pieter.png

Inloggen



Meeting agenda

De geschiedenis van de Mazda MX-3

1991

Mazda MX-3 Concept/Design tekening ontvangen van:
Kazuhiro Koshino
Assistent Manager
Noord-Amerika & Europese Service groep
Mazda Motor Corporation

Exterieur Concept/Design tekening # 1


Exterieur Concept/Design tekening # 2

Exterieur Concept/Design tekening # 3

Interieur Concept/Design tekening # 1

Mazda MX-3 is geïntroduceerd in Duitsland
Eunos Presso (MX-3) Is geïntroduceerd In Japan, Tsjecho-Slowakije
Autozam AZ-3 (MX-3) ) Is geïntroduceerd In Japan, Tsjecho-Slowakije

1992

Mazda introduceert het nieuwe logo. Klik op deze link voor extra Mazda Embleem & Logo informatie.
Mazda Motor Corporation introduceert de Mazda Mx-3 in de Noord-Amerikaanse markt.
In Canada wordt de Mazda Mx-3, ook wel Precidia genoemd.

Direct in hetzelfde jaar krijgt de Mazda Mx-3 de titel “ Beste nieuwe sport auto ” van “The Automobile Journalists Association Of Canada.”
In Australië lanceren de EUNOS divisie en het onafhankelijke Mazda dealer netwerk de Mazda Eunos 30x. De 30x is een 1.8 liter V6 sport coupe.
Dec. 1991 - Okt. 1993 chassisnummer EC10**
Nov. 1993 - Jan 1998 chassisnummer EC1082

1993

Mazda Canada biedt een special gelimiteerde oplage aan van de Mazda Mx-3.
Deze gelimiteerde oplage is ter ere van het 25 jarige bestaan van Mazda in Canada.
Ook wel de “ Anniversary Edition” genoemd.
Deze speciale editie heeft extra’s zoals een lederen interieur, lederen stuurwiel, speciale editie pookknop en meer.
Deze editie is enkel geleverd in de kleur Rasbarry Metallic.

Tegelijkertijd is hetzelfde model ook in Amerika geïntroduceerd waardoor de consument een auto kon kopen met extra’s.

Tevens is de Mazda Mx-3 uitgebracht op de Israëlische markt.
De locale consument kon enkel kiezen uit de kleuren Brilliant Black, Blaze Red, And Chaste White.
De enige motor waarmee de Mazda Mx-3 geleverd werd op deze markt is de 1.8L V6.

1994

Mazda Motoren Amerika stopt met de productie van de Mx-3 GS (v6 motor).
De tegenvallende verkoopresultaten rechtvaardigen het niet meer om de productie door te zetten.
Canada echter gaat gewoon door met de verkoop van zowel de GS (V6 motor) als de RS (i4 motor).
Helaas is de verkoop van de Mx-3 ook niet aangeslagen in Israel en wordt de Mx-3 niet meer verkocht
In 1994 worden teven diverse Mazda Mx-3’s geproduceerd met het modernere ODB ll system.
In deze vernieuwde versie van de Mx-3 komen ook andere type stoelen terug en een nieuw type dashboard.

1995

Mazda Motor Corporation viert haar 75 jarige bestaan.

1996

Mazda Motor Corporation stopt met de productie van de Mazda MX-3 Precidia ten behoeve van de Canadese markt.

1997

De verkoop van de Mazda Mx-3 (AZ-3 & Presso in Japan) lopen gewoon nog door in Japan, Engeland en Europa.
Mazda introduceert zijn nieuwste symbool, de Mazda “M”.

1998

Wereldwijd laatste modeljaar voor de MX-3 (AZ-3 & Presso in Japan).

Speciale Editie

Mazda Canada biedt een special gelimiteerde oplage aan van de Mazda Mx-3.
Tevens is op de Amerikaanse markt ook een speciale editie uitgebracht.
Er is van deze editie maar een gelimiteerde oplage van 2.000 stuks geproduceerd.
Al is niet geheel duidelijk of dit enkel voor de Amerikaanse, enkel Canadese of beide markten is.
Hoewel in 1e instantie alleen de Rasbarry kleur zou worden gebruikt is op een later moment ook de keuze gemaakt om een aantal auto’s in Blaze Red (SQ), Brilliant Black (PZ) en Laguna Blue Metallic (6W)te verkopen.
Echter zijn deze 3 kleuren in combinatie met het Speciale Editie pakket zeer zeldzaam.

Mazda Emblemen

De betekenis van KANSEI
Kansei Engineering - (uitgesproken Ken-Say)
KANSEI is een japans woord voor “Je precies goed voelen”. Alle Mazda auto’s zijn dan ook geproduceerd met dit doel in gedachten.

Tot aan 1992 heeft Mazda zich niet geprofileerd met een symbool. Het enige wacht herkenbaar & zichtbaar was, was de Mazda naam zelf.

In 1992 introduceert Mazda het nieuwe embleem welke bedoeld is voor de export markt. Het embleem is ontworpen om een zon met daarin een staande vlam uit te stralen. Dit is bedoeld om de hartstochtelijke passie uit te stralen.

Kort na de introductie van het 1e symbol heeft Mazda het aangepast door iets meer rondingen aan te passen. De voornaamste aanpassing is die van de diamand vormige kern. Men vond dat deze diamand teveel leek op het symbool van Renault.

In 1997 Herontwerpt Mazda het symbool nogmaals. Deze nieuwere versie geeft een kleinere “ V” weer in het hart van de “ M” . Volgens Mazda reflecteert dit creativiteit, flexibiliteit en levenskracht.
Mazda MX-3 kofferbakklep embleem
Mazda MX-3 Precidia kofferbak stikker
Mazda MX-3 GS kofferbak “V6” embleem
Mazda MX-3 25 jarige verjaardags editie versiering, deze versiering is terug te vinden op de voorste schermen.
Eunos motorkap embleem
Eunos Presso kofferbak embleem
Autozam motorkap embleem
Autozam kofferbak stikker
AZ-3 kofferbak emblem