Ontstekingsuitwisseling

Vragen over onderhoud cq reparaties aan de auto.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
turbulence
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 5868
Lid geworden op: 14 aug 2004, 00:03
Locatie: Wolvega (fryslan)
Contacteer:

Bericht door turbulence »

haha...

ik heb me toch al wat ontstekingen vervangen op mijn mx toen ik problemen had met oa de ontsteking, denk zelfs dat ik het nu nog blindelings kan :mrgreen:

Afbeelding

    * trek eerst alle bougiekabels los van de ontsteking ( nummer ze overeenkomend met de nrs op de ontsteking)

    * haal de bovenste 2 stekkers los op de ontsteking

    * u neemt dopje 10 of 12 ( not sure)

    * draai de bovenste en onderste 2 moertjes los ( onderste is niet fijn bereikbaar, verwijder even de loze buis die op je ribbelbuis zit voor luchtinlaat)

    * pak onsteking beet met 2 handen en trek hem er recht uit.

    * draai de ontsteking om en kijk goed naar de stand van het wieltje achterop. het wieltje heeft 2 bladen, 1 volle en 1 waar een klein nokje uit mist.

Afbeelding

    * pak de nieuwe ontsteking en zorg ervoor dat het wieltje op precies dezelfde stand staat ( LET OP het wielblad met het nokje eruit.)

    * houdt de ontsteking recht voor de opening waar hij in moet en druk hem voorzichtig naar binnen. indien hij niet goed doorschuift in de opening op de nokkenas kun je hem voorzichtig iets draaien om hem alsnog goed erin te schuiven.


indien hij hem dan niet pakt, terughalen, stand van het wieltje controleren en nog een keer proberen.. vaak na een paar keer heb je hem wel te pakken.

de ontsteking moet goed tegen het blok aanschuiven, mag niks ruimte tussen zitten, let ook op dat het rubbertje er wel tussen zit.

easy as can be... en geloof me, hoe meer je zelf doet, hoe meer je er van leert ;)
Ervaring is de naam voor de optelsom van onze fouten
Multensor
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 feb 2007, 13:57
Locatie: Veenendaal

Bericht door Multensor »

Dat het makkelijk is geloof ik best, maar het is LeonPG zijn ontsteking die er dan af gaat en als er iets mis gaat dan kan hij ook niet meer thuis komen en ik snap dat hij daar geen zin in heeft.
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

@Turbulence: Het houdt dus in dat ik mijn ontsteking hoogstwaarschijnlijk moet verdraaien om op zijn blok te passen. Loopt ik dan niet het risico dat ik mijn ontsteking later verkeerd terug zet?
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

nee alleen ff onthouden hoe die stond.


anders maak je ff een foto van hoe die erafkwam met je mobiel. ;)

wil je helemaal zeker weten dan moet je eerst de zwarte kap eraf draaien. en dan kijk je hoe de rotor staat. ff foto maken. en je kan m op dezelfde manier terugplaatsen.
Driven by a sixpack
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

Dit is dus nog een "ouderwets" systeem met een rotor? Ik dacht dat dat niet meer werd toegepast i.c.m. een MotorManagement Systeem?
(Sorry voor de misschien wat domme vragen, maar ik heb totaal geen sleutelervaring en wil het wel leren)
Gebruikersavatar
MarcX3
Super-Pilot
Super-Pilot
Berichten: 1793
Lid geworden op: 10 jul 2005, 18:32
Locatie: omgeving v Doetinchem
Contacteer:

Bericht door MarcX3 »

er zit idd een ouderwetse ontsteking op onze óude' mxjes

Als ik er morgen aan denk zal ik dr wel ff een paar fotos van maken.

heb hier nog een kapotte liggen is misschien gelijk wel wat voor een how to want t is echt supersimpel
Driven by a sixpack
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

@MarcX3: Bedankt alvast.
Ik vergeet af en toe wel eens dat onze Mx-jes inderdaad al 16 jaar oud zijn.... ;)
LeonPG
Co-Pilot
Co-Pilot
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 nov 2007, 12:41
Locatie: Gelderland

Bericht door LeonPG »

@Multensor: Wil je anders de garage eens bellen en vragen waarom ze denken dat de ontsteking defect is? En vooral wat precies de symptomen zijn.

Ik ben net namelijk ff in de online servicemanual gedoken (op mx-3.com). Die ontstekingsmodule is eigenlijk heel simpel. Ik dacht eerst dat de ontstekingsvervroeging er ook door geregeld werd, maar dat gebeurt gewoon via het MMS (ECU). De module zelf is eigenlijk niet veel meer dan een paar transistortjes, twee spoelen en een rotor. In de servicemanual staat ook precies hoe je alles door kan meten. Ik heb ondertussen de servicemanual van Stilton ook hier liggen, waar nog meer info in staat.
De kans is groot dat we ontstekingen niet eens hoeven om te wisselen, maar dat 5 minuten meten met een multimeter al volstaat.
Multensor
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 feb 2007, 13:57
Locatie: Veenendaal

Bericht door Multensor »

ahh ok ik zal ze morgen eens bellen inderdaad met de vraag of ze dhem al hebben doorgemeten. En ook ga ik vragen of ze anders nog verder komen want volgens mij bakken ze er momenteel niet zo veel van. Tevens zal ik je morgenavond dan wel even bellen.

edit: De afspraken zijn gemaakt en LeonPG is om half 11 in Veenendaal om even een bezoekje te brengen aan de garage. Ik ben benieuwd en hou mn vingers crossed :)
Multensor
Test-Pilot
Test-Pilot
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 feb 2007, 13:57
Locatie: Veenendaal

Bericht door Multensor »

LeonPG is hier net weg en het was dus inderdaad de ontsteking. Ik ben nu dus op zoek naar een ontsteking k834 maar dat zal ik even op gevraagd zetten. Iemand anders nog goedkoop adresje voor een ontsteking bahalve deijne?

ohww en LeonPG nogmaals bedankt :bier: (lekker dubbel die smiley zo)
Plaats reactie