lambda in principe op 1 te houden, oftwel de ideale mengselverhouding.
Het kan dus goed zijn dat een probleem met dit systeem tot een onregelmatige loop zorgt.
Misschien is het trouwens makkelijker om dit probleem even een eigen topic te geven.
- WhiteFinish
- Supporting Member
- Berichten: 6833
- Lid geworden op: 01 jan 2005, 19:32
- Type Mazda: Mazda MX-3 2.5i V6
- Bouwjaar: 1991
- Locatie: Abcoude
- Contacteer:
Heb even je bericht afgesplitst
Om in te gaan op je probleem
Bougiekabel is inderdaad rot. Je moet dus gewoon een nieuw setje kopen van 6 kabels. (eventueel splitfire, magnector, Nelson)
De foutcode 17 heeft inderdaad te maken met je lamda sensor. Deze is op dit moment niet meer goed functioneel en kan je ecu niet goed aansturen betreft inspuiting.
Deze kan je vervangen voor een orginele a 330 euro, of een imitatie
Heb het laatst zelf ook gehad en er toen een Faq over geschreven, misschien handig om dit even na te lezen
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... php?t=7111
Om in te gaan op je probleem
Bougiekabel is inderdaad rot. Je moet dus gewoon een nieuw setje kopen van 6 kabels. (eventueel splitfire, magnector, Nelson)
De foutcode 17 heeft inderdaad te maken met je lamda sensor. Deze is op dit moment niet meer goed functioneel en kan je ecu niet goed aansturen betreft inspuiting.
Deze kan je vervangen voor een orginele a 330 euro, of een imitatie

Heb het laatst zelf ook gehad en er toen een Faq over geschreven, misschien handig om dit even na te lezen
http://www.mazdamx-3.nl/?url=/forum/vie ... php?t=7111
N20 is like a beautiful women with an STD: you wanna hit it but your afraid of the consequences
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
okee bedankt!
zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?
zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
Speldenknop schreef:okee bedankt!
zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?
tsja.. als er toch een andere motor inkomt kun je beter direct al goeie kabels hebben... of je ze nu hebt liggen of straks als je gaat swappen, beide keren ben je ze nodig

obd2 kan ook gewoon KLZE in, zie ook dit topic:
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7206
en lambdas kun je halen bij evt de brezan, en volgens mij ook niet al te duur bij fordprobestore.co.uk
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
turbulence schreef:Speldenknop schreef:okee bedankt!
zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?
tsja.. als er toch een andere motor inkomt kun je beter direct al goeie kabels hebben... of je ze nu hebt liggen of straks als je gaat swappen, beide keren ben je ze nodig![]()
obd2 kan ook gewoon KLZE in, zie ook dit topic:
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7206
en lambdas kun je halen bij evt de brezan, en volgens mij ook niet al te duur bij fordprobestore.co.uk
ja dat begrijp ik dat voor een KLZE nieuwe kabels ook handig zijn :P maar ik heb nog geen briefgeld in mn kerstboom zien groeien :P neem aan dat de kabels die bij een 60.000 km KLZE blok zitten niet gelijk afgeschreven zijn..
bedoelde btw niet van een obd2 naar KLZE maar van obd1 naar 2. is dit mogelijk?
- turbulence
- Super-Pilot
- Berichten: 5868
- Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
- Locatie: Wolvega (fryslan)
- Contacteer:
Speldenknop schreef:turbulence schreef:Speldenknop schreef:okee bedankt!
zal op zoek gaan naar andere lamba's
denk niet dat het een ander/nieuw bougiekabelsetje gaat worden.. blok heeft (al) 220.000km gelopen en gaat steeds meer kuren vertonen.. zit toch een beetje te denken aan een jongere 1.8 V6 of een KLZE. overigens; kan de 1.8 van na de facelift gewoon overgezet worden in mijn oude model?
tsja.. als er toch een andere motor inkomt kun je beter direct al goeie kabels hebben... of je ze nu hebt liggen of straks als je gaat swappen, beide keren ben je ze nodig![]()
obd2 kan ook gewoon KLZE in, zie ook dit topic:
http://www.mazdamx-3.nl/forum/viewtopic.php?t=7206
en lambdas kun je halen bij evt de brezan, en volgens mij ook niet al te duur bij fordprobestore.co.uk
ja dat begrijp ik dat voor een KLZE nieuwe kabels ook handig zijn :P maar ik heb nog geen briefgeld in mn kerstboom zien groeien :P neem aan dat de kabels die bij een 60.000 km KLZE blok zitten niet gelijk afgeschreven zijn..
bedoelde btw niet van een obd2 naar KLZE maar van obd1 naar 2. is dit mogelijk?
OBD2 K8 bedoel je...
spaar dan gewoon nog eventjes door en doe het direct goed met een KLZE... wordt het direct een heel andere auto van!!
en of de kabels dan af zijn of niet, ik zou liever met een freshstart willen beginnen en weten dat alles wat je vernieuwd is gericht is op performance..
kabels die er bij mij bijv opxaten waren gewone stock kabeltjes, als je de magnecor kabels neemt dan zijn dat gewoon veel betere dingen, minder weerstand, dus goeie vonk en mooie stevige dikke kabel
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
- Speldenknop
- Co-Pilot
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 20 sep 2005, 16:00
- Locatie: omg. Leiden
- MarcX3
- Super-Pilot
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
- Locatie: omgeving v Doetinchem
- Contacteer:
en je word nog armer als je die kabels niet vervangt en ieder half jaar een nieuwe ontsteking nodig hebt
en de kabels van een klze gebruiken is ook niet zon goed idee, ze hebben misschien wel niet zoveel gelopen maar ze hebben wel een tijd op de op de boot hiernaartoe op zoute zee doorgebracht dus aangetast zijn ze wel

en de kabels van een klze gebruiken is ook niet zon goed idee, ze hebben misschien wel niet zoveel gelopen maar ze hebben wel een tijd op de op de boot hiernaartoe op zoute zee doorgebracht dus aangetast zijn ze wel
Driven by a sixpack